Asien
Hej,
Jag har läst om Sipadan, och drömt mig tillbaks till fiana minne därifrån.
Vi var där för några år sedan, men vi åkte inte med någon av de större arrangörerna i området, utan med en lokal kille. Vi var två par som bodde på Maboul, en ö ca 30min från Sippadan, ibland bor man i familjer, eller som i vårt fall, i ett eget hus på styltor i havet med lokala förmågor som fixade käk.
Dykningen var mycket fin, sättet att bo var ett minne för livet, och priset hälften mot att bo på Sipadan.
Det finns otroligt fin dykning även söder om Sipadan, ner mot den Indonesiska sidan. Denna är inte heller lika storskalig.
För övrigt håller jag med Staffan i ovan beskrivning.
Passa på att se er omkring, vi luffade på Borneo någon månad, och var ute i djungeln, samt var upp på berget Mount Kinabalou.
Dyk försiktigt, Sipadan är väldigt avlägset från sjukvård. Vi såg ett tillbud som var mycket allvarligt, vilket övertygade oss att inte dyka mer än tre ggr/dag, och dessuton hålla oss relativt grunt...
Ofta erbjuds man att dyka "så mycket man vill" från land på Sipadan, och mycket fin dykning är tillgänglig från land. Det kan vara lockande att dyka lite väl mycket, och därigenom tumma på marginalerna..
Mvh Johan