Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Ja, när man talar om trollen så står de i farstun... Idag åkte jag bil på en riksväg när jag fick syn på en kille med röd flagga som stod vid vägkanten. Jag saktade in för att få koll på läget och såg då att någon satt upp en rad skyltar med rubriken "Cykeltävling" längs kanten av vägen och dessutom några hemmasnickrade 30-skyltar. När jag passerat korsningen där killen med flaggan stod, ser jag i backspegeln hur han kliver ut i vägen och stoppar trafiken med sin röda flagga. En bekant som färdas efter mig tvingas stanna. Fem sekunder senare kommer en klunga cyklister utfarandes från den lilla vägen i full fart. Min bekant hamnade sedan bakom denna klunga, som inte cyklade två i bredd utan flera, helt obekymrade av trafiken omkring dem.
Ja, vad säger man? Jag vet faktiskt inte om jag sett fler knäppskallar samlade på en och samma plats någonsin. Först en knäppgök som tar sig polisiära befogenheter och stoppar trafiken på en riksväg. Sedan ett tiotal andra knäppgökar som tar sig rätten att strunta i väjningsplikten, ignorerar stoppskylten och bränner i full fart rakt ut i korsningen på en trafikerad riksväg. Sedan tar sig samma stollar rätten att blockera ett helt körfält en längre sträcka. Dessutom kan jag svära på att inget tillstånd fanns för att vare sig skylta efter vägkanten eller att ändra hastighetsbegränsningen.

Jag tycker att det är dags att förbjuda all idrottsutövning på allmän väg. Någon måste våga ta i denna fråga. Utövar idrott gör man på idrottsarenor. Punkt!

Ja, när man talar om trollen så står de i farstun... Idag åkte jag bil på en riksväg när jag fick syn på en kille med röd flagga som stod vid vägkanten. Jag saktade in för att få koll på läget och såg då att någon satt upp en rad skyltar med rubriken "Cykeltävling" längs kanten av vägen och dessutom några hemmasnickrade 30-skyltar. När jag passerat korsningen där killen med flaggan stod, ser jag i backspegeln hur han kliver ut i vägen och stoppar trafiken med sin röda flagga. En bekant som färdas efter mig tvingas stanna. Fem sekunder senare kommer en klunga cyklister utfarandes från den lilla vägen i full fart. Min bekant hamnade sedan bakom denna klunga, som inte cyklade två i bredd utan flera, helt obekymrade av trafiken omkring dem.
Ja, vad säger man? Jag vet faktiskt inte om jag sett fler knäppskallar samlade på en och samma plats någonsin. Först en knäppgök som tar sig polisiära befogenheter och stoppar trafiken på en riksväg. Sedan ett tiotal andra knäppgökar som tar sig rätten att strunta i väjningsplikten, ignorerar stoppskylten och bränner i full fart rakt ut i korsningen på en trafikerad riksväg. Sedan tar sig samma stollar rätten att blockera ett helt körfält en längre sträcka. Dessutom kan jag svära på att inget tillstånd fanns för att vare sig skylta efter vägkanten eller att ändra hastighetsbegränsningen.

Jag tycker att det är dags att förbjuda all idrottsutövning på allmän väg. Någon måste våga ta i denna fråga. Utövar idrott gör man på idrottsarenor. Punkt!
Nja, jag är nog OK med att man upplåter allmän väg till marathon och cykellopp, men då ska ju polisen vara inblandad. Hemmasnickrade 30-skyltar låter som fuffens ...

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

En snabb googling visar att det arrangerades två cykellopp igår. Av din profil att döma gissar jag att det var "Trosatrampen" du hamnade i.

Om det nu är trettonde gången loppet arrangeras så skulle jag bli oerhört förvånad om de inte har ordning på polistillstånd etcetera, men om du undrar finns det kontaktuppgifter till ansvariga på länken.

När du är klar med det så kan du ju ta itu med att förbjuda vätternrundan, stockholm marathon, vasaloppet etcetera också. Lycka till.

Men att visa hänsyn betyder ju att man själv tar negativa konsekvenser för att underlätta för andra. Så det jag undrar är ju vilka negativa konsekvenser cyklisterna i den här tråden tar för att underlätta för andra trafikanter. Jag har bara sett cyklister skriva om att de vill undvika saker som är negativa för dem själva.

Vem är det som läser andras inlägg som fan läser bibeln egentligen?

Jag har svårt för att sätta likhetstecken mellan att visa hänsyn och att "ta negativa konsekvenser själv". Den positiva konsekvensen av att hjälpa andra är oftast större än ens egen 'förlust'.

Vad ska det påvisa om vi sitter och räknar upp hur "hänsynsfulla" vi är?
Men för att ge några fler exempel än vad du gjort (dvs ett, bil mot bil), så ok;
I bil och på cykel, läsa av trafikflöde in i korsning så att jag inte orsakar onödiga störningar av trafikflödet, oavsett om jag har företräde eller inte.
Vid köbildning, släppa in andra trafikanter i kön, dvs inte hävda min plats bara för att jag kan.
Hålla till höger och underlätta omkörning, och rentav bromsa in för att underlätta.
Tar gångtrafikanter upp hela cykelbanan, cykla ut på vägen för att kunna passera så smidigt som möjligt, istället för att 'lägga sig på tutan och tvinga dem av banan'. Detta om vintertid med plogvallar förenat med viss fara...
På cykel in i korsning där jag ska svänga vänster, kollar bakåt och låter enstaka bilar köra före istället för att direkt slå ut till vänster innan korsningen. Bara för att nämna några få.
Du vet, vanligt hänsynstagande i trafiken. Sånt som alla borde fått lära sig på körkortsutbildningen. Den som faktiskt inte är ett krav för att få cykla.

Dessutom kan jag svära på att inget tillstånd fanns för att vare sig skylta efter vägkanten eller att ändra hastighetsbegränsningen.
Vag grundar du det på? Stjärntecknen? Magkänslan? Eller den handritade skylten där det stod "Vi saknar alla tillstånd"?

Hade vi inte kommit överens i tråden om att det skulle benämnas "lek på allmän väg"? Då kan vi förbjuda så mycket mer än bara sportfånar!

http://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/bara-inte-var-lilla-babis-blev-skadad-om4651197.aspx
Onödigt risktagande med så många dårar och variabler som man ej kan styra över i trafiken.
Inte deras fel att de blev påkörda - men risken måste alltid tas i bejakande.

Jag tog själv en runda på 36 km landsväg i går kväll. Åkte när trafiken var som lägst, på en lågtrafikerad väg och blev passerad av 3 fordon. M a o en medveten riskeliminering. Cyklade dessutom ensam och hade bakljuset tänt trots det var ljust kl 20.

Vad kan man mer göra för att minska riskerna?

Sista sträckan av turen blev på cykelvägar som var för mig okända sedan tidigare, mycket värre standard än jag är van vid på min pendlingssträcka. Fruktasvärt sossiga med lappningar och lagningar, brunnar som stack upp ochvgrus överallt.
Alternativet hade varit på vägen bredvid. Där däremot var det en mycket högre trafikintensitet och snabbare rytm där jag hade varit betydligt mer utsatt för risker jämfört med de stötar som kändes upp i tänderna och hastighetsanpassningen jag fick göra för att anpassa mig efter förutsättningarna.
Jag hade inte velat sluta på akuten som de i artikeln.

Och ja det blir till en lek när flera personer åker tillsammans i klunga. Vilka andra lekar eller träningsformer genomförs på allmän väg?
Någon form av tillstånd, skyltning och krav på synbarhet för finnas för de som skall träna på allmän väg. En cyklist till höger i vägkanten gör ingen sommar men när de tar upp ett halvt körfält på en smal väg kan det uppstå olyckor.

En snabb googling visar att det arrangerades två cykellopp igår. Av din profil att döma gissar jag att det var "Trosatrampen" du hamnade i.

Om det nu är trettonde gången loppet arrangeras så skulle jag bli oerhört förvånad om de inte har ordning på polistillstånd etcetera, men om du undrar finns det kontaktuppgifter till ansvariga på länken.

När du är klar med det så kan du ju ta itu med att förbjuda vätternrundan, stockholm marathon, vasaloppet etcetera också. Lycka till.

Att de hade tillstånd att arrangera en tävling betvivlar jag inte. Men i Transportstyrelsens föreskrift i ämnet hittar jag inget om att överlåta polisiära befogenheter till en civil person eller om generella dispenser från viktiga trafikregler som stopplikten. Det finns paragrafer om möjligheter att stänga av väg, men det är uppenbart att det inte gäller sådana vägar som europa- och riksvägar, där trafikanter inte kan informeras i förväg, utan snarare små lokala vägar. I vilket fall var den riksväg jag färdades på inte avstängd.
Men för att fortsätta diskutera sakfrågor: Du tycker alltså att det är vettigt att en grupp cyklister ignorerar stopplikten och i full fart kastar sig ut på en kraftigt trafikerad riksväg?

Vag grundar du det på? Stjärntecknen? Magkänslan? Eller den handritade skylten där det stod "Vi saknar alla tillstånd

Ja, i princip. Jag grundar det på egen erfarenhet av hur otroligt svårt det är att få tillstånd att skylta efter större vägar. I princip är det omöjligt att få tillstånd för att skylta i vägrenen. Och att transportstyrelsen skulle ge tillstånd att rita egna 30-skyltar...ja, vad ska man säga? Jag trodde cykling ökade tillförseln av syre till hjärnan. ;-)

Men i Transportstyrelsens föreskrift i ämnet hittar jag inget om att överlåta polisiära befogenheter till en civil person eller om generella dispenser från viktiga trafikregler som stopplikten. ...det är vettigt att en grupp cyklister ignorerar stopplikten och i full fart kastar sig ut på en kraftigt trafikerad riksväg?

Du kan utgå från att de tävlingar som sanktioneras av Svenska cykelförbundet följer strikta regler hur de skall samarbeta med polis och Transportstyrelsen. Jag har kört några cykeltävlingar och aldrig behövt oroa mig om trafikregler. Enda uppmaningen har varit att släppa förbi upphinnande trafik samt ej hindra mötande trafik.

Du skrev ju tidigare att flaggvakten stoppade trafiken?

Min tolkning var att flaggvakten stoppade trafiken på riksvägen (där jag antar UteMats var en av de stoppade) så att cyklisterna från sidovägen kunde cykla från sidovägen ut på riksvägen utan att beakta stopplikten på sidovägen.

Om flaggvakten hade befogenhet att göra det eller inte har jag ingen aning om.

Någon som har länk till cykelförbundets regler om hur man ska samverka med polisen och trafikverket inför tävling?

Trafikförordningen hittar jag själv till så den behöver ni inte länka till.

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg