Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Jag fattar inte varför cyklisterna anser sig ha större rätt till vägen än bilisterna.

En sak som ju bör vägas in i ekvationen är att de flesta bilar innebär nån form av "nyttotrafik", medans de flesta cyklister är ute och "nöjescyklar" (träning får nog allt räknas som nöje). Visst finns det undantag, men generellt sett ser det ut så.

På vattnet finns det gamla etikettregeln att "nöjestrafik håller undan för nyttotrafik".

Ovanstående skrev du 2011-04-18 i en annan tråd. Har du ändrat mening nu?

Jag vet inget om andra trafikanters "nytta", jag vet bara min egen. Det innebär att om jag vet med mig att min trafik inte är nytta så försöker jag visa hänsyn till alla andra trafikanter. Jag försöker inte låtsas som om min framfart är viktigare än andras framfart, det är hela trafikens framfart sammanlagda framfart som är viktigast,
 
Vad tillför dina tröttsamma liknelser till tråden?

Att gång på gång försöka jämställa de eventuella trafikförseelser som ensam-/ klungcyklister gör sig skyldiga till, trafikförseelser som ordningsmakten dessutom anser är obetydliga för att inte säga obefintliga, med bl.a. Slipstreaming!?!? Wtf liksom som mina barn hade sagt.
Prova du att slipstreama efter vägarna så får vi se vad farbror Polisen säger. Du lär ju bara kunna cykla efter det..

Dubbelmoralen som grasserar i den här tråden är vidare frapperande;
Cyklister, som ev gör sig skyldiga till försumbara trafikförseelser, och som vid ev olyckor påverkar sig själva i första hand, ska diskuteras och förlöjligas i en flera år gammal tråd, med samma trötta argument varje vår. Bara för att de är " i vägen"?
Bilister som däremot kör för fort eller vårdslöst, och därigenom utsätter andra för reell fara, de ska hjälpas fram genom att visas hänsyn!?
Och Gud hjälpe om nån påvisar bilisters vansinnestilltag, det ska absolut inte diskuteras i den här tråden!?
Ja, jisses.

Nästan varje gång jag kör bil ser jag trafikbrott som polisen inte beivrar - bilister som idkar fortkörning och/eller bristande avstånd till fordonet framför. Inte springer polisen benen av sig för det, men det är inte rätt och lagligt för det - oavsett om det är vanligt eller ovanligt. DU anser brotten försumbara men det gör inte jag. Om cyklister skadar sig är det allas våra skattepengar som betalar vården. Om man undvikit olyckan kunde pengar använts till annat. Samma sak gäller givetvis bilisters olyckor pga trafikbrott - kunde de undvikas hade pengarna kunnat nyttjas bättre. Kan det kanske vara därför vi har trafikregler? För att minska antalet olyckor...

Att någon gör fel ger inte någon annan rätt att göra fel. Jag tycker fortkörande bilister, fordonsförare som inte håller avstånd- oavsett om de cyklar i klunga eller kör bil borde bötfällas för sina trafikbrott - i syfte att få dem att sluta med sina trafikbrott.
Är det märkligt att jag ogillar om någon begår trafikbrott så det inverkar negativt på min trafiksituation?
Jag tycker inte någon som begår trafikbrott så få extra hänsyn för att kunna fortsätta sitt trafikbrott.
Det jag också noterar är att flera klungcyklister i tråden tycker de visar hänsyn genom att cykla klunga istället för att cykla på led med avstånd och jag delar inte den uppfattningen. Förra gången i tråden slutade den sub-diskussionen med en bredd-diskussion i meter och ingen ändrade åsikt så vi behöver inte köra den ett varv till - vi tycker olika och så får det förbli.

/Patrik

/Patrik
 
Nästan varje gång jag kör bil ser jag trafikbrott som polisen inte beivrar - bilister som idkar fortkörning och/eller bristande avstånd till fordonet framför. Inte springer polisen benen av sig för det, men det är inte rätt och lagligt för det - oavsett om det är vanligt eller ovanligt. DU anser brotten försumbara men det gör inte jag. Om cyklister skadar sig är det allas våra skattepengar som betalar vården. Om man undvikit olyckan kunde pengar använts till annat. Samma sak gäller givetvis bilisters olyckor pga trafikbrott - kunde de undvikas hade pengarna kunnat nyttjas bättre. Kan det kanske vara därför vi har trafikregler? För att minska antalet olyckor...

Att någon gör fel ger inte någon annan rätt att göra fel. Jag tycker fortkörande bilister, fordonsförare som inte håller avstånd- oavsett om de cyklar i klunga eller kör bil borde bötfällas för sina trafikbrott - i syfte att få dem att sluta med sina trafikbrott.
Är det märkligt att jag ogillar om någon begår trafikbrott så det inverkar negativt på min trafiksituation?
Jag tycker inte någon som begår trafikbrott så få extra hänsyn för att kunna fortsätta sitt trafikbrott.
Det jag också noterar är att flera klungcyklister i tråden tycker de visar hänsyn genom att cykla klunga istället för att cykla på led med avstånd och jag delar inte den uppfattningen. Förra gången i tråden slutade den sub-diskussionen med en bredd-diskussion i meter och ingen ändrade åsikt så vi behöver inte köra den ett varv till - vi tycker olika och så får det förbli.

/Patrik

/Patrik

Men du väljer att koncentrera dig på en trafikgrupp, varför det? Det är inte den trafikgrupp som utsätter andra för mest fara eller skadar sig mest heller vid olyckor. Varför är det så viktigt för dig att just cyklisterna ska sköta sig att du år efter år ska debattera just dem? På ett ute-forum dessutom?

Och varför ta upp subdiskussionen igen, om det inte är den du egentligen vill diskutera?
 
Men du väljer att koncentrera dig på en trafikgrupp, varför det?

Den här tråden handlar om cyklisters beteende, du menar att det är konstigt då att folk i tråden fokuserar på att prata om cyklisters beteende?

Det är självklart precis lika illa när bilister inte håller avståndet. Extra frustrerande är det när man försöker hålla avståndet till framförvarande och andra bilar kör om och lägger sig i luckan så man måste sakta in för att öka avståndet ännu mer. Men som sagt var, den här tråden handlar om cyklisters beteende i trafiken, och det finns många i tråden som försöker försvara cyklisters bristande avstånd i klungor.
 
Ovanstående skrev du 2011-04-18 i en annan tråd. Har du ändrat mening nu?

Jag rekommenderar att du tar fram en ordbok och slår upp vad "de flesta" betyder.

Det är klart att det finns undantag åt båda hållen, men fortfarande gäller samma sak som jag skrev: Jag kan inte veta om en annan enskild trafikant är nyttotrafik eller nöjestrafik, jag agerar som om alla är nyttotrafik och räknar med att de som är nöjestrafik visar hänsyn för andra trafikanter på samma sätt.

Visst kommer det då att hända att de som vet med sig att de är nöjestrafik kommer att visa hänsyn för andra nöjestrafikanter, där de senare låter bli att visa hänsyn. Men att låta bli att visa hänsyn för andra trafikanter bara för att man inte vet vilka som är nyttotrafik och vilka som är nöjestrafik är ju bara rent egoistiskt.
 
Den här tråden handlar om cyklisters beteende, du menar att det är konstigt då att folk i tråden fokuserar på att prata om cyklisters beteende?

Det är självklart precis lika illa när bilister inte håller avståndet. Extra frustrerande är det när man försöker hålla avståndet till framförvarande och andra bilar kör om och lägger sig i luckan så man måste sakta in för att öka avståndet ännu mer. Men som sagt var, den här tråden handlar om cyklisters beteende i trafiken, och det finns många i tråden som försöker försvara cyklisters bristande avstånd i klungor.

Du har i andra trådar, som inte handlat om just cyklisters beteenden, valt att diskutera just det, bl.a. tråden som jag citerade från inlägg ovan. Så varför vara så trådstarttrogen nu helt plötsligt?
 
Jag rekommenderar att du tar fram en ordbok och slår upp vad "de flesta" betyder.

Det är klart att det finns undantag åt båda hållen, men fortfarande gäller samma sak som jag skrev: Jag kan inte veta om en annan enskild trafikant är nyttotrafik eller nöjestrafik, jag agerar som om alla är nyttotrafik och räknar med att de som är nöjestrafik visar hänsyn för andra trafikanter på samma sätt.

Visst kommer det då att hända att de som vet med sig att de är nöjestrafik kommer att visa hänsyn för andra nöjestrafikanter, där de senare låter bli att visa hänsyn. Men att låta bli att visa hänsyn för andra trafikanter bara för att man inte vet vilka som är nyttotrafik och vilka som är nöjestrafik är ju bara rent egoistiskt.
Intressant. Så du HAR ändrat mening. Tidigare ansåg du att 'de flesta' cyklister var nöjescyklister, men nu är alla andra helt plötsligt nyttotrafik.
(Kollade ordlistan, de flesta betydde ungefär det jag hade för mig)

Så du räknar med... Vänta nu, du förutsätter med andra ord att alla andra beter sig som du i trafiken. DET är en väldigt farlig sak att förutsätta...

Förresten, fick vi nånsin den där listan på nytto och nöjestrafik så vi vet hur vi, hela Sveriges befolkning, ska uppföra oss när vi ger oss ut i trafiken? Eller räcker det med att du håller reda på vad som är nytto och vad som är nöje?

Vem visar inte hänsyn nu igen? Kan inte påstå att jag fattar vad du skriver i sista stycket.
Måste vara jobbigt att vara ute i trafiken om man ska resonera så för sig själv i alla trafiksituationer.
 
Senast ändrad:
Intressant. Så du HAR ändrat mening. Tidigare ansåg du att 'de flesta' cyklister var nöjescyklister, men nu är alla andra helt plötsligt nyttotrafik.
Det är tur att jag inte jobbar som lärare för tydligen är jag oerhört dålig på att förklara saker.

Jag har försökt förklara flera gånger vad jag menar men eftersom jag inte ahr lyckats så ger jag upp.

Förresten, fick vi nånsin den där listan på nytto och nöjestrafik så vi vet hur vi, hela Sveriges befolkning, ska uppföra oss när vi ger oss ut i trafiken? Eller räcker det med att du håller reda på vad som är nytto och vad som är nöje?

Men jag har ju skrivit tre fyra gånger nu att man kan inte veta, alltså ska man uppföra sig som om all annan trafik är nyttotrafik. Det gör jag, men de flesta cyklister gör det inte. De uppför sig tyvärr som om de har större rätt att vara i trafiken än andra. Och det är inte min åsikt, det är tidigare i tråden länkat till undersökningar som visar att de flesta i trafiken tycker det, både bilister och fotgängare.

Måste vara jobbigt att vara ute i trafiken om man ska resonera så för sig själv i alla trafiksituationer.

Jag tycker inte att det är så jobbigt att visa hänsyn. Det är bara att tänka "hur kommer trafiktempot att påverkas av det jag kommer att göra?"

Det måste vara betydligt jobbigare att åka omkring i trafiken och vara arg på alla andra trafikanter. Jävla fotgängare som går mitt i cykelbanan, jävla gatukontoret som inte underhåller cykelbanorna, jävla politiker som inte kan lägga nya cykelbanor vettigt, jävla bilister som inte håller avståndet när de kör om...
 
Det är tur att jag inte jobbar som lärare för tydligen är jag oerhört dålig på att förklara saker.
Äntligen något vi är överens om.


Men jag har ju skrivit tre fyra gånger nu att man kan inte veta, alltså ska man uppföra sig som om all annan trafik är nyttotrafik. Det gör jag, men de flesta cyklister gör det inte. De uppför sig tyvärr som om de har större rätt att vara i trafiken än andra. Och det är inte min åsikt, det är tidigare i tråden länkat till undersökningar som visar att de flesta i trafiken tycker det, både bilister och fotgängare.
När jag kollade upp 'de flesta' betydde det typ majoriteten. Visa var majoriteten av trafikanter anser det du påstår eller gör det du påstår. Eller är det du som inte riktigt förstår betydelsen av 'de flesta'?

Och jag förstår fortfarande inte hur de som verkligen är nyttotrafik får agera? Har de rätt att vara lite mer hänsynslösa och egoistiska i trafiken?
Känns så krångligt det här med nytto och nöjestrafik, jag tror jag gör som förut och visar alla lika mycket hänsyn istället.

Det måste vara betydligt jobbigare att åka omkring i trafiken och vara arg på alla andra trafikanter. Jävla fotgängare som går mitt i cykelbanan, jävla gatukontoret som inte underhåller cykelbanorna, jävla politiker som inte kan lägga nya cykelbanor vettigt, jävla bilister som inte håller avståndet när de kör om...
Projicerar du din egen ilska nu? Isåfall glömde du de jävla lagbrytande nöjescyklisterna som har mage att cykla i bredd och för nära varandra och vara i vägen för de som verkligen är nyttotrafikanter.
 
Senast ändrad:
Känns så krångligt det här med nytto och nöjestrafik, jag tror jag gör som förut och visar alla lika mycket hänsyn istället.

Det är ju det jag har skrivit 3-4 gånger att man ska göra.

Problemet är att en del inte riktigt verkar förstå vad "visa hänsyn" betyder. De visar bara hänsyn om det främjar deras egen framfart.

Det gäller inte bara cyklister utan tyvärr även en stor andel av bilisterna. T.ex. de som måste klämma sig förbi trafikljus precis innan det blir rött så de blir stående mitt i korsningen och blockerar för korsande trafik. Eller de som nödvändigtvis ska vänta in i det sista med att byta körfält när två filer blir en (eller när de kör på en motorväg där det är köer).

Men att visa hänsyn betyder ju att man själv tar negativa konsekvenser för att underlätta för andra. Så det jag undrar är ju vilka negativa konsekvenser cyklisterna i den här tråden tar för att underlätta för andra trafikanter. Jag har bara sett cyklister skriva om att de vill undvika saker som är negativa för dem själva.
 
Varför inte bara koppla på en cykelvagn med fejkbarn i? Känns som man borde få respektfullare omkörningar om de tror att man drar omkring på småbarn. Två små hjälmar på dockor som bilisterna ser borde få dem att ta det lite lugnt.

Eller det kanske räcker med en barnstol på pakethållare och en docka med hjälm.

:)
 
Men du väljer att koncentrera dig på en trafikgrupp, varför det? Det är inte den trafikgrupp som utsätter andra för mest fara eller skadar sig mest heller vid olyckor. Varför är det så viktigt för dig att just cyklisterna ska sköta sig att du år efter år ska debattera just dem? På ett ute-forum dessutom?

Och varför ta upp subdiskussionen igen, om det inte är den du egentligen vill diskutera?

Som Nermander redan nämnt, finner även jag det tämligen naturligt att diskutera klungcykling i en tråd som handlar just om klungcykling, och detta i ett forum som handlar om landsvägscykling. Att sedan vidga diskussionen och jämföra med andra typer av trafikanter är i min värld också en naturlig följd. Jag har inte vad jag vet, försvarat bilister som begår trafikbrott.
Jag ville däremot "mota Olle i grind" avseende diskussionen om "meter i bredd vid omkörning" då jag tror vi bottnade den väl förra gången, har svårt att se att något nytt framkommer i den.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg