Men att moror inte är hårdare nu än förr tycker jag inte stämmer..........................På den tiden (70 talet) när jag började på byggen var morakniven något man vårdade ömt,
skulle man råka vara lite "våldsam" med den kröktes bladet. Dagens moror håller att
bända hårt med men bladen bryts itu. Så något är ju ändrat till det sämre, det är min uppfattning.
Alltså jag misstänker att vi jämför äpplen och päron.
De flesta som körde med moraknivar på byggen på den "gamla tiden" körde med kolstål. De flesta som använder mororna idag (har en del kontakter inom bl a byggbranchen) har mer och mer gått över till rostfritt.
Dessa två ståltyper uppför sig helt olika förutsatt att härdningsgraden är densamma. Låt oss säga att du använder en rostfri morakniv i Sandvik 12C27 härdad till 58 HRC och böjer den kraftigt. När den når över gränsen för dess elasticitet så går den av (den når sin brottsgräns).
Om man gör samma sak med en kolstålskniv av samma hårdhet i klasserna 1050 - 1085 (ja, till och med 1095) så böjs den i stället för att gå av. Den förblir böjd. Utan att gå närmare in på ämnet så är denna skillnad baserad på den kemiska kompositionen i samspel med värmebehandlingen. Det är dessa stålsorter man kan finna i kolstålsmororna.
Det betyder att det är snarare stålets art än dess hårdhet som resulterar i antingen brott eller avvikning/böjning.
Dessutom. Om man jämför två likadana blad i samma ståltyp så betyder det inte att ett stål är sämre bara för att det går av lättare. Skillnaden ligger värmebehandlingen, varvid man har härdat stålet på ett sådant sätt att det är passande till dess potentiella arbetsuppgifter. Men som sagt, det har inte med kvalitén att göra.
Frosts rostfria är tillverkade i Sandvik 12C27, HRC 56-58 (sänkt under 2009, då den högre gränsen var 59). De i kolstål i Uddeholm UHB 20C (AISI 1095) kallvalsat och härdat till 59-61 HRC. En annan kolstålstillverkare som Frosts använder är tyska C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 samt CK 95, kallvalsat kolstål, HRC 60.
Frosts laminerade blad är tillverkade i Uddeholm UHB 2140/Arne (AISI 01), HRC 60-62.
Standard rostfri kniv från KJ Eriksson tillverkades i Sandvik 12C27M (Modified), HRC 58.
KJ:s kolstål var Uddeholm UHB 15LM (AISI 1080), DIN CK 75/80 (AISI 1080), HRC 58.
Vidare har Frosts modell 780 och 760 blad i något som teknikerna på företaget kallar för Triflex-stål. De är tillverkade i Uddeholm 20C med differentiell härdning.
Mora of Swedens nuvarande knivar (tidigare KJ Eriksson) har gått över till smalare profil och standard-12C27, samt sänkt hårdhetsgraden 1 - 2 RC. Man har dessutom slimmat ned godstjockleken så att den idag är densamma som hos Frostknivarna. Ett exempel är Mora 2000 som tidigare tillverkades i Sandvik 12C27M (Modified) men tillverkas idag i Sandvik 12C27.
Erik Jönsson knivar började tillverkas i slutet av 1930-talet. Firman började egentligen med att framställa redskap för hästindustrin, såsom selar och liknande. Erik bestred ryktet att firman skulle ha haft ekonomiska problem på 60-talet. Ryktet som undertecknad hört har tydligen inte varit nära sanningen .
Knivarna som tillverkas av E Jönsson idag är genomgående i fjäderstål (kolstål), närmare specificerat i SS 1778 (AISI 1078), dvs kolhalten ligger på runt 0,7 - 0,8 viktprocent av matrisen. Min gissning är att det handlar om Bofors-stål. De tillverkas på plats i Östnor men värmebehandlas av en annan lokal firma. Man tillverkade tidigare också rostfria knivar men som jag förstod det så har man av praktiska skäl gått över till endast kolstål.
Hultafors rostfria är tillverkade i japansk Aichi AUS-8 stål och kolstålsknivarna i SK-5 (AISI 1080). HRC för båda ~ 58.
Lindblomsknivar är tillverkade i kinesiskt SS/EN 715 rostfritt stål. HRC 58-60.
~Paul~
PS Dessa uppgifter är insamlade efter upprepade samtal och E-ppostkonversation med tekniker, bekanta och annat folk som representerar de inblandade företag eller firmor som har kontakt med dem