Ja, när man talar om trollen så står de i farstun... Idag åkte jag bil på en riksväg när jag fick syn på en kille med röd flagga som stod vid vägkanten. Jag saktade in för att få koll på läget och såg då att någon satt upp en rad skyltar med rubriken "Cykeltävling" längs kanten av vägen och dessutom några hemmasnickrade 30-skyltar. När jag passerat korsningen där killen med flaggan stod, ser jag i backspegeln hur han kliver ut i vägen och stoppar trafiken med sin röda flagga. En bekant som färdas efter mig tvingas stanna. Fem sekunder senare kommer en klunga cyklister utfarandes från den lilla vägen i full fart. Min bekant hamnade sedan bakom denna klunga, som inte cyklade två i bredd utan flera, helt obekymrade av trafiken omkring dem.
Ja, vad säger man? Jag vet faktiskt inte om jag sett fler knäppskallar samlade på en och samma plats någonsin. Först en knäppgök som tar sig polisiära befogenheter och stoppar trafiken på en riksväg. Sedan ett tiotal andra knäppgökar som tar sig rätten att strunta i väjningsplikten, ignorerar stoppskylten och bränner i full fart rakt ut i korsningen på en trafikerad riksväg. Sedan tar sig samma stollar rätten att blockera ett helt körfält en längre sträcka. Dessutom kan jag svära på att inget tillstånd fanns för att vare sig skylta efter vägkanten eller att ändra hastighetsbegränsningen.
Jag tycker att det är dags att förbjuda all idrottsutövning på allmän väg. Någon måste våga ta i denna fråga. Utövar idrott gör man på idrottsarenor. Punkt!
Ja, vad säger man? Jag vet faktiskt inte om jag sett fler knäppskallar samlade på en och samma plats någonsin. Först en knäppgök som tar sig polisiära befogenheter och stoppar trafiken på en riksväg. Sedan ett tiotal andra knäppgökar som tar sig rätten att strunta i väjningsplikten, ignorerar stoppskylten och bränner i full fart rakt ut i korsningen på en trafikerad riksväg. Sedan tar sig samma stollar rätten att blockera ett helt körfält en längre sträcka. Dessutom kan jag svära på att inget tillstånd fanns för att vare sig skylta efter vägkanten eller att ändra hastighetsbegränsningen.
Jag tycker att det är dags att förbjuda all idrottsutövning på allmän väg. Någon måste våga ta i denna fråga. Utövar idrott gör man på idrottsarenor. Punkt!