Dumt råd i artikel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja om Utsidan ska göra reklamartiklar så får vi ju vakta så de håller sig i schack!



När svampen är färdig-identifierad skär jag alltid av den jordiga botten i skogen så jag slipper få jord på resten av svamparna. Med en rak kniv. Efter att min mini-mora försvann har jag faktiskt skaffat en liten, rak, opinel.

Passar på att fråga en liten OT-fråga eftersom du verkar ha koll på Opinel. Vilken är den minsta opinel-kniven som man kan låsa bladet på i öppet läge? Den jag har går inte att låsa och jag tycker det är obehagligt.

Det vet jag inte tyvärr. Är långt ifrån nån Opinelexpert. Är bara en nostalgigrej för mig. Tycker faktiskt generellt att Opinel är ganska läskiga. Lätt att missa med låsningen och att bladen är så tunna gör att om man skär sig blir det lätt ganska djupt. Morknivtypen med parerstång är mer min grej.
 
Då har vi affärsmodellen. Hitta-fel-annonser och premiummedlemskap för att kunna kommentera dem.
Allvarligt talat: Om det är affärsmodellen som är problemet, så kanske Utsidan skulle hitta en bättre lösning? Hade det varit min sajt skulle jag sälja bättre annonsformat, med krav på att annonserna faktiskt skulle vara … bra. Och med ”bra” menar jag att de ska tillföra värde, ungefär på det vis Micael Dahlén beskriver i artikeln Truly Good Advertising.

Ja, det kräver lite mer arbete att sälja sådana annonsplatser, åtminstone initialt. Men å andra sidan blir de mer värda än ”native” smyg-/fulreklam. Och ni slipper stöta er med de medlemmar som är förutsättningen för att sälja annonsplatser öht.

På sikt kommer det dessutom bli nödvändigt att bygga varumärket Utsidan. Nätet svämmas redan över av SEO-skräp, och LLM:arna kommer göra det hela etter värre; texter som er ”sponsrade guide” kommer inte någon vara beredd att betala för.

Följaktligen kommer det bli en överlevnadsfråga att distansera sig från skräpet. Trovärdighet (äkta kunskap, äkta människor, och i förlängningen äkta annonsering byggd på äkta kreativitet och hantverkskunnande) kommer bli guld värd.

Hade jag varit Utsidan hade jag förberett mig på det scenariot redan idag. DM:a så kanske ni kan få ett handtag med det.
 
Den här tråden gör mig ledsen hjärteroten. Som flera påpekat skjuter man inte inte över mål utan helt snett åt fel håll. Det får mig att undra om syftet med hela Utsidan. Smygreklamen maskerad till "guide" är ju inte riktad mot oss som som är aktiva här och i naturen utan mot de som eventuellt råkar "hamna" här när de googlar runt för att köpa lektält åt barnen.

All samlad kunskap som frikostigt har delats blir ju irrelevant om självpåtagna "experter" som friluftsföretag och andra med kommersiella intressen ska vara med och sprida nonsens. Hur ska den som är ovan och osäker veta vad som är trovärdigt? Och hur mycket tänker "redaktionen" utnyttja våra tips och erfarenheter? Bara att länka boktips till försäljningsställen känns aningen fräckt även om det görs tydligt vad som ligger bakom. Vad är nästa "samlade tips"? Vart länkas de?
 
Har egentligen inget emot lagom mängder reklam. Kan tom vara roande och intressant ibland. Men tycker oxå det är viktigt att den märks som reklam, och inte låtsas vara info från någon expert. För egen del ser jag igenom allt sånt, men ändå....
 
Den här tråden gör mig ledsen hjärteroten. Som flera påpekat skjuter man inte inte över mål utan helt snett åt fel håll. Det får mig att undra om syftet med hela Utsidan. Smygreklamen maskerad till "guide" är ju inte riktad mot oss som som är aktiva här och i naturen utan mot de som eventuellt råkar "hamna" här när de googlar runt för att köpa lektält åt barnen.

All samlad kunskap som frikostigt har delats blir ju irrelevant om självpåtagna "experter" som friluftsföretag och andra med kommersiella intressen ska vara med och sprida nonsens. Hur ska den som är ovan och osäker veta vad som är trovärdigt? Och hur mycket tänker "redaktionen" utnyttja våra tips och erfarenheter? Bara att länka boktips till försäljningsställen känns aningen fräckt även om det görs tydligt vad som ligger bakom. Vad är nästa "samlade tips"? Vart länkas de?
Jag uppskattar verkligen ert engagemang för Utsidan och det blev en bra och viktig tråd här.

Med detta sagt lämnar jag den här tråden. Starta gärna en ny diskussion Om Utsidan om ni har konkreta frågor, funderingar, förslag eller kritikpunkter.
Jag tycker som Ålänning och många fler att det här är en viktig fråga, och som Ålänning skriver, som handlar om mer än reklam. Lipfip har ju lämnat tråden, behöver vi starta en ny? Eller kan det viktiga här (som inte hamnar om Optinel och svamp) lyftas ut ien ny tråd? Det verkar ju finnas många med reell kompetens som kan ge konkreta tips till Utsidan.se’s ”ägare”, själv är jag tämligen IT-naiv och har inte mer än tips och friluftserfarenhet att dela med mig av.
 
Jag tycker som Ålänning och många fler att det här är en viktig fråga, och som Ålänning skriver, som handlar om mer än reklam. Lipfip har ju lämnat tråden, behöver vi starta en ny? Eller kan det viktiga här (som inte hamnar om Optinel och svamp) lyftas ut ien ny tråd? Det verkar ju finnas många med reell kompetens som kan ge konkreta tips till Utsidan.se’s ”ägare”, själv är jag tämligen IT-naiv och har inte mer än tips och friluftserfarenhet att dela med mig av.
Tror inte lipfip lämnat tråden, men jag har härmed sett till att han blir påmind om den ;)
Vi är ju fler som föreslagit att den mer principiella delen av debatten i denna tråd ska brytas ut till en egen, med mer adekvat rubrik, och kan ju lipfip fixa som admin. Annars får han nog dras med den här :)
 
@lipfip gör väl det som företagsledare som satt foten i klaveret nästan alltid gör, svär över att vi ingenting förstår och hoppas på att stormen ska blåsa över. Det är vanligtvis en jättedålig taktik (och det säger jag som yrkesman, det här är ett av få ämnen i världen jag verkligen behärskar).

Nu är det nog tyvärr så, att det här med målgruppsanalys inte varit en del av processen. Någon på Naturkompaniet eller av Naturkompaniet anlitad konsultfirma, förmodligen en person med "sociala medier" eller "digital marketing" eller liknande i titeln, har köpt annonsplatsen. Analysen har väl varit på nivån "vi säljer friluftsprodukter, folk på Utsidan friluftar sig, check" och nu när en massa folk dessutom klickat på länken för att se vad upprördheten handlar om slår sig vederbörande för bröstet för nu har det blivit fina siffror i kolumnen "engagement".

Att det skadar såväl Utsidans som Naturkompaniets varumärke, och att dessa varumärken är jättteviktiga av exakt den anledning som @ålänning är inne på (trovärdighet, tillit och så vidare) och representerar ett enormt värde ... tja, sådant har "digital" och "sociala medier" -folk vanligen nollkoll på (även om jag är rätt säker på att Naturkompaniets ägarbolag Fenix outdoor tänker desto mer på sådant).

För övrigt vore det trevligt om vi slapp alla dessa Googleannonser. De representerar allt som är fel och fult på annonsmarknaden. Dessutom tjänar Utsidan rimligen bara småpengar på skiten. Det finns så oerhört mycket bättre sätt att tjäna pengar.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2023-10-01 kl. 09.16.20.png
    Skärmavbild 2023-10-01 kl. 09.16.20.png
    544.2 KB · Visningar: 150
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg