Dokument innifrån: Vargkriget

Har inte läst riktigt hela tråden, men Sveriges regering kan väl låta folk på berörd glesbygd rösta i vargfrågan. Precis som de rödgröna tänker låta stockholmarna göra angående Förbifart Sthlm...?

Mina spontana reaktion på dokumentären är:

1) Är det här på riktigt? En del motsägelsefulla komponenter har redan pekats ut, och jag får erkänna att jag också reagerat på vissa av dessa.
2) Om det är på riktigt så har ju rovdjurspolitiken misslyckats totalt. Om det nu finns ett så pass stort, välorganiserat nätverk som folk också är berädda att skydda så tyder det på ett groteskt lokalt missnöje med politiken. Det handlar nog alltså om mer än vargens vara eller inte vara. Folk känner sig nog duktigt överkörda i frågan ute i "varglänen".

Personligen är jag kluven i frågan om större/mindre vargstamm. Men känslan i "maggropen" säger mig nog att det åtminstone är De som delar geografisk lokal med vargen som borde ha mest att säga till om i frågan. Kör en lokal folkomröstning så får vi se om de här dårarnas önskan också tillhör majoriteten ...

/M
 
Har inte läst riktigt hela tråden, men Sveriges regering kan väl låta folk på berörd glesbygd rösta i vargfrågan.

2) Om det är på riktigt så har ju rovdjurspolitiken misslyckats totalt. Om det nu finns ett så pass stort, välorganiserat nätverk som folk också är berädda att skydda så tyder det på ett groteskt lokalt missnöje med politiken. Det handlar nog alltså om mer än vargens vara eller inte vara. Folk känner sig nog duktigt överkörda i frågan ute i "varglänen".
Sveriges regering kan även låta folk i berörda tätorter få rösta om alla former av stöd till glesbygd. Landets fauna är ett riksintresse, kan vi inte vara överens om det?

Om det är på riktigt har det inget med ett groteskt lokalt missnöje att göra. Om det är på riktigt så säger ju personerna i programmet att det handlar om att vargen tar "deras" villebråd och försämrar jakten. Om det är på riktigt så måste man tro på det som sägs i programmet, eller hur?
 
Ett gott råd till dig MAW, tro inte att du kan skriva något nyanserat inlägg där du försöker se saker från olika synvinklar ostraffat. Det är fullständigt förbjudet på utsidans vargtrådar.

Antingen så är du

1. En vargälskande 08;a som inte fattar nånting om jakt eller vad frågan handlar om eftersom du är ett avgasförgiftat ghettomiffo

eller så är du

2: En sjukbidragsfuskande inavlad banjospelare med vargfobi som hotar allt och alla som vill ta ifrån dig din älgjakt med ond bråd död.

Andra alternativ finns helt enkelt inte.
 
Reagerade på i filmen att flera av dessa kriminella jägare talade om demokrati och att vi lever i en demokrati. Vad finns demokratin i att man trotsar lagen och tar saken i egna händer? Det är väl snarare allt annat än demokrati.
Vidare funderar jag också på om filmen var äkta eller lite väl vinklad. Skulle det vara sant, fy fan vilka människor det finns i detta land!
 
Ett gott råd till dig MAW, tro inte att du kan skriva något nyanserat inlägg där du försöker se saker från olika synvinklar ostraffat. Det är fullständigt förbjudet på utsidans vargtrådar.

Antingen så är du

1. En vargälskande 08;a som inte fattar nånting om jakt eller vad frågan handlar om eftersom du är ett avgasförgiftat ghettomiffo

eller så är du

2: En sjukbidragsfuskande inavlad banjospelare med vargfobi som hotar allt och alla som vill ta ifrån dig din älgjakt med ond bråd död.

Andra alternativ finns helt enkelt inte.
Den ende som svarat på hans inlägg är jag. Jag har inte skrivit eller antytt något av det du påstår. Vad är din poäng? Att belasta tråden med svepande osakligheter?
 
Reagerade på i filmen att flera av dessa kriminella jägare talade om demokrati och att vi lever i en demokrati. Vad finns demokratin i att man trotsar lagen och tar saken i egna händer?

Det är i och för sig en helt egen diskussion där man snart kommer på begrepp som civil olydnad också. Men i korthet så anser de väl att beslut som tas på det som de tycker är fel nivå i samhället (riks istf person/kommun/jaktlag) är beslut som inte är demokratiska.

Själv har jag starka åsikter om skatter och tycker jag borde få avgöra om jag ska betala dem eller inte. Det fungerar ju så bar för grekerna:cool:

Christian
 
Det är i och för sig en helt egen diskussion där man snart kommer på begrepp som civil olydnad också. Men i korthet så anser de väl att beslut som tas på det som de tycker är fel nivå i samhället (riks istf person/kommun/jaktlag) är beslut som inte är demokratiska.

Själv har jag starka åsikter om skatter och tycker jag borde få avgöra om jag ska betala dem eller inte. Det fungerar ju så bar för grekerna:cool:

Christian

Du berörde exakt problemets kärna i första stycket. -på vilken nivå skall besluten tas?-
Bryssel, Stockholm, länstyrelsen, kommunen, eller jaktlaget.

Ang demokrati: Behövs det majoritet, kvalificerad majoritet eller skall alla ha vetorätt.
Om en viss grupp har en kraftig nackdel av ett beslut så kanske det inte duger med
enkel majoritet. (om besluten togs på hög nivå)

Synd att du skarvade på med nästa stycket...helt ovidkommande.
 
Den ende som svarat på hans inlägg är jag. Jag har inte skrivit eller antytt något av det du påstår. Vad är din poäng? Att belasta tråden med svepande osakligheter?

Jag har också svarat på hans inlägg. Sen har jag följt och deltagit i ett antal vargtådar på detta i övrigt trevliga forum vilket ledde till att jag dristade mig till en lite "humoristisk" sammanfattning av det som skrivits genom åren. Jag ber så mycket om ursäkt att jag "belastar" din jätteviktiga och supersakliga tråd med oväsentligheter.
 
Har inte läst riktigt hela tråden, men Sveriges regering kan väl låta folk på berörd glesbygd rösta i vargfrågan. Precis som de rödgröna tänker låta stockholmarna göra angående Förbifart Sthlm...?

Mina spontana reaktion på dokumentären är:

1) Är det här på riktigt? En del motsägelsefulla komponenter har redan pekats ut, och jag får erkänna att jag också reagerat på vissa av dessa.
2) Om det är på riktigt så har ju rovdjurspolitiken misslyckats totalt. Om det nu finns ett så pass stort, välorganiserat nätverk som folk också är berädda att skydda så tyder det på ett groteskt lokalt missnöje med politiken. Det handlar nog alltså om mer än vargens vara eller inte vara. Folk känner sig nog duktigt överkörda i frågan ute i "varglänen".

Personligen är jag kluven i frågan om större/mindre vargstamm. Men känslan i "maggropen" säger mig nog att det åtminstone är De som delar geografisk lokal med vargen som borde ha mest att säga till om i frågan. Kör en lokal folkomröstning så får vi se om de här dårarnas önskan också tillhör majoriteten ...

/M

Mycket bra skrivet.
 
Ett gott råd till dig MAW, tro inte att du kan skriva något nyanserat inlägg där du försöker se saker från olika synvinklar ostraffat. Det är fullständigt förbjudet på utsidans vargtrådar.

Antingen så är du

1. En vargälskande 08;a som inte fattar nånting om jakt eller vad frågan handlar om eftersom du är ett avgasförgiftat ghettomiffo

eller så är du

2: En sjukbidragsfuskande inavlad banjospelare med vargfobi som hotar allt och alla som vill ta ifrån dig din älgjakt med ond bråd död.

Andra alternativ finns helt enkelt inte.


Hahaha ja, jag förstår vad du menar! :) :)
 
Sveriges regering kan även låta folk i berörda tätorter få rösta om alla former av stöd till glesbygd. Landets fauna är ett riksintresse, kan vi inte vara överens om det?

Om det är på riktigt har det inget med ett groteskt lokalt missnöje att göra. Om det är på riktigt så säger ju personerna i programmet att det handlar om att vargen tar "deras" villebråd och försämrar jakten. Om det är på riktigt så måste man tro på det som sägs i programmet, eller hur?

1. Nej, jag vet inte om det är en absolut sanning, att Sveriges fauna bara är ett riksintresse. De lokala effekterna och åsikterna måste självklart visas hänsyn, annars är det ju översitteri i högsta grad. Att låta vissa skattebetalare rösta om stöd till glesbygden är en annan fråga som kanske kräver en ny tråd...dock intressant debatt.

2. Att människorna i domumentären verbaliserar en sak, utesluter inte en annan. De tycker säkert att vargen förstör deras jakt och annat, men jag tror överlag att folk i landsdelar med varg ser bredare på saken än så.

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raderad04 Dokument Laponiavargen Vilda djur 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg