Dra...

Då gör du också bäst i att hålla dig så långt borta från samhället som möjligt, för förr eller senare hamnar du i en konflikt med lagens långa arm, markägare etc och förlorar den frihet du strävar efter. Det finns väl få ställen kvar där man kan undvika civilisation någon längre tid, och att dra sig söderut tror jag inte på.

Sen kan ett tips vara att läsa boken eller se filmen "Into the Wild". Lite inspiration kanske, och tips om hur man inte bör göra...


Alltså, vad skulle den där långa armen göra om jag rider på marken, någons mark,,, eller jagar utan licens för överlevnad? Böter?
Om en markägare utrycker sitt missnöje så kommer jag naturligtvis förflytta mig... Men å andra sidan så tror jag att nyfikenheten blir större hos majoriteten av markägare etc...

Asså, jag förstår väldigt lite varför människor skulle störa sig på en människa som rider genom deras skog och ängar... Personligen skulle jag bli glad och upprymd ifall någon gjorde samma sak genom min mark (om jag hade någon) Det är ju i grund och botten så vi ska leva, av naturen... Men ok, om någon stör sig så är det bara att rida vidare... Det vore iofs väldigt lustigt å ha polisen efter sig i skogen/ängen,,, Att de skulle engagera sig i att jaga mig för att meddela mig att:
- Så här får du inte göra...
Alternativ bötfälla mig....
Hur skulle det se ut? och skulle de verkligen lägga ner resurser på det? Ok, jag förstår det här med smugling osv, men då får de väl helt enkelt stoppa mig och kolla läget, bötfälla mig eller vad de nu vill göra... MIn frihet kan de aldrig ta ifrån mig om jag bara rider och lever av naturen, Det vore aldeles för perverst för att vara sant...
Jag skulle bli full av skratt...


Jag är inte ute efter att undvika civilisationen till hundra% Natturligtvis vill jag ta mig genom små byar och annat ute på landet, träffa nya människor osv,,, Jag är bergis på att många skulle bli nyfikna och glada av att träffa en äventyrare...

I 90% av fallen där jag berättar om min dröm så är det just "hinder" som blir den första reflektionen, folk reflekterar sällan möjligheter och uppmuntran...

Värdsbilden är extremt pervers idag, med krig svält och annan dekadens... Konsumtion... Allt pgr av pengar och girighet, lagar som gynnar privata banker och internationella storföretag osv... Lilla jag som rider genom naturen borde inte vara något negativt överhuvudtaget...

MVH
 
Senast ändrad:
Det är nog snarare frågan om polisiärt omhändertagande om någon vilt främmande beväpnad människa kommer ridande på någon annans mark.
Dessutom finns det knappast tillräckligt med så kallade ängar i Sydeuropa även om polisen inte kommer. Till största delen är Sydeuropa knappast vildmark

Vill du slippa civilisationen någotsånär lär du få söka dig rejält norr ut.
Kanske norra Sibirien, men ryssarna blir nog inte så glad att ha dig där ute de heller :D
 
Det är nog snarare frågan om polisiärt omhändertagande om någon vilt främmande beväpnad människa kommer ridande på någon annans mark.
Dessutom finns det knappast tillräckligt med så kallade ängar i Sydeuropa även om polisen inte kommer. Till största delen är Sydeuropa knappast vildmark

Vill du slippa civilisationen någotsånär lär du få söka dig rejält norr ut.
Kanske norra Sibirien, men ryssarna blir nog inte så glad att ha dig där ute de heller :D

Mmm, jag förstår vad du menar... Men vapen,,, jag kommer inte ha några skjutvapen om det är det du syftar på? Om polisen vill omhändetamig så går jag naturligtvis med på de få timmar som jag kan bli omhändetagen, jag har ingen bråttom någonstans,,, Är helt övertygad om att jag får rida vidare efter närmare undersökning,,, Och skulle det hända så är det en jättebra referens för framtida konfrontationer med lagen... papper osv...

Civilisationen är inte det som jag försöker undvika... bara städer osv... Men små byar där människor fortfarande kan tänka själv och vet vad det handlar om, det välkomnar jag och kommer även att söka efter dem,,, Storstäder där dekadensen är som störst kommer jag att undvika...

Det finns extremt mycket ängar, vildmark och små byar som man kan rida genom,,, Jag har goda resekunskaper av hela Europa, Har bilat genom hela Europa, samt varit på Turné (musik) i 4 månader... Rest längst vägarna från norra FInland till Grekland, Italien och Spanien... Orörd mark är det sista som jag tänker på... DEt finns gott om det för en människa på häst...

Kom igen nu, lägg ner alla hinder för ett simpelt äventyr som detta... Uppmuntran , råd och tips vore roligare...

:)
 
Senast ändrad:
Du verkar så duktig på att hitta på flummiga och orealistiska planer att du inte behöver uppmuntras.

OK...

När jag startade mitt företag så mötte jag samma reflektion... Du kan inte göra det själv, du måste göra så här och dittan och dattan... Jag gör som jag alltid har gjort, gått min egen väg... I did it my way...

Jag är här för att få kunskaper om vildmarkslivet... Överlevnad osv... Det är rätt patetiskt att NI inte ens kan hjälpa mig att hitta Försvarets överlevnads bok...
Sätta upp hinder är tydligen det Ni är bäst på... Jag har fått 2 st svar där jag har fått bra råd...
Illa... Men där ser man vad dekadensen kan ställa till med...

Köp en TV,,, Så stor som du/Ni bara kan hitta,,, programeras av manipulation som fördummar Majoriteten... Sluta tänk själv...

Om det är orealistiskt så måste man ju fråga sig hur Du tänker när det bevislugen finns människor som genomför liknande saker... Indoktrineringen är väl inprentad i många av er...

Sorry för det negativa inställningen, men jag möter det varje dag,,, Folk som sätter upp hinder och som inte klarar av att bryta sig loss och tänka själv på möjligheterna...
SUCK...
 
Senast ändrad:
Hur har du tänkt att överleva.
Ska du köpa mat, i så fall är du ju i högsta grad en del av samhället.
Har du planerat att jaga så lär inte din expedition bli långvarig.

Jag tror att det är mer realistiskt att tågluffa eller cykla i Sydeuropa.(Innanför lagens gränser)
Om du nu vill ha böcker om att leva under en begränsad i naturen, så läste jag för en tid sedan Svante Lysens bok "Under frihetens himmel" han har skrivet ytterligare en bok om ett år på svalbard med namnet "Polarnattens leende" den har jag inte läst.
Båda böckerna skildrar ju dock två årslånga vistelser mer eller mindre utanför civilisationen.
 
Senast ändrad:
Hur har du tänkt att överleva.
Ska du köpa mat, i så fall är du ju i högsta grad en del av samhället.
Har du planerat att jaga så lär inte din expedition bli långvarig.

Jag tror att det är mer realistiskt att tågluffa eller cykla i Sydeuropa.(Innanför lagens gränser)


Ok,,,

Jag ska inte köpa mat... Jag ska jaga och fånga mat, alt jobba för mat om det är möjligt... Jag är hantverkare, egen företagare... Bygger hus och allt annat innom bygg... Jag kan jobba och jag är övertygad om att det finns bönder som behöver reparera stängsel och annat där ute... Vad skulle du själv säga om en människa red in på din gård och erbjöd sig jobba några timmar eller dagar för övernattning och mat... Jag vet inte med dig men jag skulle välkomna det med öppna armar... Iaf från en människa med mina kunskaper...

Varför skulle inte expeditionen bli långvarig om jag jagar utan licens? Böter? Men ok, so be it... Pengar är inget problem, jag kan lätt betala av dem... Men min frihet kan väl aldrig berövas om jag jagar och rider i naturen? max några timma isf och det kan jag utan problem ta...

Det är hundra% mer realistiskt att tågluffa eller cykla, jag vet... Men det är inte det jag vill,,, hålla sig till vägar osv är det samma som att hålla sig till orimliga lagar och bestämmelser stiftade av byråkrater som saknar verklighetsuppfattning...
 
OK...

När jag startade mitt företag så mötte jag samma reflektion... Du kan inte göra det själv, du måste göra så här och dittan och dattan... Jag gör som jag alltid har gjort, gått min egen väg... I did it my way...

Jag är här för att få kunskaper om vildmarkslivet... Överlevnad osv... Det är rätt patetiskt att NI inte ens kan hjälpa mig att hitta Försvarets överlevnads bok...
Sätta upp hinder är tydligen det Ni är bäst på... Jag har fått 2 st svar där jag har fått bra råd...
Illa... Men där ser man vad dekadensen kan ställa till med...

Köp en TV,,, Så stor som du/Ni bara kan hitta,,, programeras av manipulation som fördummar Majoriteten... Sluta tänk själv...

Om det är orealistiskt så måste man ju fråga sig hur Du tänker när det bevislugen finns människor som genomför liknande saker... Indoktrineringen är väl inprentad i många av er...

Sorry för det negativa inställningen, men jag möter det varje dag,,, Folk som sätter upp hinder och som inte klarar av att bryta sig loss och tänka själv på möjligheterna...
SUCK...


Jag har mött dom, jag möter dom dagligen dom som inte lever i "den av de flesta accepterade verkligheten", som är trist på många sätt, det håller jag med om, MEN den är där, vara sig vi vill eller inte tyvärr !

De här "superöverpositiva" som anser att de har kommit på livets gåta att aldrig acceptera några hinder för att göra saker, hitta på saker, de kan hitta på vad som helst utan att ta hänsyn till andra, jag vet en som tex kunde lägga förslag i skolan om grillträffar med barnen, inbjuda föreläsare,skicka in till tidningarna inbjudan etc, när vi lite försiktigt nämnde :

Jaha, men vem ska ordna grillarna,grillkolen, tändvätskan ?, vem ska skicka ut till alla barnen om grillträffen ?, vem ska betala föreläsaren som kostar 45.000:- ?, vem ska betala den stora inbjudan till tidningarna som kostar 20.000:- ?, vi måste ochså rösta igenom det här först, sedan ta ut pengar till det, vilket vi på långa vägar inte har..vad kan du själv ställa upp med ? .hon svarade : Ni är så förbannat negativa allihop, så här är det jämt när man kommer med bra förslag, det är inte konstigt att inget blir gjort i den här jävla skolan !!!

Suck.....
Behöver du fler exempel på dessa ständigt fånigt leende människornas påhitt ???

Jag tror nog att du får smyga fram i de norra delarna av landet, eller kanske dra till alaska.
 
Här har du en länk till Handbok i överlevnad:
http://mpforeningen.a.se/forsvarsutbildarnagallivare/overlevnad/
Inte för att jag vet vad du vill ha den till, det vore kanske bättre om du sökte råd och tips hos den stora gruppen resande som redan finns runt om i Europa. Om man ser till ditt val av signatur så har du både språkkunskaper och ordförråd för att få hjälp där.

Tack, Men jag får upp "page Error" när jag klickar på PDF-filen...

MIna språkkunskaper sträcker sig till Finska, Svenska och Engelska... Kroppspråket är ju ett annat sätt att ta sig fram på...
:)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg