Dra...

Just eftersom du planerat att jobba så tror jag hästen snarare är ett hinder än en tillgång. Vart ska du ha hästen när du jobbar? Var ska du ha hästen när du handlar mat?
En cykel är bara att låsa fast och alla problem är som borta. Cykla är verkligen frihet. Och där har vi ju Stellan (http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=30093) som är expert på hur man gör för att överleva ute i den vida världen.

Tack för länken...
http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=30093
Den var mycket inspirerande...
 
Jumalauta, har du inte tänkt att det här ser skönt ut ?, du verkar ju stadd i kassan, så glöm,vagn,
häst,krångel, tänk att bara ligga där o låta idioterna runt dig springa benen av sig för att serva dig !

Obs !, teckningen från en tidigare tråd.;)..., alltså det har ju ingenting med dig som person att göra det som står på cykeltaxin !
 

Bilagor

  • söderh.jpg
    söderh.jpg
    115 KB · Visningar: 189
Jumalauta, har du inte tänkt att det här ser skönt ut ?, du verkar ju stadd i kassan, så glöm,vagn,
häst,krångel, tänk att bara ligga där o låta idioterna runt dig springa benen av sig för att serva dig !

Obs !, teckningen från en tidigare tråd.;)..., alltså det har ju ingenting med dig som person att göra det som står på cykeltaxin !


Jag har redan levt i Thailand, Malysia och Kambodja halvårsvis mellan 1999 - 2003... Jag kan det där... men tack för svaret som inte har med trådet att göra... Well done...
 
Senast ändrad:
Det låter ju lockande att bara dra... men på häst ? no way... tror precis som flera nämnt inte alls på idén, låter mer fängslande än fritt... men däremot att dra några år, det låter skönt.

Ta cykel eller lifta... Utsidan har ju Stellan som redan nämnts... Sen finns ju Janne Corax och långcyklisten Lars Bengtsson, med en mycket inspirerande hemsida, och så Henning Olsen, liftarproffset no:1...

Kolla in deras hemsidor och/eller inlägg här på Utsidan.

http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=30974

http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=52099

http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=4358

Thomas
 
Det låter ju lockande att bara dra... men på häst ? no way... tror precis som flera nämnt inte alls på idén, låter mer fängslande än fritt... men däremot att dra några år, det låter skönt.

Ta cykel eller lifta... Utsidan har ju Stellan som redan nämnts... Sen finns ju Janne Corax och långcyklisten Lars Bengtsson, med en mycket inspirerande hemsida, och så Henning Olsen, liftarproffset no:1...

Kolla in deras hemsidor och/eller inlägg här på Utsidan.

http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=30974

http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=52099

http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=4358

Thomas

Tack för de inspirerande länkarna,,, läser just Stellans dagbok,,, helt otroligt... Jag ska helt klart kolla närmare på det där med cyckel... Tack
 
Håller med, men det är inte riktigt det jag söker... Om du läser tråden så är det extremt lätt att förstå vad jag är ute efter... Naturen... Eller hur?

Jumalauta, det går inte att diskutera "frihet" med människor som aldrig har tvingats erövra den själva eller fått skiten i bröstmjölken. De förstår helt enkelt inte...

Full galopp med vinden i håret, jag håller på dig. SE UPP FÖR GRENEN!!!


peter
 
Ja, jag håller med,,, Det va extremt naiva tankar den där ensamseglaren gick och bar på,,, eller han som cycklade till himalaya och besteg ett jätte stort berg... Eller han som cyklade kors och tvärs i Kina för inte så länge sedan... Eller han som red med häst och vagn från Spanien till Stockholm i våras/somras... Visst är det tragiskt med dessa simpla människor som inte förstår sitt eget bästa? Ge sig ut på äventyr anno 2009, vad är det för naiva fasoner...

Om man blir betraktad som en smutsig luffare så ligger knappast problemet hos den sk luffaren,,, jag ser det som en grov indoktrinerin när människor lägger energi på hur människor ser ut eller hur de luktar, speciellt när de tycker "Illa" om människor det inte träffar eller umgås med,,, Det är rätt sjukt...

Häst eller inte, tanken att vandra är inte alls dum, den har slagit mig... Men på något sätt gillar jag hästen mer...

Det är även lite fascinerande att du helt ur luften fångar en tanke som tyder på att jag kommer trampa ner andras grödor, rötter och vad det nu kan vara,,, Hur det tanken tränger sig in och genomsyrar din fantasi är inget förvånande. Bara realistiskt när man studerar massornas indoktrinering...

Den här sidan/forumet var överraskande patetisk när det gäller att döma folk man aldrig har träffat eller ens fört ett samtal med... Som sagt, jag kallar det för indoktrinering, möter det varje dag,,, illa...
Det hade räkt med "oj, vilken rolig tanke hoppas det blir verklighet, lycka till"
Istället uppmuntras man med ordval som naiv, flummig och anra nedlåtande meningar... Obeskrivligt patetiskt... Tänker automatiskt på vuxna skitungar som har förlorat förmågan att tänka själv. De styrs av den kollektiva masspsykos som råder där ute... Man ska se ut och agera som den stora massan... allt annat är bara flum och naivitet...

Än en gång ber jag om ursäkt för den något taskiga attityden som jag återspeglar... Men jag anser att en del människor helt enkelt mår bättre (på sikt) av en verbal örfil... Ta lärdom... Bryt dig loss människa...

Skärpning, ni "vuxna" människor...
DUH!

Du missförstår mig helt, typ...

Jag förstår verkligen din tanke och sympatiserar delvis med den, jag har nog lekt med dylika drömmar själv. Inte minst tanken på att långfärdssegla några år. Att pausa från ekorrhjulet tror jag är en strålande idé, precis som de gjorde, de bergsklättrare, cyklister, ensamseglare och äventyrare du nämner i ditt svar till mig. Fenomenet är inte särskilt ovanligt och hundratals svenskar gör det varje år. Men inte sjutton lämnar de samhället? Ta Kropp som exempel eftersom du nämner honom, hur kan jämföra hans hans helsponsrade (och imponerande) prestation med ett liv (observera: liv) som hästluffare i europa?

Jag tror fullt och fast på att det är naivt att tro att man ska kunna vända samhället ryggen, speciellt om man tänker sig att man ska hålla sig till europa. Och hur tänker du det? Jobba svart för mat och husrum för att slippa hantera pengar och betala skatt, så långt är jag med, men tänker du även vända ryggen till bort från de trygghetsfunktioner samhället har som t ex sjukvård? Antar det, eftersom du säger dig vara en hederlig typ.

Trampa ner grödorna, jag undrar bara var du hittar dina fält att rida över här i europa, är det inte mest odlingslandskap? Fast det kanske finns, vad vet jag.

Till sist lite inspiration: Läs boken An island of my own, av Tom Neale. Om en man som bröt sig lös. Jag har läst hundratals böcker om resor, äventyrare och diverse fria individer så jag tipsar gärna om du letar något särskillt.

Se alla skeptiker som en chans att testa dina tankar och idéer, kanske finns det ibland något att lära? Något som sedan kan visa sig vara bra idéer när du sedan är "där ute". Om ALLA regarerar på något du skrivit kan det ju vara värt at fundera på om det var idéen som var fel eller bara hur den formulerades?

Sagt helt utan ironi: Lycka till!

//Anders
 
Jag har ont i ögonen av allt misbruk av uteslutningstecken och felkommatering. SKÄRPNING!

Glöm hästadjävulen! Jag har jobbat både på hästgård och på gårdar med arbetshästar. Finns inga latare och odugligare djur än hästkrakar. Och med tanke på att du ville ha en hästpresenning (nämns på första sidan) så tror jag att du får lägga ner en ganska lång stund på att lära dig att rida och att ta hand om hästen. De har en tendens att drabbas av allehanda sjukdomar och skador, speciellt när man behöver dem som bäst. Nåt som är bra att ha i bakhuvudet är att hästar kommer ganska långt även på bara tre ben, och sitter man inte på då så blir allt väldigt jobbigt. I Sverige får man inte heller använda bojor på hästar vilket gör att varje nattläger blir ett djefla aber att sätta upp. Och till er som undrar, nej, bojor är INTE plågsamt, och används dagligen i resten av världen utan att någon kunnat på ett orsakssamband mellan skador och användandet av bojor. De finns dessutom nuförtiden i moderna material som är relativt lätta. Utmärkt för turridning. Vill du fortfarande ge dig iväg på häst kan jag rekommendera en westernsadel, som är den överlägset skönaste sadeln för längre turer IMHO.

Sen är det väl bara att stämma in i kören av negationer, med påpekandet att man inte behöver vara en del av den svenska pessimismen bara för att man avråder någon att företa sig ett omöjligt och naivt projekt. Kan det vara den ovanliga välviljan?
 
Ok,,,

Jag ska inte köpa mat... Jag ska jaga och fånga mat, alt jobba för mat om det är möjligt... Jag är hantverkare, egen företagare... Bygger hus och allt annat innom bygg... Jag kan jobba och jag är övertygad om att det finns bönder som behöver reparera stängsel och annat där ute... Vad skulle du själv säga om en människa red in på din gård och erbjöd sig jobba några timmar eller dagar för övernattning och mat... Jag vet inte med dig men jag skulle välkomna det med öppna armar... Iaf från en människa med mina kunskaper...

hålla sig till vägar osv är det samma som att hålla sig till orimliga lagar och bestämmelser stiftade av byråkrater som saknar verklighetsuppfattning...

Den här tråden är en blivande klassiker kan inte förstå hur jag kunnat missa den...

Helt ärligt efter den här tråden kommer jag vara ytters försiktig om det kommer en person ridandes in på min tomt.

Men det kanske bara ser konstigt ut i skrift... allt detta om överlevnad , rida häst och skita i allt som du faktiskt inte bör skita i.
Trolltider måste detta vara!
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg