Dokument innifrån: Vargkriget

Sveriges fauna är väl en riksangelägenhet.
Man kan inte ta lokala beslut utan att se på helheten, tycker det säger sig självt.
Det kommer alltid att vara likadant med alla riksbeslut eftersom alla inte kommer känna sina lokala behov tillgodosedda.

Annars tycker jag liknelsen med Robin Hood skatten är rätt bra, låt oss i Sthlm som det klagas så mycket på rösta om vi vill skicka våra skattepengar till glesbygden. Jag gillar det såklart inte men ur ett större perspektiv förstår jag att det behövs, negativt för oss i Sthlm men bra för "the big picture".
 
1. Nej, jag vet inte om det är en absolut sanning, att Sveriges fauna bara är ett riksintresse. De lokala effekterna och åsikterna måste självklart visas hänsyn, annars är det ju översitteri i högsta grad. Att låta vissa skattebetalare rösta om stöd till glesbygden är en annan fråga som kanske kräver en ny tråd...dock intressant debatt.

2. Att människorna i domumentären verbaliserar en sak, utesluter inte en annan. De tycker säkert att vargen förstör deras jakt och annat, men jag tror överlag att folk i landsdelar med varg ser bredare på saken än så.

/M
1. Det finns säkert avvikande meningar. Men jag tycker det. Om någon tycker att faunan inte är ett riksintresse får han anmäla den åsikten så kan vi diskutera det också. Att det är ett riksintresse utesluter inte att man kan ta hänsyn till lokala effekter och åsikter. (Vi har en aktiv jägare i tråden som varit inne på det här spåret. Men han frågar bara vad andra tycker).

2. Naturligtvis är det så. Men dokumentären ger varken stöd för den åsikten eller för den motsatta. Den dokumenterar vad några jägare gör och tycker, inte några bredare folklagers underliggande känslor.
 
Annars tycker jag liknelsen med Robin Hood skatten är rätt bra, låt oss i Sthlm som det klagas så mycket på rösta om vi vill skicka våra skattepengar till glesbygden. Jag gillar det såklart inte men ur ett större perspektiv förstår jag att det behövs, negativt för oss i Sthlm men bra för "the big picture".

Ni har väl samma rösträtt som alla andra, dessutom är ni ju rätt så många så det borde inte bli nåt problem i september. Det som är fel i resonemanget är tyvärr att skatteutjämningspengarna inte går till glesbygden. Eller rättare sagt det är en definitionsfråga, eftersom det är kommuner som Södertälje, Göteborg, Malmö, Örebro och Norrköping som är vinnarna i systemet. Om dom kommunerna är glesbygdskommuner så är resonemanget relevant. Naturligtvis så måste även vargarna och varghatarna vara göteborgare, annars kan man ju inte hota dom med att ta bort skatteutjämningen.

http://www.dn.se/sthlm/stockholmarna-sponsrar-ovriga-landet-1.979299
 
Ni har väl samma rösträtt som alla andra, dessutom är ni ju rätt så många så det borde inte bli nåt problem i september. Det som är fel i resonemanget är tyvärr att skatteutjämningspengarna inte går till glesbygden. Eller rättare sagt det är en definitionsfråga, eftersom det är kommuner som Södertälje, Göteborg, Malmö, Örebro och Norrköping som är vinnarna i systemet. Om dom kommunerna är glesbygdskommuner så är resonemanget relevant. Naturligtvis så måste även vargarna och varghatarna vara göteborgare, annars kan man ju inte hota dom med att ta bort skatteutjämningen.

http://www.dn.se/sthlm/stockholmarna-sponsrar-ovriga-landet-1.979299
Nja. Enligt rapporten som DN-artikeln bygger på (här) så är Stockholms läns landsting det enda landsting som betalar till systemet, och av de 12 kommuner som betalar till systemet ligger 9 i Stockholms län. De tre utanför Stockholms län är Vellinge, Lomma och Oxelösund. Övriga 278 kommuner, inklusive alla som brukar räknas som "glesbygd", gör en vinst på skatteutjämningen.

Rätt långt från trådens ämne, men faktafel ska rättas. =)
 
Programmet Medierna i P1 tar upp detta med äktheten i programmet. Intressant att så många förespråkare för en hållbar vargstam ifråga sätter äktheten i uppgifterna.

Men detta med illegala nätvärk med jägare är inget nytt och det verkligt intressanta är att inga representanter för Sveriges olika jägarförbund eller aktiva jägare gått ut i media och tagit avstånd från denna typen av kriminella metoder!

Tvärt om fortsätter man sprida konspirationsteorier, politikerförakt och att man skall utrota vargen som art vilket bara legitimerar den typen av extremistyttringar som programmet tog upp.

dod-varg2.jpg
 
Har inte sett något pressmeddelandet i nyheterna som jag skrev har man aktivt motarbetat riksdagens löjligt låga vargkvot osv. Lokalavdelningar i de berörda områdena kräver tom att vargen skall utrotas. I samband med vinterns licens jakt på varg krävde man tex att minst 103 individer skulle dödas osv.

Allt i linje med den kriminella verksamhet som jägare i filmen ägnar sig åt. Men med tanke på att miljonbelopp i statsbidrag kan stå på spel är det förståeligt att försöker distansera sig.
 
Senast ändrad:
Haha jaga varg med morakniv. Bra skön kille. Men jag köper att han inte är så förtjust i vargar längre, naturligtvis.

/M

ps. Honkydory: att vara skeptiker är inte samma sak som att vara konspirationsteoretiker. Men finns säkert bägge varianter i den här soppan.ds
 


Samtidigt som du dök upp har på forumet, så slutade en annan att att vara så aktiv.

Den andra liraren jag tänker på gillade klimat-trådar.

OCH i likhet med ditt inlägg så var det oftast just en länk och en liten kommentar så att man fattade vad han vill att du ska tycka.
Han hade också en förkärlek till konspirationer hit och dit. Så min fråga blir:

Är du "aktiv-jägare" och "peacefull" samme person och i så fall ett troll?

För övrigt så blir rådet lås in katter och barn, och låt dem aldrig gå ut. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raderad04 Dokument Laponiavargen Vilda djur 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg