Dumt råd i artikel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag uppskattar ju att ha utbyte med olika personer här på utsidan men den absolut största poängen med utsidan för mig är just att det är riktig information och inte sponsrad. Vad tycker egentligen riktiga människor liksom.

Som en motvikt till facecbook och influencers och så vidare.

Det som kunde fått mig att överge utsidan är just ifall det blir för stor ihopblandning av reklam och information. Kanske är det på kort sikt lönsamt att göra denna sammanblandning men det finns många andra källor till reklam som folk kan välja så utsidan förlorar ju sin särställning om man väljer att gå längre längst den vägen.

Jag förstår och accepterar att man måste samarbeta med näringslivet och kommersiella intressen för att finansiera siten. Även om jag heller sett nån slags crowdfunding-grej. Men man får inte alltid som man vill.

Men börjar text och information skapad av användarna bli alltför svår att skilja från reklam så kommer mitt intresse snabbt att svalna.

Än så länge är ju reklamtexterna väldigt tydligt reklam då de inte innehåller någon direkt substans. Och så hoppas jag att det förblir.

Att fortsätta göra reklam för kniven och bara göra texten lite otydligare visar ju vad som är fokus. Men som sagt, jag förstår.

Men att inleda med ett tydligt "Denna text är reklam från Naturkompaniet" hade varit mycket tydligare än så som det är nu. Nu ser det ut som om rutan där det står "Detta är en annons" är annonsen.

Jag förstår inte heller varför man vill vara otydlig med detta när det ändå framgår. Jag förstår inte hur det skulle gynna Naturkompaniet att köra tveksam marknadsföring heller.

Nä, fram för att tydligt markera vad som är reklam, jag tror att det hjälper till att behålla värdet på "riktig" information och på Utsidan som kunskapskälla och jag tror inte att reklamen kommer fungera sämre heller utan snarare kommer företagen som gör reklam framstå som mer seriösa om det är tydligt.
 
Det kan ju finnas en poäng i att låta Utsidan agera Arga snickaren gentemot annonsörer i syfte att få fler att vara aktiva på Utsidan. Lägg upp en massa banala och felaktiga råd som vi kan trolla igång på och känna oss kompetenta. :D

Sant! Kan bli riktigt kul. Alla får som de vill. Företagen får göra reklam. Utsidans ägare tjänar pengar. Vi användare får plocka isär påståenden i atomer och sätta ihop dem igen och negga på idioti och tjafsa med varandra om detaljerna. Publiken kan lära sig massor. Och som vi alla vet så fungerar ju reklam även när mottagaren vet bättre så ingen skada skedd där heller.
 
Ser nu att det faktiskt står "Sponsrad Guide" längst upp på artikeln.
Synd bara att det inte går att kommentera, så att vi utsidan-användare kan diskutera informationen i den sponsrade guiden precis som man kan göra med övriga artiklar. Jag anar en konspiration :p
 
Ser nu att det faktiskt står "Sponsrad Guide" längst upp på artikeln.
Synd bara att det inte går att kommentera, så att vi utsidan-användare kan diskutera informationen i den sponsrade guiden precis som man kan göra med övriga artiklar. Jag anar en konspiration :p
Naturligtvis ska vi få kommentera 😈
Kan inte du lägga in ett förslag om detta i Nya Utsidan - Funktionsförslag ?
 
Jag uppskattar verkligen ert engagemang för Utsidan och det blev en bra och viktig tråd här. Vi har korrigerat informationen i artikeln och gjort en tydligare annonsmarkering.

Det är också bra att ni kommer med synpunkter till Utsidans affärsmodell och vi tar tacksamma emot realistiska idéer hur underhåll, servrar, licenser, utveckling, admin, redaktion etc kan finansieras.

I nuläget är annonser viktiga för oss och det finns en efterfrågan för redaktionella annonsformat som vi vill och måste bemöta. Inte alla ser det lika problematisk som några av er. Medlemsintäkter är inget alternativ just nu trots era generösa erbjudanden att betala en högre avgift.

Förstår att det kan finnas en viss misstänksamhet omkring NORRs engagemang. Men om man vill så får man gärna också se vår ambition att bidra med seriösa annonskunder från friluftsbranschen och skapa en stabil ekonomi för Utsidan. Den behövs nämligen för att driva och utveckla den vidare.

Och nej, vi har inga planer att ersätta Utsidans bloggare med influensers, smyga in betalda recensioner, tjäna pengar med hemlig produktplacering i forumet, göra om Utsidan till en 365 medlemssite, berika oss med länkar i litteraturlistor eller sälja personlig data till högstbjudande. Och framför allt så ska vi absolut inte använda Opinel-kniven för att skära av foten på svampen!

Med detta sagt lämnar jag den här tråden. Starta gärna en ny diskussion Om Utsidan om ni har konkreta frågor, funderingar, förslag eller kritikpunkter. Eller skicka ett personligt meddelande till mig.

Det är fortfarande högst tveksamt om den följer Konsumentverkets riktlinjer.

Jag är förvisso inte formgivare, men jag skulle säga att graden på ordet "annons" är för liten jämfört med resten av texten, och till skillnad från fusk-försöket med "sponsrad guide" är annonsmärkningen inte i avvikande färg. som lök på laxen ligger det en avdelare i vitt mellan annonsmärkningen och själva annonsen, så att det kan tolkas som att annonsen är den ena rutan (den med Naturkompaniets logotyp) och den "sponsrade guiden"är en annan sak.

Hade jag velat tänja på reglerna hade jag förmodligen gått tillväga på exakt det sättet.
 
Men hallå, ska detta vara den korrigerade versionen? Man står ju inte och hackar eller skivar sin svamp under plockning (möjligen om man misstänker att den är maskig), och såklart inte med en krokig kniv, när man väl gör det. Så enda rimliga tolkning en oerfaren läsare kommer att göra är fortfarande den felaktiga.

Jodå, det kan man allt göra. Jag brukar rensa och skära ner soppar på plats (tar med papperspåsar att sortera i). Det blir jäkligt mycket mindre att bära då. Men inte fasiken använder jag min krokiga Opinel! 😄

Den köptes som sagt bara för att den är söt (och till ett betydligt lägre pris!) och för att jag i min svunna ungdom brukade åka till Provence på påsken och köpte på mig en del Opinelknivar, så den platsar i min lilla samling. Som kniv är den däremot värdelös, ivf i mina händer och om man vill skära rakt. Påminner om en sån där böjd mattkniv. Bra för sitt syfte, men man rensar inte svamp med en sån heller.
 
Ska vi kommentera reklam?
Ja om Utsidan ska göra reklamartiklar så får vi ju vakta så de håller sig i schack!

Jodå, det kan man allt göra. Jag brukar rensa och skära ner soppar på plats (tar med papperspåsar att sortera i). Det blir jäkligt mycket mindre att bära då. Men inte fasiken använder jag min krokiga Opinel! 😄

Den köptes som sagt bara för att den är söt (och till ett betydligt lägre pris!) och för att jag i min svunna ungdom brukade åka till Provence på påsken och köpte på mig en del Opinelknivar, så den platsar i min lilla samling. Som kniv är den däremot värdelös, ivf i mina händer och om man vill skära rakt. Påminner om en sån där böjd mattkniv. Bra för sitt syfte, men man rensar inte svamp med en sån heller.

När svampen är färdig-identifierad skär jag alltid av den jordiga botten i skogen så jag slipper få jord på resten av svamparna. Med en rak kniv. Efter att min mini-mora försvann har jag faktiskt skaffat en liten, rak, opinel.

Passar på att fråga en liten OT-fråga eftersom du verkar ha koll på Opinel. Vilken är den minsta opinel-kniven som man kan låsa bladet på i öppet läge? Den jag har går inte att låsa och jag tycker det är obehagligt.
 

lipfip

Forumvärd
Jag undrade vad som är meningen med den krokiga formen. Opinel skriver själv på sin webbsida (obs! kan uppfattas som reklam men citatet är inte sponsrat av Opinel):

Mushroom collecting: a technique you can learn.

The N°08 mushroom pocketknife is designed to make your life easier when foraging. Use its curved blade to cut the mushroom stem flush with the ground. By doing this, the forest will be able to produce new mushrooms in the same place.

Antar att kniven designades till en tid där man fortfarande trodde att det är ansvarsfull att skära av svampen vid foten. Och att man sen har behållit formen trots att den inte har en funktion länge och det egentligen vore bättre med ett rakt blad. För att den ser fin och gullig ut - och säljs bra som svampkniv.

Verkar så att många återförsäljare fortfarande plockar upp ”mycelet myten”. Den kommer väl vara kvar så länge Opinel håller den vid liv.
 
Senast ändrad:

lipfip

Forumvärd
Sant! Kan bli riktigt kul. Alla får som de vill. Företagen får göra reklam. Utsidans ägare tjänar pengar. Vi användare får plocka isär påståenden i atomer och sätta ihop dem igen och negga på idioti och tjafsa med varandra om detaljerna. Publiken kan lära sig massor. Och som vi alla vet så fungerar ju reklam även när mottagaren vet bättre så ingen skada skedd där heller.
Då har vi affärsmodellen. Hitta-fel-annonser och premiummedlemskap för att kunna kommentera dem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg