Dokument innifrån: Vargkriget

Samtidigt som du dök upp har på forumet, så slutade en annan att att vara så aktiv.

Den andra liraren jag tänker på gillade klimat-trådar.

OCH i likhet med ditt inlägg så var det oftast just en länk och en liten kommentar så att man fattade vad han vill att du ska tycka.
Han hade också en förkärlek till konspirationer hit och dit. Så min fråga blir:

Är du "aktiv-jägare" och "peacefull" samme person och i så fall ett troll?

För övrigt så blir rådet lås in katter och barn, och låt dem aldrig gå ut. ;)

Nej jag är inte den personen.
Katter tycker jag ska kunna vara ute. Jag har själv katt och skulle den vara tvungen att hållas inomhus så skulle jag hellre skjuta den.
Men artikeln visar bara hur lätt det är att ändra åsikt -alla är sig själv närmast.
Man måste göra egna erfarenheter för att kunna ta ställning på ett trovärdigt sätt.

Dom flesta här skulle troligen offra 5000 katter på en varg, om det inte nån av katterna var deras-
egna.
Hur många jakthundar är en varg värd? (andras hundar)
Hur mycket är en tiger värd räknat i indier?
.
 
Hur mycket är en art värd?

Ska vi låta en djurart som existerat i hundratusentals år dö ut bara för att vi inte orkar eller tycker det är för dyrt att rädda den?

Ska vi med berått mod utrota en art som existerat i hundratusentals år bara för att vi inte vill dela villebråd med den?
 
Hur mycket är en art värd?

Ska vi låta en djurart som existerat i hundratusentals år dö ut bara för att vi inte orkar eller tycker det är för dyrt att rädda den?

Ska vi med berått mod utrota en art som existerat i hundratusentals år bara för att vi inte vill dela villebråd med den?

jag antar att du skriver om tiger nu ?..?
 
Hur mycket är en art värd?

Ska vi låta en djurart som existerat i hundratusentals år dö ut bara för att vi inte orkar eller tycker det är för dyrt att rädda den?

Ska vi med berått mod utrota en art som existerat i hundratusentals år bara för att vi inte vill dela villebråd med den?

Det här är vettiga frågor att ställa.
 
Lite OT:

Någon skrev:

"Historier som denna får ju filmen Jägarna att framstå som en ren dokumentär om glesbygden."

Filmen jägarna baserar sig i stort på en verklig händelse som i folkmun kallas "Kalix-härvan". p3 eller p4 gjorde en dokumentär om det för ett tag sen, finns nog kvar på hemsidan.
 
Inte så genomtänkt?

Nej jag är inte den personen.
Katter tycker jag ska kunna vara ute. Jag har själv katt och skulle den vara tvungen att hållas inomhus så skulle jag hellre skjuta den.
Men artikeln visar bara hur lätt det är att ändra åsikt -alla är sig själv närmast.
Man måste göra egna erfarenheter för att kunna ta ställning på ett trovärdigt sätt.

Dom flesta här skulle troligen offra 5000 katter på en varg, om det inte nån av katterna var deras-
egna.
Hur många jakthundar är en varg värd? (andras hundar)
Hur mycket är en tiger värd räknat i indier?
.

En intressant ståndpunkt och fullständigt antiintellektuell. Att man bara ska kunna diskutera sådant man erfarit är helt absurt utom möjligen att få uttala sig om cyklister i trafiken. Där krävs minst 4 000 km om år för att vara trovärdig.
 
Senast ändrad:
Lite OT:

Någon skrev:

"Historier som denna får ju filmen Jägarna att framstå som en ren dokumentär om glesbygden."

Filmen jägarna baserar sig i stort på en verklig händelse som i folkmun kallas "Kalix-härvan". p3 eller p4 gjorde en dokumentär om det för ett tag sen, finns nog kvar på hemsidan.

Dokumentären finns på P3 Dokumentär:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=2137120
Om man tar sig tid att lyssna igenom den och dessutom har sett filmen så inser man att påståendet att filmen skulle basera sig på den händelsen är lika sant som att "Vilse i pannkakan" baserar sig på bibeln.
 
För- och nackdelar?

Hej!

Jag är som sagt ambivalent i vargfrågan och har svårt för att säga varken ja eller nej till ett ökat bestånd. Jag bor själv i en del av Sverige där vi inte har varg och är därför inte direkt berörd av djurens närvaro. Känns som att man vill ha grepp om för respektive nackdelar, och jag vet inte om jag lyckas klura ut det på egen hand. Tacksam för förslag från övriga. Jag har kan själv "komma fram" till följande, men det vore super med feedabck från Er :

Talar för ett livskraftigt vargbestånd:

1. Ett intressant och vackert djur att observera och forska kring.
2. Vi som människor bär som (på många sätt) överlägsen organism ett ansvar att förvalta naturen på ett klokt sätt. Att utrota en vargstam, eller förvalta den på ett sätt som ger den dåliga kvaliteter, måste ju ske på oerhört genomtänkta grunder där man klart och evidensbaserat har kommit fram till att vi får en tydlig positiv nettoeffekt av vårt handlande. Här krävs det bra cost-benefit analyser precis som t ex vägverket eller läkemedelsförmånsnämnden gör när de fattar beslut kring samhälleliga investeringar.
3. Positiva effekter för skogsindustrin när vargen tar älg och rådjur.

Talar mot ett gott vargbestånd:

1. Kostnader som uppkommer i samband med boskap/renskötsel, rivna hundar/katter etc.
2. Minskad avkastning på viltbestånd för skogsägare. Inte bara för "nöjesjägare" utan också för folk som är mer "beroende" av denna resurs. Dessutom är viltkött ett gott ekologiskt alternativ till "industriellt" kött på alla sätt.
3. Folks oro av att ha varg i sin närhet. Hur pass denna oro är motiverad har jag inte rätt utbildning/kompetens att bedömma. Vi har förvisso varit väl besparade från vargattacker på människa i Sverige, men å andra sidan har vi samtidigt haft lite varg i vårt land en lång tid.
Jag tror inte man ska förlöjliga oron. Vi är via hundratusentals års evolution programmerade att veja för potentiella faror: höga höjder, bränder, ruttna kroppar, rovdjur etc. Våra uråldriga gener spelar oss ofta spratt när de "mismatchas" med mer nytillkomna konstruktioner: t ex stoppar många ner en gaffel i brödrosten för att fiska upp en macka trots att detta innebär direkt livsfara (brödrostarna har inte riktigt hunnit med att selektera i vårt genom ännu), medan vi aldrig i livet skulle få för oss att sträcka fram näven mot en uppsättning blänkande huggande vargtänder (att tolka rovdjur som potentiell fara är väl inpräglat i våra gener). Oron behöver alltså inte tvunget vara adekvat, man man gör ska inte göra narr av den. Lika lite som man ska göra narr av människor med ångestsjukdommar som i många fall har en liknande genes: inkompatibiliteten mellan våra uråldriga gener och vårt moderna samhälle.

Ja, detta är vad jag klurat fram lite spontant under aktuell kaffepaus. Hade varit intressant med fler punkter i form av för ock nackdelar.

/M
 
En tamkatt kan ju bli tagen av många fler rovdjur än varg. Jakthundar om inte annat.
Jag kan inte komma på nåt fall där en jakthund tagit en katt. Dom tvistar om räven är intresserad
av att ta katter, jag tror inte det, jag har inte sett nåt bevis för det. Katten är helt enkelt för taggig.
 
Jag kan inte komma på nåt fall där en jakthund tagit en katt. Dom tvistar om räven är intresserad
av att ta katter, jag tror inte det, jag har inte sett nåt bevis för det. Katten är helt enkelt för taggig.

Att jakthundar tar en del tamdjur (och vilt) är knappast nån nyhet eller förvånande. Jaktinstinkt är faktiskt efterfrågat i jakthundar. Katter går absolut inte säkert. En kollega och jägare hade en hel del katter innan han skaffade tyska jaktterriers. Efter nåt år var det bara en katt kvar. Även grannens katter minskade i antal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raderad04 Dokument Laponiavargen Vilda djur 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg