Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Enlightened equipment har ett liknande stapeldiagram, med como-temp för olika comfort-tempsäckar. Jag la ut den i en tråd som handlade om kombinera olika säckar.
Enligt diskussioner här på utsidan verkar det vara rätt individuellt d här mä underställ vs näck. När jag sov i -29 låg jag i underställ. Men natten efter var det -25 och blev tvungen att ta av mig understället för jag blev för varm. O eftersom jag ändå hade vaknat blev jag tvungen att pinka så klart.
Jag tror att det är ganska individuellt hur det funkar, som sagt så vrider jag ofta en del på mig och sover ofta på sidan så bara det är ju en försvårande omständighet. Annars gillar jag tanken på täcke, jag är rätt varm av mig och tycker om att man kan ventilera och man har mer manöverutrymme än en sovsäck.
Har man lite mer utrymme i tältet än jag (har HB Enan) så är det säkerligen lättare att hålla ordning på dunet också. Eller om man hittar någon som bara kan dra in några längsgående sömmar som stoppar dunet.
Jahapp, nu är det gjort. En Sestrals på väg till mig. Eller om de ska tråckla ihop den först. Hade inte lagt märke till att det var 4 veckors leveranstid. Tur jag bestämde mig för att jag gillade purple and scarlet red ivf så jag får den till våren! Så får vi se sen om jag sällar mig till hyllningskören, men det tror jag nog.
Jag läser ofta om att folk pratar om "i-vändare" eller "med-vändare" när det kommer till sovsäckar?
Finns det verkligen sådana säckar?
I mitt liv har jag kanske haft 8 olika sovsäckar. Jag är normallång och normalbyggd. Jag har aldrig haft en säck som jag kan röra mig "inuti" utan att säcken följer med.
Hade gärna haft en sån dock, då jag ofta sover lite sämre på tur då jag just rör mig mycket och säcken krånglar.
Jag gissar man menar en säck som är så bred att man mer eller mindre obehindrat kan röra sig i den. Hjälper nog om huvan inte är speciellt formsydd också. Western Mountaineering Terralite är enligt mig ett exempel på en sådan säck. Breda rektangulära utan huva också.
Uppdatering: och så klart quilt, alltså öppen undertill och ingen huva. Täcket / säcken ska ligga still även om du rör dig.
Var en av orsakerna till att jag valde ett täcke. Har aldrig trivts i mumiesäck. Den enda säck jag trivts i var en billig syntetsäck, typ från macken, som jag hade i båten. Den var som username2 beskriver, rektangulär och utan huva.