Dra...

Jag har mött dom, jag möter dom dagligen dom som inte lever i "den av de flesta accepterade verkligheten", som är trist på många sätt, det håller jag med om, MEN den är där, vara sig vi vill eller inte tyvärr !

De här "superöverpositiva" som anser att de har kommit på livets gåta att aldrig acceptera några hinder för att göra saker, hitta på saker, de kan hitta på vad som helst utan att ta hänsyn till andra, jag vet en som tex kunde lägga förslag i skolan om grillträffar med barnen, inbjuda föreläsare,skicka in till tidningarna inbjudan etc, när vi lite försiktigt nämnde :

Jaha, men vem ska ordna grillarna,grillkolen, tändvätskan ?, vem ska skicka ut till alla barnen om grillträffen ?, vem ska betala föreläsaren som kostar 45.000:- ?, vem ska betala den stora inbjudan till tidningarna som kostar 20.000:- ?, vi måste ochså rösta igenom det här först, sedan ta ut pengar till det, vilket vi på långa vägar inte har..vad kan du själv ställa upp med ? .hon svarade : Ni är så förbannat negativa allihop, så här är det jämt när man kommer med bra förslag, det är inte konstigt att inget blir gjort i den här jävla skolan !!!

Suck.....
Behöver du fler exempel på dessa ständigt fånigt leende människornas påhitt ???

Jag tror nog att du får smyga fram i de norra delarna av landet, eller kanske dra till alaska.

Ok, nu tar du upp något som helt realistiskt alltid händer där ute i samhället, människor gör fel och får konsekvenser i form av utgifter och annat... Men säg mig,,, Jag ska rida i Naturen... Vad är problemet...? Vem vill du att jag ska tänka på,,, vem vill du att jag ska ta hänsyn till? Markägare? Jag fattar inte... Om jag vill rida härifrån till malmö eller göteborg, FFS... så är väl inte det orimligt eller... Eller om jag vill rida mellan Hamburg och Paris...? Ni får det att låta som att jag ska sitta i fängelse för att jag har stött mig med en markägare eller jagat utan licens... Vad är problemet lixom..?
Undrar just vem som egentligen är orealistisk... Era fantasier om polisiära åtgärder eller min dröm...

Kom igen nu... DEt här är ju löjligt... Likt byråkrater slåss ni om rätt och fel... Tar parti för orimlga regler och bestämmelser för att den där lilla moralsika delen av hjärnan tar övertaget... Skärpning nu...
 
Tror det var Dylan som sa: "Vill man leva utanför samhället måste man vara hederlig."


peter


Ligger något i det... Men säg mig, hur många lever hederligt om man verkligen synar lagboken VS verkligheten? Det är exempelvis olagligt att köra bil för fort... Vi kan moralisera olyckor och annat tjaffs utan att det förändrar verkligheten...

Jag anser att jag inte gör något olagligt om jag inte skadar någon annan människa... Men om en människa stör sig på att jag rider genom naturen så ligger inte problemet hos mig, den ligger hos den djupt indoktrinerade människan som har förlorat förmågan att skilja mellan rätt och fel...

Jag anser att alla människor har rätt att överleva oavsett livssituation...

Bara ett exempel på den totala indoktrineringen...
Varför ska jag betala fastighetsskatt och andra avgifter för mitt hus och min lilla plätt mark som huset står på?,,, avgifter som min farfar och far redan har betalat av i generationer... Vem äger egentligen marken...? Det är i grund och botten helt idiotiskt... Det handlar om pengar,,, Jag är trött på att ständigt behöva betala för idioti...

Visst, du kan försvara välfärd och annat där ute i samhället, men ingen vet var pengarna tar vägen... Idag trycker man dessutom upp pengar utan något som backar upp pengarflödet... Eller rättare sagt, det är ettor och nollor på en skärm... Inget annat...
Men det är som sagt en helyt annan diskussion... OT...
 
Ligger något i det... Men säg mig, hur många lever hederligt om man verkligen synar lagboken VS verkligheten? Det är exempelvis olagligt att köra bil för fort... Vi kan m,oralisera olyckor och annat tjaffs utan att det förändrar verkligheten...

Jag anser att alla människor har rätt att överleva oavsett livssituation...


Jo, men det är inte poängen. Hederlighet handlar inte om vad som är lagligt eller ej, utan om rätt eller fel. Brottssyndikat (för att ta ett exempel) är helt underkastad hederlighet, om alla blåser alla faller de ganska snabbt. Blåser du nån så åker du ut, har du tur överlever du. Hårt och skoningslöst, javisst, men rättvist.


peter
 
Jo, men det är inte poängen. Hederlighet handlar inte om vad som är lagligt eller ej, utan om rätt eller fel. Brottssyndikat (för att ta ett exempel) är helt underkastad hederlighet, om alla blåser alla faller de ganska snabbt. Blåser du nån åker du ut, har du tur överlever du. Hårt och skoningslöst, javisst, men rättvist.


peter


OK då förstår jag... Jag ser mig inte som någon brottsling på något sätt... Jag har aldrig blåst någon på varken pengar eller lön... Jag är 100% hederlig när det gäller rätt och fel människor emellan... Det sista jag vill göra är att utnytja, blåsa och skada andra med vinst i åtanke... NÄ,,, Det är mycket därför som jag vill packa och dra,,, slippa just det där med ohederliga människor osv...
 
Böter hit och böter dit... Det värsta som kan hända är väl att polisen i ett annat land tar hästen för att den inte har besiktigats av en vetrinär eller suttit i karantän innan den kom in i landet...

(Vad händer med ett troll till häst i solljus? Jo, det blir som Kalle dussin mfl som står där pekandes i olika riktningar med en duva på huvudet ;))
 
Böter hit och böter dit... Det värsta som kan hända är väl att polisen i ett annat land tar hästen för att den inte har besiktigats av en vetrinär eller suttit i karantän innan den kom in i landet...

(Vad händer med ett troll till häst i solljus? Jo, det blir som Kalle dussin mfl som står där pekandes i olika riktningar med en duva på huvudet ;))

Oh, äntligen en realist...
Exakt,,, vad kan hända? MIn tanke är dock att ha papperna i ordning när det gäller hästen,,, in och utförsel osv,,, vaccin mm...
Passet borde väl räcka för mig?
 
OK då förstår jag... Jag ser mig inte som någon brottsling på något sätt... Jag har aldrig blåst någon på varken pengar eller lön... Jag är 100% hederlig när det gäller rätt och fel människor emellan... Det sista jag vill göra är att utnytja, blåsa och skada andra med vinst i åtanke... NÄ,,, Det är mycket därför som jag vill packa och dra,,, slippa just det där med ohederliga människor osv...

Nä, uppför man sig orätt mot nån kan det bli ohyggligt. Förvisad från Nordland som Erik Rödskägg under medeltiden, strandsatt som en Pirat på en liten sandbank med ett krus vatten och en laddad enskottspistol, vad gör man? Ber om syndernas förlåtelse och går en plågsam och utdragen död till mötes för en minimal chans att få komma till himlen,
eller skjuter sig själv och hamnar i helvetet utan att passera gå?
Inget skämt, det var dåtidens sanning och inget man bara trodde!.
Det extremaste har ju varit på tapeten i dagarna, förintelsen före och under 2:a världskriget.

Finns många fler exempel på att det kan ske i olika samhällssystem och under olika former, det är inget nytt fenomen heller.


peter
 
Bortsett från all uppenbar naivitet så är det ju en rätt härlig (men, återigen naiv) tanke. Fast jag undrar om man inte är ännu friare om man skippar hästen. Tar man sig fram på sina egna fötter har man större frihet att skaffa cykel för en bit, åka skidor där det behövs, lifta med en båt, eller ta sig in till stan. Man behöver inte grubbla på om hästen har det bra medan man själv tar sig till en friluftsaffär i stan för att köpa ett nytt tält, eller vad man nu kan behöva hitta på. Dessutom väcker nog en vandrare ännu mindre uppseende och accepteras nog lättare. Är inte helt säker på att de glada bönderna med halmhatt och strå i mungipan skulle bil överlyckliga om du trampar ner deras grödor med hästen, snor potatis och sedan frågar efter jobb.

Naivt eller inte? Tja, det beror nog på tidsperpektivet. Nåt år eller två eller tre? Visst, det finns många som ger sig ut på det sättet med cykel, båt eller andra färdmedel för att lämna ekorrhjulet en tid. En del av dem finns här på utsidan. Att lämna samhället för gott? Ja, då blir man nog mest betraktad som den illaluktande luffare man är (blir).

Men som sagt, kul tanke. Lycka till!

//Anders
 
Nä, uppför man sig orätt mot nån kan det bli ohyggligt. Förvisad från Nordland som Erik Röde's far under medeltiden, strandsatt som en Pirat på en liten sandbank med ett krus vatten och en laddad enskottspistol, vad gör man? Ber om syndernas förlåtelse och går en plågsam och utdragen död till mötes för en minimal chans att få komma till himlen,
eller skjuter sig själv och hamnar i helvetet utan att passera gå?
Inget skämt, det var dåtidens sanning och inget man bara trodde!.
Det extremaste har ju varit på tapeten i dagarna, förintelsen före och under 2:a världskriget.

Finns många fler exempel på att det kan ske i olika samhällssystem och under olika former, det är inget nytt fenomen heller. Gemensamt för alla är dock att samtliga ägodelar beslagtas och tillkommer den/de förfördelade.


peter


Rättelse och tillägg i efterhand...
 
Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg