Dokument innifrån: Vargkriget

Var det hans hundar som tog katterna?

/M

Svaret på din fråga är ja hans hundar tog i princip alla katter som kom in på hans inhägnade tomt inklusive de egna.

Jag vet att jag inte borde bli förvånad längre av den otroliga förmåga en del jägare har att ifrågasätta och förneka allt som inte passar in i deras världsbild: -Jakthundar som biter ihjäl katter, organiserade jägare som tjuvskjuter varg, skadskjutningar etc. Trodde du verkligen att jag hade skrivit mitt tidigare inlägg om katterna hade blivit överkörda eller dött av hög ålder?
 
Tysk jaktterrier är mycket ovanliga här uppe. Dom är mycket stridiga, kan väl tänka mig att dom hugger en katt. Kan även vara svåra att tygla.
Våra jakthundar här är beagle, drever, gråhund,stövare, jämte och kanske tax.
Jag känner dock ingen kattdödare här.
 
Senast ändrad:
Svaret på din fråga är ja hans hundar tog i princip alla katter som kom in på hans inhägnade tomt inklusive de egna.

Jag vet att jag inte borde bli förvånad längre av den otroliga förmåga en del jägare har att ifrågasätta och förneka allt som inte passar in i deras världsbild: -Jakthundar som biter ihjäl katter, organiserade jägare som tjuvskjuter varg, skadskjutningar etc. Trodde du verkligen att jag hade skrivit mitt tidigare inlägg om katterna hade blivit överkörda eller dött av hög ålder?

Antar att det inte är mig du hänvisar till när du skriver om "jägare". Du vet inte mer om mig än vad jag skriver här på utsidan och det borde då framgå att jag inte har någon bestämd åsikt i vargfrågan. Jag var bara nyfiken på om hundarna hade tagit samtliga katter. Har ingen erfarenhet av terriers men har hört att de är rätt ättriga. Ett enkelt "ja" på frågan hade räckt. Så lugna dig lite

/M
 
Jag har dock en jägarexamen och jagar ca 10-20 dgr per år. Men jag skulle aldrig få för mig att förneka skadeskjutningar, eller att jakthundar kan riva djur eller att det finns folk med jägarexamen och vapenlicens som tjuvjagar. Angående det sistnämnda så är det ju inte direkt någon svårighet att skaffa jägarexamen och vapen i Sverige. Därav puckon i "jägarkåren". Men vill nog inte kalla dessa människor för "jägare" i den bemärkelse jag är uppvuxen med, och skulle aldrig sätta min fot i samma jaktlag som de.

/M
 
Antar att det inte är mig du hänvisar till när du skriver om "jägare". Du vet inte mer om mig än vad jag skriver här på utsidan och det borde då framgå att jag inte har någon bestämd åsikt i vargfrågan. Jag var bara nyfiken på om hundarna hade tagit samtliga katter. Har ingen erfarenhet av terriers men har hört att de är rätt ättriga. Ett enkelt "ja" på frågan hade räckt. Så lugna dig lite

/M

Kommer du ihåg mitt tidigare inlägg? Tro inte att det går att få nivå. Antingen är du för eller så är du motståndare och då är allt du säget, tycker, tänker eller tror helt fel.
 
Consono the wise

Jo, haha och nu har jag fått bekräftelse på detta. Gick in i den här tråden med förhoppning om att få höra vettiga synpunkter från bägge läger och framförallt från "moderater". Men det gick väl lite sådär. Tror jag hoppar av diskussionen nu och förkovrar mig i lite soft ny utrsutning jag spanar på inför sommarens vandringar.

Hejsvejs!

/M
 
Antar att det inte är mig du hänvisar till när du skriver om "jägare". Du vet inte mer om mig än vad jag skriver här på utsidan och det borde då framgå att jag inte har någon bestämd åsikt i vargfrågan. Jag var bara nyfiken på om hundarna hade tagit samtliga katter. Har ingen erfarenhet av terriers men har hört att de är rätt ättriga. Ett enkelt "ja" på frågan hade räckt. Så lugna dig lite

/M

Till både dig och coscos...

Man får vad man ger här på forumet. Ibland så skriver man vad man har förstånd till och då kan du få äta upp en del. I ditt fall här så var det ju rätt uppenbart att det handlade om hundar som ätit katter.

Jag tror att din fråga såg som onödig , typ lite ironiskt.

Och "consono" du har fått en del gnäll i tidigare varg trådar enda förklaringen till det kan vara att det fanns en del på detta forum som inte höll med dig, men du försökte övertyga dem. Det leder direkt till maktkamp och tjuvnyp. Oftas är ens sanningar just endast ens egna sanningar.

Ta nu inte illa vid er av vad jag skrivit, Jag bara förklarar av egen erfarenhet.
 
Haha, jag håller med consono. Har du ens den minsta aning om filmen Jägarna eller dokumentären? Den filmen är bra men otroligt skruvad med väldiga stereotyper om hur vi från norr är. Kalixhärvan handlar bl.a. om rävjakt från skoter och en polis som blev utfryst.

Lite OT:

Någon skrev:

"Historier som denna får ju filmen Jägarna att framstå som en ren dokumentär om glesbygden."

Filmen jägarna baserar sig i stort på en verklig händelse som i folkmun kallas "Kalix-härvan". p3 eller p4 gjorde en dokumentär om det för ett tag sen, finns nog kvar på hemsidan.
 
Jag tror att din fråga såg som onödig , typ lite ironiskt.

Jo kan nog ligga något i det när jag läser om vad jag skrev. Tyvärr ett problem med skriftlig kommunikation, framför allt när man har lite bråttom på tangentbordet. Jag var otydlig och ska försöka förklara bättre: jag blev rätt förvånad över att dessa hundar gick loss så hårt på katter. Vad jag menade var typ " shiiiittttt är det sant?? Tog hans hundar så många katter??? Oj!" Inget avsikt att vara förnekande eller sarkastisk alltså. Sorry Anders om jag lackade ur lite.

/M
 
Senast ändrad:
Vi hade en granne på landet vars familjehundar, två små, söta strävhåriga taxar. De dödade minst 15 katter innan de fick munkorg. Ett perfekt hundpar....
 
Jaha... det fanns tydligen en massa exempel på blodtörstiga hundar, särskilt små sådana.

Får en tid sedan öppnade jag dörren samtidigt som jag hade hunden bredvid mig.
Utanför stod grannens katt.
-Innan jag han reagera så flög hunden på katten och dom rullade runt som ett garnnystan.
Det lät på dom som att det skulle bli väldigt blodigt.
-efter en ca 5 sek så slutade dom , skakade på sig och gick åt var sitt håll!

Hunden hade bara jaktinstinkt men ingen döda-instinkt , det ingick tydligen inte i generna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raderad04 Dokument Laponiavargen Vilda djur 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg