Dra...

Nä, uppför man sig orätt mot nån kan det bli ohyggligt. Förvisad från Nordland som Erik Rödskägg under medeltiden, strandsatt som en Pirat på en liten sandbank med ett krus vatten och en laddad enskottspistol, vad gör man? Ber om syndernas förlåtelse och går en plågsam och utdragen död till mötes för en minimal chans att få komma till himlen,
eller skjuter sig själv och hamnar i helvetet utan att passera gå?
Inget skämt, det var dåtidens sanning och inget man bara trodde!.
Det extremaste har ju varit på tapeten i dagarna, förintelsen före och under 2:a världskriget.

Finns många fler exempel på att det kan ske i olika samhällssystem och under olika former, det är inget nytt fenomen heller.


peter


Exakt,,, det kan även hända här och nu... Tragiskt nog så har människan inte lärt sig av historien, den upprepar sig med största sannolikhet igen,,, Den sk förintelsen...
 
Bortsett från all uppenbar naivitet så är det ju en rätt härlig (men, återigen naiv) tanke. Fast jag undrar om man inte är ännu friare om man skippar hästen. Tar man sig fram på sina egna fötter har man större frihet att skaffa cykel för en bit, åka skidor där det behövs, lifta med en båt, eller ta sig in till stan. Man behöver inte grubbla på om hästen har det bra medan man själv tar sig till en friluftsaffär i stan för att köpa ett nytt tält, eller vad man nu kan behöva hitta på. Dessutom väcker nog en vandrare ännu mindre uppseende och accepteras nog lättare. Är inte helt säker på att de glada bönderna med halmhatt och strå i mungipan skulle bil överlyckliga om du trampar ner deras grödor med hästen, snor potatis och sedan frågar efter jobb.

Naivt eller inte? Tja, det beror nog på tidsperpektivet. Nåt år eller två eller tre? Visst, det finns många som ger sig ut på det sättet med cykel, båt eller andra färdmedel för att lämna ekorrhjulet en tid. En del av dem finns här på utsidan. Att lämna samhället för gott? Ja, då blir man nog mest betraktad som den illaluktande luffare man är (blir).

Men som sagt, kul tanke. Lycka till!

//Anders

Ja, jag håller med,,, Det va extremt naiva tankar den där ensamseglaren gick och bar på,,, eller han som cycklade till himalaya och besteg ett jätte stort berg... Eller han som cyklade kors och tvärs i Kina för inte så länge sedan... Eller han som red med häst och vagn från Spanien till Stockholm i våras/somras... Visst är det tragfiskt med dessa simpla människor som inte förstår sitt eget bästa? Ge sig ut på äventyr anno 2009, vad är det för naiva fasoner...

Om man blir betraktad som en smutsig luffare så ligger knappast problemet hos den sk luffaren,,, jag ser det som en grov indoktrinerin när människor lägger energi på hur människor ser ut eller hur de luktar, speciellt när de tycker "Illa" om människor det inte träffar eller umgås med,,, Det är rätt sjukt...

Häst eller inte, tanken att vandra är inte alls dum, den har slagit mig... Men på något sätt gillar jag hästen mer...

Det är även lite fascinerande att du helt ur luften fångar en tanke som tyder på att jag kommer trampa ner andras grödor, rötter och vad det nu kan vara,,, Hur det tanken tränger sig in och genomsyrar din fantasi är inget förvånande. Bara realistiskt när man studerar massornas indoktrinering...

Den här sidan/forumet var överraskande patetisk när det gäller att döma folk man aldrig har träffat eller ens fört ett samtal med... Som sagt, jag kallar det för indoktrinering, möter det varje dag,,, illa...
Det hade räkt med "oj, vilken rolig tanke hoppas det blir verklighet, lycka till"
Istället uppmuntras man med ordval som naiv, flummig och anra nedlåtande meningar... Obeskrivligt patetiskt... Tänker automatiskt på vuxna skitungar som har förlorat förmågan att tänka själv. De styrs av den kollektiva masspsykos som råder där ute... Man ska se ut och agera som den stora massan... allt annat är bara flum och naivitet...

Än en gång ber jag om ursäkt för den något taskiga attityden som jag återspeglar... Men jag anser att en del människor helt enkelt mår bättre (på sikt) av en verbal örfil... Ta lärdom... Bryt dig loss människa...

Skärpning, ni "vuxna" människor...
DUH!
 
Senast ändrad:
Jag tror problemet är att du själv inte framställer det hela särskilt seriöst.
Du verkar inte ha haft kontakt med hästar tidigare, det är en hel vetenskap.
Du verkar inte ha några större erfarenheter av friluftsliv i allmänhet, ridning och överlevnad i synnerhet. Det är i alla fall så jag tolkar dina inlägg.

Visst, en härlig tanke. Men, jag tror att det kan vara ganska bökigt att "hålla sig utanför samhället" samtidigt som du ska röra dig i ett hårt exploaterat europa. Dessutom lär du hur du än tänker komma att utnyttja samhällsfunktioner, eller åtminstone vara beredd att göra det. Jag har svårt att tänka mig att du skulle hålla dig långt från sjukvård/veterinär om du eller hästen blir sjuka eller skadade.

Vad beträffar matfrågan behöver du och hästen MYCKET mat för att orka med den tuffa vardagen (oavsett tempo). Rent vatten är inte en självklarhet på grund av de senaste hundra årens livsföring. För att kunna leva på naturen misstänker jag att en förutsättning är att man stannar på ett ställe och lär sig hur djur och växter fungerar och var det finns ätbart att hämta.

Det låter som en härlig och fri idé, en lockande tanke. Men för min egen del faller det på att projektet, med bl a bristande förkunskaper, med din målsättning är orealistisk. Kalla mig indoktrinerad men samhället finns överallt, allt hänger ihop med samhället på ett eller annat sätt. Sist men inte minst är samhället till för oss alla även om man kan kritisera mycket i upplägg och genomförande.
 
Jag tror problemet är att du själv inte framställer det hela särskilt seriöst.
Du verkar inte ha haft kontakt med hästar tidigare, det är en hel vetenskap.
Du verkar inte ha några större erfarenheter av friluftsliv i allmänhet, ridning och överlevnad i synnerhet. Det är i alla fall så jag tolkar dina inlägg.

Visst, en härlig tanke. Men, jag tror att det kan vara ganska bökigt att "hålla sig utanför samhället" samtidigt som du ska röra dig i ett hårt exploaterat europa. Dessutom lär du hur du än tänker komma att utnyttja samhällsfunktioner, eller åtminstone vara beredd att göra det. Jag har svårt att tänka mig att du skulle hålla dig långt från sjukvård/veterinär om du eller hästen blir sjuka eller skadade.

Vad beträffar matfrågan behöver du och hästen MYCKET mat för att orka med den tuffa vardagen (oavsett tempo). Rent vatten är inte en självklarhet på grund av de senaste hundra årens livsföring. För att kunna leva på naturen misstänker jag att en förutsättning är att man stannar på ett ställe och lär sig hur djur och växter fungerar och var det finns ätbart att hämta.

Det låter som en härlig och fri idé, en lockande tanke. Men för min egen del faller det på att projektet, med bl a bristande förkunskaper, med din målsättning är orealistisk. Kalla mig indoktrinerad men samhället finns överallt, allt hänger ihop med samhället på ett eller annat sätt. Sist men inte minst är samhället till för oss alla även om man kan kritisera mycket i upplägg och genomförande.

Ja men herre gud,,, ge mig det som jag frågar efter... KUNSKAPER... Varför tror du att jag är här... Om du läser tråden så står det klart och tydligt i mitt första inlägg... Vad är broblemet...

Jag kan inget om hestar eller natur... Länktar dock ut... Hur svårt ska det vara att fatta? Jag är ju här för att jag TRODDE det fanns kunskaper...

EN ANNAN SAK SOM ALLA VERKAR MISSA ÄR ATT:

DET ÄR JUST EN TANKE!


VUXNA MÄNNISKOR, KAN NI INTE LÄSA OCH FÖRSTÅ SAMTIDIGT ELLER?

hUR MÅNGA HAR LÄST TRÅDEN UTAN ATT FÖRST DÖMMA UT MIG EFTER FÖRSTA INLÄGGET? NOLL!!!!

FAN VA ILLA DET HÄR VA... VUXNA MÄNNISKOR... VOINE VOINE SANON MINÄ...
 
Ta cykeln istället

Men en häst så tror jag att du har svårare att vara för dig själv och ta dig fram dit du vill. Hästen förflyttar dig 3 mil per dag och du måste hela tiden fundera ut var du ska bo. Varje gång du ska in i ett nytt land får du garanterat problem med lagens väktare (de gör sitt jobb och de är vi som har valt de som stiftat lagarna). Tror att cykel ger dig större frihet. du kan åka var du vill och befolkningen lägger mindre uppmärksamhet på dig, för jag tror att du vill komma undan en stund.
 
Men en häst så tror jag att du har svårare att vara för dig själv och ta dig fram dit du vill. Hästen förflyttar dig 3 mil per dag och du måste hela tiden fundera ut var du ska bo. Varje gång du ska in i ett nytt land får du garanterat problem med lagens väktare (de gör sitt jobb och de är vi som har valt de som stiftat lagarna). Tror att cykel ger dig större frihet. du kan åka var du vill och befolkningen lägger mindre uppmärksamhet på dig, för jag tror att du vill komma undan en stund.

Tack för ditt seriösa svar... Det uppskattas verkligen...

Jag betraktar inte en sådan här resa som bekväm på något sätt. Problem med befolkning och polisiära konfrontationer är naturligtvis något som jag räknar med, självklart...
Tanken är att göra resan till våren alt sommaren när klimatet tillåter en att vistas ute dygnet runt... Därför vill jag ta mig söder ut för att dra ut på resan så mycket som det bara går... Jag är dessutom övertygad om att hitta jobb och annan sysselsättning när jag känner att jag vill slå mig ner en stund, dagar månader eller år. Jag tar det som det kommer... Personligen har jag aldrig haft problem att skaffa mina jobb, har aldrig tagit den där arbetsförmedlingen till hjälp...

Jag tycker att 3 mil om dagen är tok för mycket, jag tänker inte på något sätt stressa om tanken blir verklighet...
Det var någon här som tidigare länkade till några som har ridit frå¨n norr till söder... Jag ser det mao inte som någon omöjlighet, även om mina inllägg återspeglar sig på det sättet på forumet...

Tack för svar...
 
Just eftersom du planerat att jobba så tror jag hästen snarare är ett hinder än en tillgång. Vart ska du ha hästen när du jobbar? Var ska du ha hästen när du handlar mat?
En cykel är bara att låsa fast och alla problem är som borta. Cykla är verkligen frihet. Och där har vi ju Stellan (http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=30093) som är expert på hur man gör för att överleva ute i den vida världen.
 
Vad ska du ha hästen till? Djur är knappast i någon form något som hänger samman med frihet. Det är nog bara att fråga närmaste hundägare eller bonde om du är osäker om det....

edit // min webbläsare var nog inte uppdaterad. Liknande åsikt uttrycktes visst ovan...
 
Just eftersom du planerat att jobba så tror jag hästen snarare är ett hinder än en tillgång. Vart ska du ha hästen när du jobbar? Var ska du ha hästen när du handlar mat?
En cykel är bara att låsa fast och alla problem är som borta. Cykla är verkligen frihet. Och där har vi ju Stellan (http://www.utsidan.se/member/view.htm?ID=30093) som är expert på hur man gör för att överleva ute i den vida världen.

Jag planerar inte att jobba för pengar... Tanken( det är just vad det är, en tanke) är att jobba för mat och tak över huvudet när det börjar bli kallt, ev på en gård av något slag,,, Jag är som sagt en väldigt duktig hantverkare, utan att skryta... Bygger hus, svetsar, målar och diverse andra hantverk, jag är egen företagare med bygg som inriktning och huvudsyssla... Jag är dessutom en duktig trummis som har jobbat med musik tidigare...Men som sagt, det är inte pengar som jag är ute efter. Om hästen behöver stå någonstan så finns det en hel uppsjö av stall som man kan hyra alternativ sälja den och resa hem, eller vidare... Jag tar det som det kommer. Inget är omöjligt...

Allt är som sagt inte genomtänkt, det är en en tanke som jag har burit på ett tag... Det är frihetskännslan som jag vill åt,,, idag består min vardag av väldigt mycket "måste"... Man måste jobba, betala räkningar, kundkontakt, service, reparationer och annat som binder en likt en slav...
Jag vill helt enkelt bort från begränsningarnas land och känna frihet utan en massa måsten... Sen om det blir med häst, cyckel eller till fots är fortfarande oklart, cyckel kan jag nog radera redan här då det inte lockar på något sätt... Det kanske inte blir någon resa överhuvudtaget... Det är som sagt bara en tanke än så länge... Hade hoppats på inspiration när jag hittade denna sidan igår,,, men det visade sig vara helt tvärt om... Shi fick jag...
Men men...
 
Vad ska du ha hästen till? Djur är knappast i någon form något som hänger samman med frihet. Det är nog bara att fråga närmaste hundägare eller bonde om du är osäker om det....

edit // min webbläsare var nog inte uppdaterad. Liknande åsikt uttrycktes visst ovan...

Så jag kan inte styra häste dit jag vill,,,? Menar du att jag blir låst när jag inser att hästen behöver vård och omsorg? Menar du att jag är en egoist som skiter i hästen bara för att jag vill ha frihet när problem uppstår...

Var får du allt ifrån?

Du får nog dra i handbromsen kompis innan du lyser med dina okunskaper om mig... Jag som företagare vet vad ansvar är och JA. HÄSTEN GÅR I FÖRSTA LEDET IFALL RESAN BLIR VERKLIGHET...
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg