Instämmer i kören, allt som är reklam eller försök till dold reklam (kalla det "redaktionell text", "sponsrad", "i samarbete med" eller vad som helst, det är fortfarande reklam) skall tydligt märkas att det är reklam så att det för läsaren inte råder minsta tvekan eller någon som helst risk för missuppfattning. Skriv rent ut i tydliga versaler över artikeln att det är "Reklam" och använd en tydligare färgmarkering runt artikeln istället för grå. Om jag minns rätt hade gamla Utsidan en gul eller orange ram runt just denna typ av texter vilken är mer iögonfallande och tydligare.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dumt råd i artikel
- Trådstartare DoktorGlas
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Nu verkar märkningen ha ändrats till Annons.
Men jag får fortfarande inte ihop varför den här sortens pseudoredaktionella innehåll ens behöver finnas här. Alltså, varför rikta detta till mig??
"En termos är din bästa vän för dagsutflykter. Den är snabb och smidig att ta fram när orken tryter och dessutom kan innehållet enkelt varieras. Saft eller blåbärssoppa är några förslag som kan höja humöret på äventyraren."
"Klä barnen efter aktuellt väder och aktivitet. Inte för kallt, men inte heller för varmt. Med lager på lager kan kläderna anpassas till intensiteten under utflykten."
Jag förstår inte, är det Utsidans medlemmar som är målgruppen för det här..? Varför...? Det blir ju en idiotförklaring!
Jag tycker:
Lägg ner det där och låt Utsidan bestå av autentiskt content och BARA autentiskt content! Förbjud rentav sponsrade influensers att produktplacera etc i forum och bloggar, bara för att vara helt säkra på att hålla en hög trovärdighet. (Jag tror inte det varit något stort problem bakåt även om en och annan sponsrad äventyrare haft nån blogg, men jag menar bara, få inga idéer om att medvetet gå den vägen och liksom verka för att utöka det!)
Det finns enorma fördelar med att INTE gå den sponsrade vägen. Trovärdighet, autenticitet, men också göra det till en arena som vi som är här vill vara på och kan stå för.
Utifrån responsen så är det inte alls omöjligt att folk överger skutan om det blir en utveckling där man behöver fundera på varför en medlem rekommenderar en produkt. Vi har ett fantastiskt autentiskt forum och bloggar idag där det sällan finns anledning att fundera så! SABBA INTE DET!
Sälj klassiska varumärkesmedvetenhetsannonser istället! Enkel reklam, pengar in, rätt mot målgruppen, irriterar ingen, funkar. Black Diamond härom veckan satte sig på min näthinna.
Men jag får fortfarande inte ihop varför den här sortens pseudoredaktionella innehåll ens behöver finnas här. Alltså, varför rikta detta till mig??
"En termos är din bästa vän för dagsutflykter. Den är snabb och smidig att ta fram när orken tryter och dessutom kan innehållet enkelt varieras. Saft eller blåbärssoppa är några förslag som kan höja humöret på äventyraren."
"Klä barnen efter aktuellt väder och aktivitet. Inte för kallt, men inte heller för varmt. Med lager på lager kan kläderna anpassas till intensiteten under utflykten."
Jag förstår inte, är det Utsidans medlemmar som är målgruppen för det här..? Varför...? Det blir ju en idiotförklaring!
Jag tycker:
Lägg ner det där och låt Utsidan bestå av autentiskt content och BARA autentiskt content! Förbjud rentav sponsrade influensers att produktplacera etc i forum och bloggar, bara för att vara helt säkra på att hålla en hög trovärdighet. (Jag tror inte det varit något stort problem bakåt även om en och annan sponsrad äventyrare haft nån blogg, men jag menar bara, få inga idéer om att medvetet gå den vägen och liksom verka för att utöka det!)
Det finns enorma fördelar med att INTE gå den sponsrade vägen. Trovärdighet, autenticitet, men också göra det till en arena som vi som är här vill vara på och kan stå för.
Utifrån responsen så är det inte alls omöjligt att folk överger skutan om det blir en utveckling där man behöver fundera på varför en medlem rekommenderar en produkt. Vi har ett fantastiskt autentiskt forum och bloggar idag där det sällan finns anledning att fundera så! SABBA INTE DET!
Sälj klassiska varumärkesmedvetenhetsannonser istället! Enkel reklam, pengar in, rätt mot målgruppen, irriterar ingen, funkar. Black Diamond härom veckan satte sig på min näthinna.
Senast ändrad:
En nyfiken fråga: Vilket företag sponsrar en artikel utan att få något i gengäld?Håller med i grunden. Jag kan känna att det finns en skillnad mellan en "ren annons" där man publicerar kundens material 1:1 (så som en banner) och en betald artikel där redaktionen tar hand om text och utformning.
Bara att låta ett företag betala för att deras namn ska få finnas med kvalificerar i mina ögon som reklam.
Visst känns det lite som att det är tips som skulle kunna stå i en kvällstidning? Nu kan man ju hävda att Utsidan ska vara till för så väl nybörjaren som den erfarne, och att man som erfaren då får strunta i dessa ”artiklar”…problemet blir väl bara att man struntar att läsa ”för det där är ju ändå inte för mig”…Men jag får fortfarande inte ihop varför den här sortens pseudoredaktionella innehåll ens behöver finnas här. Alltså, varför rikta detta till mig??
"En termos är din bästa vän för dagsutflykter. Den är snabb och smidig att ta fram när orken tryter och dessutom kan innehållet enkelt varieras. Saft eller blåbärssoppa är några förslag som kan höja humöret på äventyraren."
"Klä barnen efter aktuellt väder och aktivitet. Inte för kallt, men inte heller för varmt. Med lager på lager kan kläderna anpassas till intensiteten under utflykten."
Jag förstår inte, är det Utsidans medlemmar som är målgruppen för det här..? Varför...? Det blir ju en idiotförklaring!
……
Vi har ett fantastiskt autentiskt forum och bloggar idag där det sällan finns anledning att fundera så! SABBA INTE DET!
Så djup kompetens som finns här tror jag man inte hittar på andra ställen. Att då späda ut den med sådant som ovan och hoppas på någon form av homeopatisk kunskapsöverspridning tror jag bara sänker hela idén med Utsidan.
Men idén med Utsidan kanske är en helt annan nu än vad den har varit? Köplänkar och annonser och termostips…
Nä. Jag säger som Elvah; sabba inte det vi har!
Jag delar Elvah:s farhågor. Har varit med om en plågsam hädanfärd av en ursprungligen fantastiskt välfungerande, angelägen, högaktiv, deltagardriven plattform, som av oron över Facebooks m fl sociala medias uppdykande började experimentera med just den sortens kommersialiseringsförsök. Det blev precis den onda cirkel Elvah beskriver. Sidan började likna alla andra, det angelägna innehållet blev alltmer utspätt, de aktiva deltagarna började lämna, de som drev sajten försökte "rädda" den med än fler sponsrade inslag, "bästa xx"-artiklar och andra gimmicks som FB m fl trots allt gjorde bättre, det blev än mer slätstruket och anonymt, ännu fler tappade intresset.... tills det bara var att lägga ner.
En sorglig historia, som jag hoppas Utsidan ska slippa. Handlar det om att dra in pengar så är riktiga, raka annonser enl. Elvah:s förslag tusen gånger bättre.
Och jag betalar gärna en högre medlemsavgift än de symboliska 100 kronorna för att slippa se Utsidan förfalla.
En sorglig historia, som jag hoppas Utsidan ska slippa. Handlar det om att dra in pengar så är riktiga, raka annonser enl. Elvah:s förslag tusen gånger bättre.
Och jag betalar gärna en högre medlemsavgift än de symboliska 100 kronorna för att slippa se Utsidan förfalla.
Visst känns det lite som att det är tips som skulle kunna stå i en kvällstidning? Nu kan man ju hävda att Utsidan ska vara till för så väl nybörjaren som den erfarne, och att man som erfaren då får strunta i dessa ”artiklar”…problemet blir väl bara att man struntar att läsa ”för det där är ju ändå inte för mig”…
Att Utsidan också ska vara till för nybörjaren har lite med nivån på de här annonserna att göra. Nybörjarna förtjänar bättre. Därför kommer de till Utsidan. Hur de kan hjälpas att hitta hit är en helt annan femma, men det har inget med annonserna på Utsidan att göra, utan då handlar det ju om annonser utanför Utsidan för Utsidan, som leder hit.
Norr har ju uppdrag både för Naturkompaniet och för Utsidan. Det gäller att inte blanda ihop de två. Utsidan ska INTE bli Naturkompaniets nya medlemstidning! Gå och köp nån Facebookgrupp istället.
Naturkompaniets gimmickartiklar kan ni köra på Expressen istället, där de passar mycket bättre.
En tanke till. Jag håller på och kör ett experiment. För att kunna jämföra funktionaliteten har jag gått med, och försökt vara aktiv i, en FB-grupp som fokuserar på lättpackning. Trots att gruppen är hårt specialiserad, mycket väl modererad och innehåller väldigt kompetenta medlemmar, gör Fb:s algoritmer och fragmenterande interface den totalt underlägsen Utsidan som en sökbar kunskapsbas på området.
Var rädda om det unika ni har.
Var rädda om det unika ni har.
En tanke till. Jag håller på och kör ett experiment. För att kunna jämföra funktionaliteten har jag gått med, och försökt vara aktiv i, en FB-grupp som fokuserar på lättpackning. Trots att gruppen är hårt specialiserad, mycket väl modererad och innehåller väldigt kompetenta medlemmar, gör Fb:s algoritmer och fragmenterande interface den totalt underlägsen Utsidan som en sökbar kunskapsbas på området.
Var rädda om det unika ni har.
Jag funderar på vad Norr har för syn på företaget de blivit delägare i?
I mina ögon så kan Utsidan liknas vid en sorts medlemsorganisation, som producerar en kunskapsbas (som kan marknadsföras utåt, för att få fler att klicka in och läsa, och alltså kunna få reklamintäkter).
Eller om de ser det som att det köpt in sig i en kanal, med tillhörande mottagare...?
Din sista mening är det viktigaste i denna tråden. DEt är inte gratis att driva en sajt, särskilt inte där medlemarna kräver att dne funkar 24/7/365 och har gott om synpunkter och massor av olika visare, både oliak webläsare och olika hårdvara och skärmstorlek.Jag delar Elvah:s farhågor. Har varit med om en plågsam hädanfärd av en ursprungligen fantastiskt välfungerande, angelägen, högaktiv, deltagardriven plattform, som av oron över Facebooks m fl sociala medias uppdykande började experimentera med just den sortens kommersialiseringsförsök. Det blev precis den onda cirkel Elvah beskriver. Sidan började likna alla andra, det angelägna innehållet blev alltmer utspätt, de aktiva deltagarna började lämna, de som drev sajten försökte "rädda" den med än fler sponsrade inslag, "bästa xx"-artiklar och andra gimmicks som FB m fl trots allt gjorde bättre, det blev än mer slätstruket och anonymt, ännu fler tappade intresset.... tills det bara var att lägga ner.
En sorglig historia, som jag hoppas Utsidan ska slippa. Handlar det om att dra in pengar så är riktiga, raka annonser enl. Elvah:s förslag tusen gånger bättre.
Och jag betalar gärna en högre medlemsavgift än de symboliska 100 kronorna för att slippa se Utsidan förfalla.
Jag är också beredd att betala en hägre medlemsavgift för att få del av all smald klokskap som finns här, särksilt av många "rävar" som ofta delat massor av konskap här. Jag försöker bjuda tillbaka med mina kunskap, erfarenehter och även åsikter.
Om redaktonell reklam är tydligt utmärkt kan jag leva med den och ibland läsa den och ibland bortse från den. Ingen är tvingad att läsa allt.
Så länge forumet är tydligt användargenererat så hänger jag nog kvar.
/Patrik
Precis, och de nybörjare som är nyfikna att testa på friluftsliv skall inte behöva skrämmas iväg pga kommersiella intressen som lätt kan bli ett hinder bara för att ta sig ut i naturen några dagar. Bättre att ta vad man har, låna och kolla begagnat som första steg. Med växande intresse och erfarenhet är det sedan lättare att välja och prioritera inför framtida turer. Så har de flesta av oss börjat en gång.Att Utsidan också ska vara till för nybörjaren har lite med nivån på de här annonserna att göra. Nybörjarna förtjänar bättre. Därför kommer de till Utsidan. Hur de kan hjälpas att hitta hit är en helt annan femma, men det har inget med annonserna på Utsidan att göra, utan då handlar det ju om annonser utanför Utsidan för Utsidan, som leder hit.
Norr har ju uppdrag både för Naturkompaniet och för Utsidan. Det gäller att inte blanda ihop de två. Utsidan ska INTE bli Naturkompaniets nya medlemstidning! Gå och köp nån Facebookgrupp istället.
Naturkompaniets gimmickartiklar kan ni köra på Expressen istället, där de passar mycket bättre.
Naturkompaniets 365 ser jag som en ren reklamtidning. Utsidan håller en helt annan klass och det är som sagt vi användare som skapar innehållet, med våra egna erfarenheter som vi delar med likasinnade, erfarna såväl som nybörjare. Utsidans verkligt upplevda erfarenheter både i bloggar och forum är guld värd.
Jag undviker sociala medier ex FB just av den anledningen att slippa reklam och influencers etc i flödet.
Också viktigt att recensionerna av olika utrustning här på Utsidan är genuina, opartiska och upplagda av medlemmar som köpt dessa med egna pengar och använt dem i praktiskt bruk, dvs de får inte blandas in med influencers eller andra kommersiella säljintressen.
Just det - recensionerna. Med mera användargenererat, som man nu litar på är just det och inget annat. Så lätt hänt att misstanken om "sponsrat", när den väl uppstått, smittar av sig även på dem, och allt annat innehåll på sidan - oavsett om det är sant eller ej. Och det vore ju helt förfärligt.
Men de vill väl tjäna pengar! vad är det som är så svårt att förstå?
Den här nya designen får de ju pröjsa för, och pengarna måste in. Sån här typ av reklam försvinner inte med adblock så de når väl fler antar jag.
Den här nya designen får de ju pröjsa för, och pengarna måste in. Sån här typ av reklam försvinner inte med adblock så de når väl fler antar jag.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg