Inte mycket annorlunda än att hantera T-sprit mellan 11-35 grader (har inte exakta graderna i huvudet) - dvs. de flesta som hanterar Trangia med spritbrännare hanterar bränslet någonstans mitt mellan dess LEL och dess UEL.
T-sprit hanteras nästan alltid inom sitt explosiva område om man inte vintercampar i minusgrader och Trangia med spritbrännare är verkligen ingen nybörjakök för småknattar på en höst/vår friluftsdag eller scouter om ni frågar mig.
Det hade säkerhetsmässigt varit bättre med campingasolkök under vuxen människas överinseende än att hålla på att skvätta och hälla T-sprit då hela gasutrymmet ovanför vätskeytan brinner explosivt och trycker ut bränsle om en låga skulle hitta in i en dunk.
En sak skiljer sig dock mellan bensin och T-sprit, T-sprit har en del vatten i sig och laddas inte statiskt vid överhällning eller när det skvalpar i flaskorna, medans ren bensin är en perfekt isolator och kan laddas upp triboelektriskt som vilken 'plastyta' som helst.
med andra ord använd säkerhetsflaskor, smal pip precis som med T-sprit och så lite fri bensin utanför flaskan som möjligt vid användande av bensin i stark kyla. Kan man värma flaska en aning så minskar risken snabbt då ångtrycket kommer över UEL och kan inte brinna i behållaren även om det skulle bli statisk urladdning inne i flaskan eller eld hittar in utifrån
Om jag inte missminner mig helt skall en säkerhetsflaska tåla om luftinnehållet i flaskan skulle tända sig och inte sprängas av tryckökningen som blir av det (teoeriskt sett mellan 7 och 8 Bar i sluten behållare om tändningen startar vid atmosfärstryck, det nästa oavsett bränsletyp vid stökeometrisk blandning med luft) . - betydligt bättre än plastflaska/dunk som bränslet kom i om det skall hanteras i stark kyla.