OK, "
Effektiv storlek på bränsleflaska" …
Den här texten skrev jag till brorsonen för ett antal veckor sedan, en sammanfattning av alla mina år med
trycksatta SIGG-flaskor och förgasande brännare… Så det är nog bara det inledande konstaterandet som
är helt ON TOPIC, resten blir en utvikning mot lite OFF TOPIC…
/Odd
"Jag utgår från att Trangia vet vad de sysslar med / talar om när de märkt ut Trangias 6dl X2-bränsle-
flaska med två max-fyll-nivåer angivna på flaskan. Något den helt ensam om såvitt jag vet. Klart seriöst
agerat av Trangia:
Övre linjen:
Max. tillåten fyllning
utan någon pump monterad, bara den vanliga korken (530ml)
vilket är ~95% av en
full flaska…
Nedre linjen:
Max. tillåten fyllning
med en pump monterad i flaskan (450ml)
vilket är ~75% av en full flaska…
Eftersom den här Trangia X2-flaskan i grunden bara är den vanliga aluminiumbränsleflaskan av så
kallad SIGG-typ så borde de här procentsatserna gälla för alla andra likadana aluminiumbränsle-
flaskor, från de små 3-dl (för tändsprit IMHO) upp till förrådsflaskorna på 1,5 liter...
En annan aspekt på det här med aluminiumbränsleflaskor är att det ska gå att få ut
allt, eller åt-
minstone
nästan allt, bränsle ur flaskan med utloppsröret/slangen som pumpdesignern har försett
oss med. Det är inte möjligt med aluminiumbränsleflaskor större än 6dl-versionerna. Varken i 1-liters
eller 1,5-liters versionerna når utloppsröret / utloppsslangen ända ut till flaskväggen utan modifieringar.
Har man bägge pumparna bredvid varandra kan man se hur olika, men ändå likartat, de två företagen
har löst uppgiften för pumpen. Dvs: att trycksätta bränsleflaskan och pressa ut det vätskeformiga
bränslet i slangen till brännaren.
De har valt olika lösningar i flera delar/fall:
Optimus har nästan bara metall i huvuddelarna medan Primus har valt att använda diverse plaster
i många av huvuddelarna. Sugröret, som simmar inne i bränslet i flaskan, har de också valt diametralt
olika och helt tvärt-om vad gäller materialet: Optimus, med alla sina metalldelar, valde ett snett utåt
fjädrande sugrör i plast - och Primus, med alla sina plastval, monterade ett spikrakt sugrör i mässing...
För att kunna få ut sugöppningen till alldeles intill flaskväggen valde då Primus att luta hela enheten
i flaskmynningens gängor, medan polarna på Optimus valde att skruva pumpenheten rakt ner och
sedan låta sugröret svinga sig ut till flaskväggen av egen böjkraft. Bägge lösningarna ger möjlighet
till den moderna av och till-funktionen med att vända den liggande flaskan mellan sina ON och OFF-
lägen... (Gunnar Finns lösning för KAP-Arctic var en stående flaska med säkerhetsventil – och utlopps-
slangen anpassad med sax till flaskhöjden istället.)
Bägge tillverkarnas pump ryms (men bara knappt!) i de små 300ml SIGG-typ aluminiumflaskorna,
som
jag anser är lämpliga endast som tändspritsflaskor – och då försedda med Trangias säkerhets-
kork! Lämpligaste flaskstorlek tycker
jag är 6dl-versionerna (med netto 450ml bränsle – om pump
är monterad) för när man tar hänsyn till avvägningen mellan intern bränslemängd (=brinntid) och
behovet av mängden pumptag för att nå till lämpligt tryck i flaskan – så blir det bara så...
De större 1 och 1,5L flaskorna kräver alldeles för mycket pumpande så snart de inte är helt propp-
fulla, och sugröret når dessutom inte riktigt ända ut till flaskväggen, speciellt inte i 1,5-litaren, så
det blir en otillgänglig restmängd kvar när den börjar pressa ut luft även i ON-läget…
Övriga skillnader mellan pumparna är i princip oväsentliga – förutom
en viktig skillnad: Optimus-
versionen har en ventil som kan öppna/stänga vätskeflödet ut i slangen. Primusversionen har ingen
sådan, de förlitar sig enbart på ventilen borta i brännaren...
Bägge pumpversionerna har samma (standardiserade!) EN417 Lindalgängade anslutning som vi finner
på campinggasolflaskorna. Vilket gör att brännarslangarna kan anslutas till såväl de gängade gasol-
behållarna som till de här bränslepumparna. Bägge pumpversionerna kan därför, naturligtvis, ersätta
varandra om ett behov skulle uppstå.
Bägge designteamen
råkade välja samma diameter på pumpstången (6mm), på cylinderdiametern
(13mm) och ungefär samma längd på pumpens slaglängd – vilket
jag har utnyttjat för att få den klart
bekvämare Primus-knoppen på min Optimus Polaris' pump. Detta kräver egentligen en dag ute i verk-
staden – om man fortsatt vill ha svart pumpstång... Men 😊
– Klart enklare är att: Montera hela Primus aluminiumblanka pumpstång (men med Optimus övre
fästmutter och spiralfjäder) i Optimuspumpen! Detta genom att lossa låsmuttrarna längst ner på
pumpstången – de som håller pumplädren på plats (en M5 Nyloc-mutter på Primusstången och en
M4 Nyloc-mutter på Optimusstången) och sedan växla vilken stång som har vilken övre låsmutter
(mot pumpkroppen) på sig – och sedan återställa de respektive pumparnas övriga delar tillbaks på
stången… En 7mm-nyckel till Optimusmuttern och en 8mm dito till Primusmuttern är lämpligaste verktyg."