Tek-Lok
går att köpa separat, AEB. Det finns ett stort antal amerikanska firmor som säljer dem på nätet. Använd en sökmotor, så kommer du säkert hitta hur många som helst.
Men varför leta utomlands när man kan köpa dem här hemma
Faktum är att om du har tålamod och väntar ett par månader så kan du beställa dem från Fällkniven och då slipper du dyra transportkostnader och långa väntetider.
Till sina kommande alster har Fällkniven Tek-Lok (det är tydligen så här de stavas) snäppe. Dessutom kommer man att kunna köpa dem separat till andra knivar. De kommer att finnas i två storlekar; -45 och -57 mm breda, så de passar de flesta bälten. Du får dock borra hålen i din slida själv. Det borde dock inte vara så svårt, Kydex är ju inte direkt diamanthårt.
Har du tillgång till en popnit-tång för nitar med genomgånde hål, så skulle jag satsa på det också. Då kan du använda en kulkätting om du vill ha kniven runt halsen. Mycket populärt "over there". Kulkätting är enligt min mening bättre än snöre eller läder. Den håller sin form, hänger genom sin tyngd bättre och tål slitage bättre. Dessutom är den snyggare...(högst personlig åsikt
)
Den har förståss sina nackdelar också. Den kan bli kall på vintern (kan undvikas om man bär kniven intill kroppen) och den kan slita på kläderna. Däremot rostar den inte (används t ex i badkar till "proppen"). De flesta är gjorda av hårdförkromade eller rostfria kulor.
Mattias, det har vetat om i ca 1 år. Men.... Det här är inte många som vet. Kolla in den här konversationen mellan mig och Fällknivens chef Peter Hjortberger:
-----------------
Mitt första inlägg
Hej Peter,
Låt mig först säga att jag blev jätteglad och överraskad att Mod P kommer redan i år!
Så en liten fråga: Finns det en liten möjlighet att redan nu förbeställa ett ex? Eftersom jag är en knivsamlare så skulle det vara mycket trevligt att kunna tinga ett ex med ett så lågt nummer som möjligt (Jag antar nämligen att de första knivarna kommer att vara numrerade?). Om en sådan möjlighet finns Peter, så kan du vara snäll och sätta upp mig på listan?
Paul
--------------------------------
Peters svar
Det går bra att förhandsbeställa mod. P redan nu, vi har flera order fast inte en jäkel sett den!
F n har vi inga planer på att numrera den men det vore kanske en kul grej? Jag ska fundera på
detta. Kanhända vi spar numreringsdetaljen till en framtida samlarversion?
Kniven beräknas kosta ca 1200-1300 kr.
Säg till om vi ska anteckna dig för en P fällkniv
Hälsningar Peter
--------------------------------------------
Mitt svar
Ja, anteckna mig för en P-modell, Peter!!
Och så det där med numreringen. Oavsett vad folk säger, så höjer det samlarvärdet på en sådan kniv vare sig det är en vanlig produktionskniv, custom eller en sk samlarkniv. Om du funderar på en numrerad samlarkniv, så kan du skriva upp mig med en gång!
Hälsningar,
Paul
-----------------------------------------
Peter
Du har helt rätt när det gäller numrering även av vanliga bruksknivar.
Jag har antecknat dig för en vanlig P.
PS En liten numrerad specialserie blir med laminerat VG10-stål och fancy wood eller nå't annat skoj, vi får se. Priset vet vi först om ett tag men helt klart kommer den ut samtidigt med den första sändningen av orginal P.
Eftersom vi inte vet priset borde vi kanske lugna oss med att anteckna dig för en pjäs?
M v h
Peter Hjortberger
-------------------------------------
Mitt svar
Peter, priset är oväsentligt!! Anteckna mig för en sådan!!
-Paul
-------------------------------------
Vad säger du Mattias, det var något nytt eller hur? Som det ser ut så kommer den begränsade upplagan bestå av endast 30 stycken knivar. Så det gäller att skynda sig att tinga en om man vill ha en!
Ha det bra alla,
-dePaul