Dumt råd i artikel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I tryckta tidningar är jag van vid att det högst upp på sidorna med redaktionell reklam står en liten fintsilt brasklapp (så heter väl disclaimer på svenska), något i stil med "betald reklamplats" eller "annons"
Är det grå bakgrund som indikerar samma här så vet man nu då.
Hoppas forumet förblir fritt från gråbottnad text, sen brukar de flesta med jäv vara tydliga med det i sina inlägg, upppskattas. "min firma säljer vad du frågar efter här" är tydligt och kan värderas därefter.

/Patrik, som mest läser foruminlägg och har missat, valt bort eller inte hurnnit ta del av resten på utsidan
 
Det har du helt rätt i. Dum råd. Ändrar och meddelar Naturkompaniet.

Sponsrade artiklar märks med grå bakgrund, logotyp och texten ”i samarbete med” (i mobilen ovanför texten, på desktop bredvid). Men ska fundera om formuleringen kan vara tydligare. Ni verkar ju ha fattat i alla fall.

Philipp/redaktion

Tycker ni Ska vara ärliga på utsidan och kalla dessa artiklar för vad de är . Dvs rena annonser för produkter och inte sammarbetsartiklar.

Att försöka dölja dessa rena annonser som redaktionellt material "i samarbete med" ett företag urholkar förtroendet för sidan och ni kommer i längden förlora trafik då medlemmar ledsnar och besöker sidan mer sällan!

Föreslår att ni byter "i sammarbete med" till "Annons från" för att förtydliga och minimera risken för missförstånd.
 
Det har du helt rätt i. Dum råd. Ändrar och meddelar Naturkompaniet.

Sponsrade artiklar märks med grå bakgrund, logotyp och texten ”i samarbete med” (i mobilen ovanför texten, på desktop bredvid). Men ska fundera om formuleringen kan vara tydligare. Ni verkar ju ha fattat i alla fall.

Philipp/redaktion
Är inte den här också bara reklam? Full av massa länkar till olika företag…

 

lipfip

Forumvärd
Tycker ni Ska vara ärliga på utsidan och kalla dessa artiklar för vad de är . Dvs rena annonser för produkter och inte sammarbetsartiklar.

Att försöka dölja dessa rena annonser som redaktionellt material "i samarbete med" ett företag urholkar förtroendet för sidan och ni kommer i längden förlora trafik då medlemmar ledsnar och besöker sidan mer sällan!

Föreslår att ni byter "i sammarbete med" till "Annons från" för att förtydliga och minimera risken för missförstånd.

Håller med i grunden. Jag kan känna att det finns en skillnad mellan en "ren annons" där man publicerar kundens material 1:1 (så som en banner) och en betald artikel där redaktionen tar hand om text och utformning. Men det blir kanske svårt att dra en gräns och därför bättre att byta till en tydligare formulering än "i samarbete med".

Hur som helst ska informationen i artikeln vara korrekt.
 

lipfip

Forumvärd
Idén är bra. Det finns många fler litteraturtips i äldre trådar som kan vara värda att uppmärksamma.

Förstås är en del böcker knepiga att köpa annat än antikvariskt. Men det finns bibliotek och digitala versioner (många äldre gratis?) som kan vara åtkomliga.

Thure
 
Vill man köpa böcker så brukar jag använda denna sida för att hitta bra priser, kan även kombinera en korg med flera böcker för bästa totalpris
Jag finner den hyfsat neutral och priser stämmer oftast, lite klurigare med att vissa bokhandlar ibland listar böcker med pris fast de inte är beställningsbara (inte släppta, slutsålda på förlaget etc).

/Patrik, ingen koppling till sidan bokfynd förrutom nöjd användare
 

lipfip

Forumvärd
Idén är bra. Det finns många fler litteraturtips i äldre trådar som kan vara värda att uppmärksamma.

Förstås är en del böcker knepiga att köpa annat än antikvariskt. Men det finns bibliotek och digitala versioner (många äldre gratis?) som kan vara åtkomliga.

Thure
Tack Thure! Listan ska växa och uppdateras regelbunden. Fortsätt gärna tipsa om boktråder och -rekommendationer här:

 
Det är en artikel där vi har samlat litteraturtipps från olika tråder och lagt till länkar till olika ställen där man kan köpa böckerna. Som en service. Utan betalning så klart.

Philipp/redaktionen
Fast då ska det väl klart framgå, att det just är Utsidanmedlemmarnas samlade tips? Dels av rena ärlighetsskäl, men också för att jag tror det skulle höja textens status hos läsarna. Alicia är säkert jättekunnig, men nu tror man ju att det "bara" är hon som valt ut böckerna.
Återigen en glidning som inte är så kul.
 
Fast då ska det väl klart framgå, att det just är Utsidanmedlemmarnas samlade tips? Dels av rena ärlighetsskäl, men också för att jag tror det skulle höja textens status hos läsarna. Alicia är säkert jättekunnig, men nu tror man ju att det "bara" är hon som valt ut böckerna.
Återigen en glidning som inte är så kul.
Tack. Det var så jag kände. Har någon av oss rekommenderat boken i någon tråd så kan man ju av artighetsskäl länka till tråden. Känns som att man producerat en artikel med köpinfo (det är ju ingen recension av böckerna, utan bara en mening) likt de mail som man kan få typ ”du har tidigare sökt efter information om Skierfe, här har vi ett boktips till dig!”
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.