Valde definitivt inte för varm. Har experimenterat lite. Bäddade med Sestrals i sängen och öppnade fönstret och kröp ner med en bok. Stängde inte av elementet, men det står på rätt sval temperatur.
Jag sover i ett väldigt litet rum, typ jungfrukammare. Kan var drygt två ggr drygt 3 meter, så kyls fort ut. Sängen står tvärs fönstret ut från kortväggen, mitt i rummet typ. Huvudändan i ett skyddad läge, fotändan mitt för det öppna fönstret. ~1 m från fönstet till mina ben.
Ute är det -0.2 ° och fuktigt, dimma. Låg en timme och fick ner temperaturen till 12 ° i axelhöjd och 7 ° vid fötterna. Var helt naken, men hade ett vanligt bomullslakan mellan Sestrals och mig. Bålen höll sig varm och skön. Fötter och underben kändes lite kalla, men inte mer än jag tror det hade räckt med tunna strumpor och bomullskallingar för att det skulle bli lagom och det var uthärdligt som det var också.
Det drog en hel del vid fötterna och jag tycker materialet verkade stå emot bra, även om draget säkert bidrog till de kalla tårna. Upptill kände jag obetydligt drag.
Märkte också hur mycket varmare det blev med täcket svept tätt intill kroppen. Kändes som om materialet reflekterar värme.
Summa summarum, jag skulle antagligen behöva minst tunt ylleunderställ och raggsockor för att sova i -5 °, antagligen tjockare underställ. Men jag tyckte inte det blev obehagligt varmt delvis påklädd (joggingbrallor, mjukissockor, inget upptill) i normal rumstemperatur och stängt fönster med täcket öppet och utbrett. Då ska jag väl klara utomhustemperaturer på uppåt 20 ° också. Så jag tror det stämmer att Sestrals kan täcka ett stort temperaturspann.
Provade lite av finesserna också. Knäppte ihop därnere till ett fotbo efter ett tag. Skönt! Snörsnörpningen nedtill gör inte botten helt tät. Det kan komma in kall luft genom hålet. Eftersom täcket är långt för mig vek jag helt enkelt in en bit längst ner så var det problemet löst. En längre person kanske bör köra in nån slag propp av nåt klädesplagg eller nåt i hålet. Var riktigt varm om överkroppen, men var inte i närheten av att svettas, så jag tror "täcket" andas på nåt sätt. Den lustiga lilla huvan, eller kragen, som gav mig sånt huvudbry är suverän! Man kan dra ihop täcket så den blir som en fluffig polokrage runt halsen. Tätade bra mot den kalla luften.
Återstår så klart att testa på riktigt, men jag tycker täcket verkar mycket bra och stämmer väldigt väl med vad jag var ute efter. Helnöjd än så länge. Och så himla skönt att slippa vara instängd i en trång säck!!!