Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Men för att fortsätta diskutera sakfrågor: Du tycker alltså att det är vettigt att en grupp cyklister ignorerar stopplikten och i full fart kastar sig ut på en kraftigt trafikerad riksväg?

Med polisens tillstånd och med flaggvakt som tillfälligt hejdar trafiken: ja.

Annars: självklart inte.

Min tolkning var att flaggvakten stoppade trafiken på riksvägen (där jag antar UteMats var en av de stoppade) så att cyklisterna från sidovägen kunde cykla från sidovägen ut på riksvägen utan att beakta stopplikten på sidovägen.

Ja så tolkade jag honom oxå. Förutom att han själv hann förbi innan flaggvakten stoppade trafiken.
Så mao var riksvägen inte så kraftigt trafikerad (utan rentav tom på trafik i cyklisterna tänkta färdriktning?) när cyklisterna svängde ut på denna.

I övrigt håller jag med Gustav.

Gruppcykling

"Någon form av tillstånd, skyltning och krav på synbarhet för finnas för de som skall träna på allmän väg. En cyklist till höger i vägkanten gör ingen sommar men när de tar upp ett halvt körfält på en smal väg kan det uppstå olyckor."

En grupp cyklister ca 15 st i bredd på smal 70-väg, de täckte hela vägbanan. Skulle vi då åkt efter dem? OBS de täckte hela vägbanan. Det gjorde vi inte, vi tutade och efter en lång stund delade skaran på sig, hälften efter vardera vägkanten, med sura miner och flera fingrar upp i luften.

Gunvor

Med polisens tillstånd och med flaggvakt som tillfälligt hejdar trafiken: ja.

Så om jag vill stoppa trafik på en väg tar jag en röd flagga och kliver ut i körbanan? Hur ska föraren veta om jag har polisiär befogenhet att stoppa trafiken? Är det just en röd flagga som gäller eller kan man vifta med skjortan? Hur gammal måste man vara? Går det bra för en fjortonåring?

Du hör väl själv hur dumt det låter? Eller?

Kanske cykeltävlingar är så viktiga för oss alla att lagar upphör att gälla?

Ja så tolkade jag honom oxå. Förutom att han själv hann förbi innan flaggvakten stoppade trafiken.
Så mao var riksvägen inte så kraftigt trafikerad (utan rentav tom på trafik i cyklisterna tänkta färdriktning?) när cyklisterna svängde ut på denna.
.

Vägen var tungt trafikerad (som den nästan alltid är). Strax bakom mig åkte en bekant som var dum nog att stanna, eftersom han trodde att det var nån psykiskt sjuk typ som klev ut i körbanan med flaggan. Jag fick vänta in honom nästan tio minuter i nästa samhälle eftersom vi skulle åka i gemensam bil därifrån.

Hade han klivit ut framför mig hade det nog blivit signalhornet i botten tills han flyttat på sig. Hade han klivit ut framför en av de alltmer vanligt förekommande ratt-surfarna, så hade han nog varit platt idag.

Hur ska föraren veta om jag har polisiär befogenhet att stoppa trafiken?

Resultatet av att köra in i det som någon försöker varna en för blir ju ungefär det samma oavsett om den som försöker varna har paragrafer i ryggen eller ej.

I det här fallet var det en cykeltävling som korsade din väg, och en funktionär som varnade. I ett annat fall kanske det är en lastbil vars bromsar gett upp som skenar nedför en backe, och en vänlig förbipasserande som varnar. I ett tredje fall kanske det är en transport av något stort och tungt, och en polisman som varnar.

Oavsett vilket har inte jag någon lust att kvadda bilen.

Resultatet av att köra in i det som någon försöker varna en för blir ju ungefär det samma oavsett om den som försöker varna har paragrafer i ryggen eller ej.

I det här fallet var det en cykeltävling som korsade din väg, och en funktionär som varnade. I ett annat fall kanske det är en lastbil vars bromsar gett upp som skenar nedför en backe, och en vänlig förbipasserande som varnar. I ett tredje fall kanske det är en transport av något stort och tungt, och en polisman som varnar.

Oavsett vilket har inte jag någon lust att kvadda bilen.

Det är exakt därför jag saktar in - för att få koll på läget. Och blir jävligt arg om det är någon som obefogat stoppar trafiken. Sånt beteende minskar benägenheten hos folk att stanna. Risken blir att någon väljer att inte stanna nästa gång och då kanske det är allvar - ungefär som att de där skurkarna som står i vägrenen på motorvägen och viftar som om de behövde hjälp men i själva verket ska sälja falskt guld, minskar benägenhet att stanna och hjälpa nödställda.
Jag fattar fortfarande inte hur du, som annars verkar vara en vettig person, tycker att en civil person kan ta sig polisiära befogenheter och stoppa trafiken på en trafikerad riksväg. För mig är det ett helt oacceptabelt beteende.

Är det verkligen polisen som ger tillstånd till tillfällig omskyltning? Är det inte länsstyrelsen eller kommunen som måste göra det?

Reglerna för en viss väg är ju lagstiftade, i trafikföreskrifter. Skyltarna spelar egentligen ingen roll, säger skylten 30 och föreskriften 70 så är det 70 som gäller. Det är många som har fått tillbaka fortkörningsböter i liknande situationer, där polis har bötfällt utifrån skylning som visade sig vara felaktig.

Så jag ställer mig väldigt frågande till vem som skulle kunna ge organisatörer av en cykeltävling tillstånd att bryta mot de lokala trafikföreskrifterna.

Efter att ha googlat lite så kan jag konstatera att det jag trodde verkar stämma.

Det är länsstyrelsen som ska ge tillstånd till cykeltävling. Passerar tävlingen flera län ansöker man hos den länsstyrelse där starten sker, och de tillfrågar sen övriga.

Eventuell skyltning ska uppfylla samma regler som ordinarie skyltning och får normalt bara sättas upp av väghållaren. Hemmagjorda skyltar är med största sannolikhet alltså inte ok.

Det verkar såvitt jag kan se bara vara anordning X6 som man får sätta upp om man inte är polis, myndighet eller liknande.

Här kan man läsa mer

http://scf.se/forbundet/wp-content/...kets-riktlinje-Cykeltävling-på-allmän-väg.pdf

Observera att det där finns referenser till vägmärkesförordningen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070090.htm

"Någon form av tillstånd, skyltning och krav på synbarhet för finnas för de som skall träna på allmän väg. En cyklist till höger i vägkanten gör ingen sommar men när de tar upp ett halvt körfält på en smal väg kan det uppstå olyckor."

En grupp cyklister ca 15 st i bredd på smal 70-väg, de täckte hela vägbanan. Skulle vi då åkt efter dem? OBS de täckte hela vägbanan. Det gjorde vi inte, vi tutade och efter en lång stund delade skaran på sig, hälften efter vardera vägkanten, med sura miner och flera fingrar upp i luften.

Gunvor

En intressant idé att göra om alla allmänna vägar till avgiftsbelagda vägar . Med krav på GPS-positionering av alla fordon, så att alla betalar efter utnyttjande.

Vid vägarbeten och liknande så upprättar entrepenören en tillfällig trafikanordningsplan som då ger tillåtelse att skylta om hastigheter, stoppa trafik osv.
Den tillfälliga planen gäller den specifika platsen och ska godkännas av väghållaren dvs oftast kommunen eller trafikverket.

Vissa typer av arbeten av återkommande art som sker på olika platser t.ex. städning och annat kan ibland tillåtas göras med en generell TA-plan som t.ex. medger tillfällig avstängning av trafik medelst flagga.

Så det är ju inte fel i sak att hindra trafik med flagga, däremot gäller som sagt att man har sina papper i ordning.

Varför inte bara koppla på en cykelvagn med fejkbarn i? Känns som man borde få respektfullare omkörningar om de tror att man drar omkring på småbarn. Två små hjälmar på dockor som bilisterna ser borde få dem att ta det lite lugnt.

Eller det kanske räcker med en barnstol på pakethållare och en docka med hjälm.

:)

Ett klassiskt trick, men jag har inte sett cyklister ta till det knepet. Det smått komiska är när bilister använder tricket: en dekal på bakrutan som vädjar till andra trafikanter om att köra försiktigt för att det lär finnas barn i bilen - samtidigt som de själva inte verkar köra särskilt försiktigt;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg