Dra...

Hej där mina vänner...

Har funderat ett tag... Sälja allt jag äger, köpa mig en häst och rida söder ut genom skog och ängar. Kanske till Grekland eller Spanien,,, Eller varför inte till Marocco, dra till våren eller sommaren... Tänker mig en resa utan tid och återvändo... Problemet just nu är att jag kan inget om hästar och väldigt lite om överlevnad där ute... Jag vill leva av naturen,,, vatten , fiske, bär, svamp, växter, blad, jakt osv... Därför var det super att jag hittade denna sidan,,, Ni har garranterat bra tips, vad man ska tänka på,,, packning osv... Jag vill inte ha med mig massa onödigt tjaffs från det perversa samhället, nöjer mig med en bok eller 2 som jag kan byta ut under resan. Fiskespö och annat som man kan fånga/jaga mat med... Ett tält, en sovsäck och ett sovunderlag. Lite kläder... pannlampa... Överlevnadsbok...

Vad behöver jag ta med mig för att överleva?

Hästen! En sadel... Sto eller hingst? Vad behöver man mer,,, att lära sig rida och bli kompis med hästen, samt fakta om hästar?

Fyll gärna på med idéer, råd och tips...

Jag tänker helt seriöst på detta...

MVH/Jumalauta...
 
Senast ändrad:
Jaa du Jumalauta, det var som fanken, ja pengar behöver du, någon form av bankomatkort,någon form av kreditkort som funkar dit du ska,diverse mängd och sort av olika kontanter beroende på var du ska,och försäkringar som är anpassade för vad du ska göra, var du ska, alltså förutom sjukförsäkringarna och för hästen som ska gälla dit du ska,godkända extrakopior på dessa helst på olika språk,pass, ev.visum,veterinärintyg, införseltillstånd för hästen, med vagn, vaccinationer för dig och hästen, ev.medicin för dig och hästen, intyg krävs,div.inresetillstånd,intyg. Du behöver en häst, med lämplig vagn, kök med tillbehör,tallrik djup grund,glas mugg bestick kastruller stekpanna,kläder+ombyte,ljuslyktor,fotogen,tändstickor,kniv,regnkläder,diverse reparationgrejor för vagnen, extrahjul,domkraft,verktyg,reservdelar,hammare+ spik+skruv,packväskor/säckar, väskor, plånbok,hatt,diverse reparationsgrejor till hästen höll jag på och skriva, jag menar seldon och sånt, hästtäcken,regnskydd för hästen,pressenning stor, alltid bra o ha,mat till hästen kraftfoder+hö,skötselgrejor för hästen,tvättmedel,antiparasitmedel,mat till dig, vattenkar för vatten till hästen,påfyllningsslang med olika universalkopplingar för vattenposter,vattendunkar,knivar olika för jakt,fiske,ved,matlagning,jaktvapen, ammunnition, innehavsstillstånd, införseltillstånd, vapen-ammunnition, jakttillstånd, intyg på jaktkunkap krävs här o där,lås godkända diverse för vagn, vapen,ammunition, sovsäck+ en extra,liggunderlag,myggskydd, första hjälpengrejor till dig och hästen, skor till hästen, spade,skyffel,rep,surrningsband,tält,yxa,bågsåg,telefon med världstäckande abbonemang+ extra batterier,ficklampor några stycken+batterier,sopsäckar till dig, lämpliga vandringsskor, stövlar,lätta lägertofflor,mössa,vantar,arbetshandskar,mocknings-mekaroverall 2 st., kläder som är anpassade kyla/värme, kunskap i språk som fungerar dit du ska, ev. översättningsböcker för de land du ska till, badkläder,hygiengrejor,toapapper,hushållspapper,radio (för väder etc),Campingstol och bord,
kamera med extra minneskort/batterier ?, kikare,tvättbalja, hinkar några stycken,parasoll+tung fot,Godis, tobak,sprit,vin,öl,jaa va ä dä mera ?hmmm, ja kommer inte på nåt mer just nu, men jag kan ju alltid återkomma o fylla på, hoppas jag fick med det viktigaste i alla fall.
Lämpliga kartor över mindre vägar, rit/skrivpapper+ pennor,kompass ?, dina två böcker.
Det verkar mycket grejor, men va fanken man lever bara en gång, du slipper ju troligtvis mycket skitsaker som elabbonnemang med avgifter, tv licensen !, maud olofsson, ica kortet,samt jantelagen kanske....
Men du, man kan göra tanke färder också, det gör jag ofta !, då behöver du knappast alla de har uppskrivna grejorna, och du kan kanske komma dit du vill ! Gratis ! (glöm inte hästen...;) )
Lycka till Jumalauta med din färd i livet !
Önskar jag hade kraft o styrka att göra detsamma !
peter
 
Senast ändrad:
Med allemansrätten får visserligen rida fritt i Sverige, men att rida på andras ängar är ju inte lämpligt. Och kommer du utanför Sverige finns ingen allemansrätt, så då får du hålla dig till de mycket få vägar där man kan rida:

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...enligt-allemansratten/Allemansratten-Ridning/

:)
Tack för svaret...

Jag är en människa som lever på en planet ute i universum,,, allemansrätten kommer inte att hindra mig...

Byråkrati, regler och bestämmelser är en bidragande orsak till resan... Jag är trött på indoktrineringen och det perversa samhället...
;)
 
Jaa du Jumalauta, det var som fanken, ja pengar behöver du, någon form av bankomatkort,någon form av kreditkort som funkar dit du ska,diverse mängd och sort av olika kontanter beroende på var du ska,och försäkringar som är anpassade för vad du ska göra, var du ska, alltså förutom sjukförsäkringarna och för hästen som ska gälla dit du ska,godkända extrakopior på dessa helst på olika språk,pass, ev.visum,veterinärintyg, införseltillstånd för hästen, med vagn, vaccinationer för dig och hästen, ev.medicin för dig och hästen, intyg krävs,div.inresetillstånd,intyg. Du behöver en häst, med lämplig vagn, kök med tillbehör,tallrik djup grund,glas mugg bestick kastruller stekpanna,kläder+ombyte,ljuslyktor,fotogen,tändstickor,kniv,regnkläder,diverse reparationgrejor för vagnen, extrahjul,domkraft,verktyg,reservdelar,hammare+ spik+skruv,packväskor/säckar, väskor, plånbok,hatt,diverse reparationsgrejor till hästen höll jag på och skriva, jag menar seldon och sånt, hästtäcken,regnskydd för hästen,pressenning stor, alltid bra o ha,mat till hästen kraftfoder+hö,skötselgrejor för hästen,tvättmedel,antiparasitmedel,mat till dig, vattenkar för vatten till hästen,påfyllningsslang med olika universalkopplingar för vattenposter,vattendunkar,knivar olika för jakt,fiske,ved,matlagning,jaktvapen, ammunnition, innehavsstillstånd, införseltillstånd, vapen-ammunnition, jakttillstånd, intyg på jaktkunkap krävs här o där,lås godkända diverse för vagn, vapen,ammunition, sovsäck+ en extra,liggunderlag,myggskydd, första hjälpengrejor till dig och hästen, skor till hästen, spade,skyffel,rep,surrningsband,tält,yxa,bågsåg,telefon med världstäckande abbonemang+ extra batterier,ficklampor några stycken+batterier,sopsäckar till dig, lämpliga vandringsskor, stövlar,lätta lägertofflor,mössa,vantar,arbetshandskar,mocknings-mekaroverall 2 st., kläder som är anpassade kyla/värme, kunskap i språk som fungerar dit du ska, ev. översättningsböcker för de land du ska till, badkläder,hygiengrejor,toapapper,hushållspapper,radio (för väder etc),Campingstol och bord,
kamera med extra minneskort/batterier ?, kikare,tvättbalja, hinkar några stycken,parasoll+tung fot,Godis, tobak,sprit,vin,öl,jaa va ä dä mera ?hmmm, ja kommer inte på nåt mer just nu, men jag kan ju alltid återkomma o fylla på, hoppas jag fick med det viktigaste i alla fall.
Lämpliga kartor över mindre vägar, rit/skrivpapper+ pennor,kompass ?, dina två böcker.
Det verkar mycket grejor, men va fanken man lever bara en gång, du slipper ju troligtvis mycket skitsaker som elabbonnemang med avgifter, tv licensen !, maud olofsson, ica kortet,samt jantelagen kanske....
Men du, man kan göra tanke färder också, det gör jag ofta !, då behöver du knappast alla de har uppskrivna grejorna, och du kan kanske komma dit du vill ! Gratis ! (glöm inte hästen...;) )
Lycka till Jumalauta med din färd i livet !
Önskar jag hade kraft o styrka att göra detsamma !
peter

Tack för svar...
Nja, jag vill hålla det simpelt, packning osv,,,, bara det absolut nödvändigaste ska med,,, Prssening för hästen va bra, samt några punkter till... Men kikare, hushållspapper, pengar, tvättbalja, bord, stolar, språkkunskaper, Telefon, batterier, godis,, vagn, vaccin (för mig) jakttillstånd osv kommer inte med på resan... Det här är hardcore nature som kallar,,, maten hittar jag i naturen och gör jag inte det så finns det garanterat bönder som vill ha "gratis" arbetskraft i utbyte mot mat... men jag vill söka, jaga och hitta maten själv... Tillstånd och sådant tjaffs kommer jag inte bry mig om, vill någon anmäla mig under resans gång så är de upp till dem... Jag har liksom inget att förlora när jag väl har sålt allt jag äger och har... Får jag böter så får jag böter, so what? Tillstånd för hästen samt vaccination kan jag gå med på, thats about it...

När man tänker på alla dessa regler som ska till för att få vandra fritt på denna planet gör mig än mer sugen på att dra... Perverst hur vi människor begränsas till "aja baja" Det är nog meningen att man ska stanna hemma och slava, inte känna frihet osv...

Aja... Det kan bli en annan tråd ifall någon vill diskutera reler och lagar... Jag skippar den...

Kan man köpa försvarets överlevnadsbok någonstans?

MVH...
 
Kolla kanske med de som tidigare gjort liknande turer. Tror dock att det kan vara enklare att "bara" rida genom Sverige. Framförallt ifall man känner folk längs vägen som kan hjälpa till så man får tillträde till hagar och kanske lite foder här och där.

http://www.jorgenschwartz.se/blog samt http://www.jorgenschwartz.se
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1243095
http://www.na.se/artikel.asp?intId=879817



Schysst... Tack för länkarna... ( har bara kollat den första än, men det ser lovande ut...)
Tack...
 
Kött: Jakttips för den som inte bryr sig så mycket om bestämmelser. Skit i bössan, krångligt, svårt, synligt och allvarligt brott. Nu pratar vi inte jaktglädje utan matnytta. Det du behöver är en rejäl träklubba av modell döklubba. komplettera med mögligt bröd. Sätt dig i en park med damm. Släng ut brödbit. avvakta anka. slå till med döklubban =Mat.
Fisk: Skit i spöt, ta ett nät, hitta smalt utlopp eller inlopp, dra ut nät över alltihop=säker fiskfångst.
Vegetariskt: Potatis till allt plockas på natten.
Koka ihop allt i stor kastrull och stoppa i beroende på koktid. Soppa alla storkok.

håll tillgodo.
 
Kött: Jakttips för den som inte bryr sig så mycket om bestämmelser. Skit i bössan, krångligt, svårt, synligt och allvarligt brott. Nu pratar vi inte jaktglädje utan matnytta. Det du behöver är en rejäl träklubba av modell döklubba. komplettera med mögligt bröd. Sätt dig i en park med damm. Släng ut brödbit. avvakta anka. slå till med döklubban =Mat.
Fisk: Skit i spöt, ta ett nät, hitta smalt utlopp eller inlopp, dra ut nät över alltihop=säker fiskfångst.
Vegetariskt: Potatis till allt plockas på natten.
Koka ihop allt i stor kastrull och stoppa i beroende på koktid. Soppa alla storkok.

håll tillgodo.


Exakt,,, Så ska det låta... Tack, fyll gärna på med andra idéer om det dyker upp några...
Tänkte på pilbåge med en sån där "boll" på pilen istället för spets. Knocka fågeln i luften och fånga den medans den är däckad... Har en vän som äger en sådan, kan ju prova först...

Tack för svaret..
MVH...
 
Exakt,,, Så ska det låta... Tack, fyll gärna på med andra idéer om det dyker upp några...
Tänkte på pilbåge med en sån där "boll" på pilen istället för spets. Knocka fågeln i luften och fånga den medans den är däckad... Har en vän som äger en sådan, kan ju prova först...

Tack för svaret..
MVH...

Va ?, du skrev ju att du tänkte dig detta seröst ?
Kom igen nu !
Tänk dig själv sittande på kuskbocken på bilden, smått gnolande på en okänd melodi, med knarrandet från trähjulen ackompanjerat av kloppetti,kloppetti, kloppetti osv......
 

Bilagor

  • vagn.jpg
    vagn.jpg
    4 KB · Visningar: 557
Va ?, du skrev ju att du tänkte dig detta seröst ?
Kom igen nu !
Tänk dig själv sittande på kuskbocken på bilden, smått gnolande på en okänd melodi, med knarrandet från trähjulen ackompanjerat av kloppetti,kloppetti, kloppetti osv......

:)

Ja, det där låter härligt måste jag medge, tänker på den där spnjoren som drog iväg med åsna och vagn, han va här och vände i somras... Problemet är bara att jag vill inte vandra/rida längst vägar och civilisation...

;)

Jag tar själva tanken seriöst, att verkligen bryta mig loss från samhället... Leva fritt, inte tänka på vad man får göra eller inte...

:)
 

clindh

Forumvärd
Jag tar själva tanken seriöst, att verkligen bryta mig loss från samhället... Leva fritt, inte tänka på vad man får göra eller inte...
Då gör du också bäst i att hålla dig så långt borta från samhället som möjligt, för förr eller senare hamnar du i en konflikt med lagens långa arm, markägare etc och förlorar den frihet du strävar efter. Det finns väl få ställen kvar där man kan undvika civilisation någon längre tid, och att dra sig söderut tror jag inte på.

Sen kan ett tips vara att läsa boken eller se filmen "Into the Wild". Lite inspiration kanske, och tips om hur man inte bör göra...
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg