En billig kikru

Haha. Jag kan inte på långa vägar lika mycket som många andra på forumet, Men jag kan slipa
knivar och yxor till en godkänd (tycker jag) nivå, Så det låter jag vara.

MVH Glenn

Ni slänger Moraknivar bara efter någon månads användning???
Herrejösses Glenn - du får ursäkta - men använder ni Moraknivarna som bräckjärn?

Vare sig det gäller machetes eller Moraknivar eller yxor, så håller man bäst efter eggen med en våt slipsten, ett vått stenbryne eller kanske ett diamantbryne.

Många gånger har jag på verkstäder sett Moraknivar som "vässats" med hjälp av
både smärgelskivor och vinkelslipar, man brukar känna igen dom på bladets blåa
färg och det faktum att bladet reducerats till bara något mer än en tandpetare.

Om du använder en kniv eller machete till det den är avsedd för, mjuka material såsom trä, behöver du sällan göra mer än dra några drag på ett bryne för att få
upp skärpan igen. Om du misshandlar eggen, kan du behöva rätta till eggvinklarna på nytt, med en stor våt slipsten, eller med mycket slit medelst ett grövre bryne.

Anledningen till att använda våta (kylda) slipmetoder är att alla eggverktyg har
någon form av härdning.
Härdning som går ut på att rödglödga stålet och sedan kyla det snabbt, i vatten eller olja, beroende på resultatet man eftersträvar.

Om man sätter ett härdat blad till en smärgelskiva så blir det så hett att det kan tappa härdningen, helt eller delvis, och bli förstört.

För mera info om vassa grejer så skulle jag rekommendera att du söker på Youtube efter "Ray Mears", och kollar lite på de avsnitt av hans tv-serier som behandlar just de vassa grejerna.

Sedan finns det också oräkneliga rader skrivna på Internet om knivar och yxor och stålsorter och kolhalter och japanska brynen och Tamahagane och Damascus och Gud vet allt.

Jo, jag borde kanske infoga lite länkar också:

http://www.youtube.com/watch?v=EVaW9glEOhQ

Den här är nästan lite löjlig, men han gör inga halvmesyrer den här killen. : )

http://www.youtube.com/watch?v=We1-CDNaSFs

/Joel.

Senast ändrad:
Sedan finns det också oräkneliga rader skrivna på Internet om knivar och yxor och stålsorter och kolhalter och japanska brynen och Tamahagane och Damascus och Gud vet allt.
Några av alla dessa oräkneliga "rader" finner du ju i vår egen tråd här på Utsidan ;).

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40677

Jag tror dessutom att Glenn är införstådd med problemet kring bortbränd härdning. I alla fall tolkar jag hans senaste inlägg på det viset.

~Paul~

Men tid är oxså pengar, fast alla här inte verkar tro det....
Haha. Undrar hur man mäter tidsaspekten i form av pengar gällande moraknivar. Snacket skulle kunna låta så här:

Figur 1:
Hur lång tid tar det för dig att ta dig till jobbet med bilen?

Figur 2:
Tackar som frågar! Ca fyra stycken Morakniv 2000.

;).

~Paul~

Jo, jag förstod nog också Glenns sista post som att han förstått detta med härdning, jag for iväg lite där apropå mina tidigare erfarenheter av misshandel av Moraknivar.

Hoppas Glenn inte tar det personligt. : )

/Joel.

Hmm, ska jag tolka er lilla mikrodiskussion här, seobserver och dePaul, som att en morakniv är något man bara slänger, när man inte har lust att anstränga sig i två minuter för att få den i nyskick igen?
BTW, jag åker tåg till jobbet.

/Joel.

Sparar min slöa eggverktyg i sliphinken tills den tarvar åtgärd, liksom fler här på utsidan. Men har full förståelse för att yrkesmän ersätter slött med nytt. Vem vill betala vad det skulle kosta att skärpa på arbetstid?
Cykelsäsongen har precis börjat.

Hmm, ska jag tolka er lilla mikrodiskussion här, seobserver och dePaul, som att en morakniv är något man bara slänger, när man inte har lust att anstränga sig i två minuter för att få den i nyskick igen?
BTW, jag åker tåg till jobbet.

/Joel.
Haha, nej. I mitt fall så var det ett lamt försök till lustifikation :). Personligen så slänger jag inte ens de mest nedgångna knivar som folka slänger till mig.

Förstår dock seobservers poäng gällande yrkesfolk och brist på tid.

~Paul~

Jo, jag förstår också yrkesmän som värdesätter tiden och väljer nytt istället för att vårda gammalt, men i fråga om Glenns situation anar jag snarare frustration över undermålig kvalitet på Moraknivarna. Men Moraknivar håller högsta tänkbara kvalitet, det finns få verktyg som är så slitstarka och hållbara, om de vårdas rätt. Pengar är inte allt, miljöpåverkan ska vägas in också, vilket alla friluftsmänniskor värda namnet borde ha i åtanke.

/Joel.

Visst är det vansinne att slänga fungerande saker, men gosse vad det slängs moror...

Personligen så tror jag att de är för billiga - man tar bara en ny, spelar liksom ingen roll. Och för en byggare kostar de väl ca noll kr.

Sålunda, för att spara miljön - enbart handgjorda knivar i tusenkronorsklassen på våra byggen! :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg