Dödslängtan eller dåligt omdömme?

När du har blivit hindrad, vad innebär det? Utveckla gärna.
Att du var tvungen bromsa in och vänta i x sekunder, minuter, timmar innan du kunde köra om?
Under vilken annan biltur som helst, hur ofta blir du hindrad av andra trafikanter än cyklister, under hur många sekunder, minuter, timmar?
Länka gärna till de forum och trådar där du skriver om de problemen.
För det är väl inte så att du gör skillnad på cyklister och andra trafikanter i det här avseendet?
Om du trots allt gör skillnad, redogör gärna varför.
Jag tror faktiskt inte det intresserar någon, inklusive dig, att utveckla mitt ganska raka svar på frågan från skyking. Jag tror inte heller att det tillför denna cykeltråd någonting.

Intressant. Vill gärna veta hur du menar här.
Vägens bredd? Vägen var så bred så du hade kunnat köra om en cyklist utan att passera spärrlinje alt mittlinje vid möte?

Andra hinder? Vägarbeten? Refuger? Parkerade fordon?

Hastighet hos cyklister? Den var svår. De cyklade så snabbt så du hann inte köra om?

Förekomst av vägren? Cyklisterna cyklade på vägbanan och inte på vägrenen?

Andra trafikanter? Mötande trafik? Andra trafikanter som cyklisterna skulle köra om?

Många frågetecken blev det
Ja många frågetecken blev det. Men det känns inte som du egentligen vill ha några svar utan mera som ett försök att sänka mitt inlägg. Någon form av fientlig argumentationsteknik.

Vill du helst att bara ni som håller med varandra ska skriva inlägg?
Alla idéer om att cyklister kanske kan bidra till det teamwork som trafik med blandade trafikslag innebär, är fel från grunden och såna inlägg vill du inte se, eller?

mvh thomas

Jag tror faktiskt inte det intresserar någon, inklusive dig, att utveckla mitt ganska raka svar på frågan från skyking. Jag tror inte heller att det tillför denna cykeltråd någonting.

Ja många frågetecken blev det. Men det känns inte som du egentligen vill ha några svar utan mera som ett försök att sänka mitt inlägg. Någon form av fientlig argumentationsteknik.

Vill du helst att bara ni som håller med varandra ska skriva inlägg?
Alla idéer om att cyklister kanske kan bidra till det teamwork som trafik med blandade trafikslag innebär, är fel från grunden och såna inlägg vill du inte se, eller?

mvh thomas
haha du är lustig du. Vad kör du själv med för diskussionsteknik? När folk inte tycker som du är så vi dumma=D
Utveckla istället vad du skrivit, om det nu inte var så att det bara var ordbajseri. Jag frågade för att jag ville förstå vad du menade.
Påvisa gärna också de idéerna du skriver om, jag måste ha missat dem?
Och var skriver jag att cyklister inte skulle bidra? Du läser ju andras inlägg som f*n läser Bibeln.

Och din tidigare fråga om vad cyklister kan göra för att inte drabbas av idiotbilister? De ska inte behöva göra nånting egentligen, lika lite som att kvinnor ska behöva göra nått för att inte bli våldtagna. Det är inte i den änden det brister, eller hur.

Och din tidigare fråga om vad cyklister kan göra för att inte drabbas av idiotbilister? De ska inte behöva göra nånting egentligen, lika lite som att kvinnor ska behöva göra nått för att inte bli våldtagna. Det är inte i den änden det brister, eller hur.

Det känns som en upprepning: Jag tycker att cyklister inte är privilegierad grupp med rättighet att vålla andra trafikanter olägenheter.
Ditt svar nedan.

Mina tips,
Drick dig inte berusad
Rör dig inte ensam på mörka platser
Klä dig inte utmanande

Eller vänta, rörde det nått helt annat?

Om du ensidigt hävdar att cyklisterna inte kan göra något, inte bidra, allt är bilisternas fel, då är du och jag klara med vår debatt som bara kommer nå samma nivå din och nermanders debatt. Vi kommer bara förstöra tråden för andra.

Jag tycker att klungcykling är ok. Jag tycker däremot att man kan välja vägar och tidpunkter som lämpliga för sådan verksamhet. Är detta en väldigt provocerande synpunkt?

mvh thomas

P-dal, Om du läser Nermanders sista inlägg och vad jag tycker om det i svaret efter, tycker du och jag olika egentligen?

Men vad jag menar är att det spelar ingen roll hur cyklister uppför sig efter vägarna, det kommer ändå alltid att finnas idiotbilister som tycker att de är en sämre sortens trafikanter som är i vägen och som ska sättas dit.
Jag har varit med om så många situationer som cyklist där jag eller vi absolut inte tagit onödig plats eller varit i vägen, men ändå körts om med minimala avstånd, prejats, sprejats med spolarvätska, tutats på eller getts fingret. Varför? Bara för att jag, eller vi, behagade cykla på vägen?!
Och när sen jag läser vissas inlägg i den här tråden, skrivna av vuxet folk som ändå är naturintresserade, så blir jag mörkrädd....

Och nej, cyklister är ingen priviligierad grupp, men det är inte idiotbilisternas rättighet, eller ansvar, att åthuta, eller straffa dem, bara för att de gör fel i bilisternas ögon!

P-dal, Om du läser Nermanders sista inlägg och vad jag tycker om det i svaret efter, tycker du och jag olika egentligen?
Nej det gör vi nog inte.

Men vad jag menar är att det spelar ingen roll hur cyklister uppför sig efter vägarna, det kommer ändå alltid att finnas idiotbilister som tycker att de är en sämre sortens trafikanter som är i vägen och som ska sättas dit.
Tyvärr är det nog sant att idiotbilisterna kommer alltid att finnas. Men vi är ju fler bilister som faktiskt inte är idioter. Varför reta upp oss?
Jag har cyklat i Köpenhamn och där finns en helt annan attityd till cyklister men också en helt annan attityd hos cyklister.

Jag har varit med om så många situationer som cyklist där jag eller vi absolut inte tagit onödig plats eller varit i vägen, men ändå körts om med minimala avstånd, prejats, sprejats med spolarvätska, tutats på eller getts fingret. Varför? Bara för att jag, eller vi, behagade cykla på vägen?!
Absolut inte ok. Fast som cyklist tar jag hellre fingret än en omkörning utan tillräckligt säkerhetsavstånd.

Och när sen jag läser vissas inlägg i den här tråden, skrivna av vuxet folk som ändå är naturintresserade, så blir jag mörkrädd....
Ja det blir ju så när vi provocerar varandra, överdriver exempel och medvetet misstolkar varandras inlägg. Vi får den tonen vi förtjänar i tråden.

Och nej, cyklister är ingen priviligierad grupp, men det är inte idiotbilisternas rättighet, eller ansvar, att åthuta, eller straffa dem, bara för att de gör fel i bilisternas ögon!

Så tycker jag också men vi kan inte "uppfostra" bilister i en cykeltråd på Utsidan, eller hur?

mvh thomas

Nej det gör vi nog inte.
Tyvärr är det nog sant att idiotbilisterna kommer alltid att finnas. Men vi är ju fler bilister som faktiskt inte är idioter. Varför reta upp oss?
Jag har cyklat i Köpenhamn och där finns en helt annan attityd till cyklister men också en helt annan attityd hos cyklister.
Absolut inte ok. Fast som cyklist tar jag hellre fingret än en omkörning utan tillräckligt säkerhetsavstånd.
Ja det blir ju så när vi provocerar varandra, överdriver exempel och medvetet misstolkar varandras inlägg. Vi får den tonen vi förtjänar i tråden.
Så tycker jag också men vi kan inte "uppfostra" bilister i en cykeltråd på Utsidan, eller hur?

mvh thomas
Så det finns fler bilister som inte är idioter..anser du att de flesta cyklister är idioter eller inte? Och vadå reta upp? Cyklar folk omkring med agendan att de ska reta folk? Är det vad du tror? Vems beteende är det som är fel i grund och botten om man åker omkring och retar upp sig på andra? Jobbar du inte i lite fel ände av problemet?

Men det är ok att i den här tråden att leta paragrafer och lagar och rita i paint för att försöka visa att cyklisterna gör fel och därigenom uppfostra dessa?

Mitt råd till dig som bilist som hinner ikapp en cykelklunga som du inte kan köra om direkt,
Lägg dig såpass nära att de förstår att du vill om, men inte så nära att du är en risk.
Blinka. Räcker inte det, ge en kort tut. De har kanske missat att du ligger där.
Räcker inte det, acceptera att det kanske är ett idiotcykelgäng, och vänta lugnt tills du säkert kan köra om.

Senast ändrad:
Det känns som en upprepning: Jag tycker att cyklister inte är privilegierad grupp med rättighet att vålla andra trafikanter olägenheter.
Och jag frågar igen, reellt, vad innebär de olägenheterna som särskiljer de från de olägenheter som andra trafikanter vållar dig?

Idag på biltur hamnade jag bakom en äldre dam som körde 60 på 70-väg. Hade hon varit en cykelklunga som höll 30 hade jag hunnit köra om henne på i princip en gång. Nu fick jag snällt ligga bakom i över en mil.
Olägenhet eller inte?

Så det finns fler bilister som inte är idioter..anser du att de flesta cyklister är idioter eller inte? Och vadå reta upp? Cyklar folk omkring med agendan att de ska reta folk? Är det vad du tror? Vems beteende är det som är fel i grund och botten om man åker omkring och retar upp sig på andra? Jobbar du inte i lite fel ände av problemet?

Men det är ok att i den här tråden att leta paragrafer och lagar och rita i paint för att försöka visa att cyklisterna gör fel och därigenom uppfostra dessa?
Om du faktiskt läser det JAG har skrivit så borde du förstå att jag INTE är intresserad av att diskutera lagar/paragrafer eller rita konstiga paint bilder. Det får du ta med dom skriver dom inläggen.
Jag tycker det ger mer att prata om beteenden och attityder. Hos cyklister. Inte alla utan just dom som märks på att dom inte bryr sig om dom är en olägenhet för andra trafikanter. Vilka dessa cyklister är och vem som har rätt att avgöra vilket beteende som inte är ok i trafiken kan ju vara en aning luddigt och leda till nedgrävning i olika skyttegravar.

Mitt råd till dig som bilist som hinner ikapp en cykelklunga som du inte kan köra om direkt,
Lägg dig såpass nära att de förstår att du vill om, men inte så nära att du är en risk.
Blinka. Räcker inte det, ge en kort tut. De har kanske missat att du ligger där.
Räcker inte det, acceptera att det kanske är ett idiotcykelgäng, och vänta lugnt tills du säkert kan köra om.
Jag tackar för rådet men jag kan försäkra dig att jag har haft körkort så länge och kört om så många cyklister att jag har tillräckligt med kunskaper för att klara detta på ett säkert sätt. Jag cyklar emellanåt själv även om jag inte når upp till den mängd per år som någon krävde för att man skulle få yttra sig i frågan.

Fel ände av problemet måste väl vara att försöka välta över allt på bilisterna som knappast läser denna tråd?

Och vad har dom andra trafikanterna med detta att göra?
Jag trodde det handlade om bilist-omkörning av cyklister, grupp eller klunga. Och en livsfarlig idiotbilist som tvärnitar framför klungan. Men vad gäller bilisten så är ju alla överens.

mvh thomas

Nu blir jag förvirrad. Du skriver ut dina personliga tyckanden men när de blir ifrågasatta handlar tråden istället om beteenden och attityder?
Du anser även att tråden ska handla om vad cyklisterna ska göra för att inte reta upp bilister?
Vad är ditt eget råd?

Nu blir jag förvirrad. Du skriver ut dina personliga tyckanden men när de blir ifrågasatta handlar tråden istället om beteenden och attityder?
Du anser även att tråden ska handla om vad cyklisterna ska göra för att inte reta upp bilister?
Vad är ditt eget råd?

Ja nu blir det ju en upprepning igen då...
För just klungcykling kan man välja lämpliga vägar och lämpliga tidpunkter.

Angående beteenden och attityder så undrar jag varför det går så utmärkt att cykla i Köpenhamn?
Har dom andra lagar i Danmark? Hårdare straff?

Detta är ett bra inlägg, kunde vara kul med fler sådana:
Jag tror det är många som skulle ha något vettigt att skriva som inte ids lägga sig i en tråd som denna.

Men jag ska ändå försöka kommentera det du skriver. Dom flesta seriösa cyklister är mycket säkerhetsmedvetna. Kör man i klunga kan man göra några saker:
1) Inte vara för stor klunga. Ner mot sex cyklister fungerar. Tio tycker jag börjar bli i mesta laget för träning.
2) Hålla ihop leden. Däremot ska man undvika att högra ledet går för långt ut till höger, för att man behöver ha visst manöverutrymme. Det kan kanske vara svårt att förstå för en oinsatt.
3) Lägga sig på ett led om det är mycket trafik eller smal väg.
4) Självklart välja lämpliga vägar att cykla på. Kring Stockholm där jag cyklar finns många bra vägar, men det kan nog se annorlunda ut i andra delar av landet.
5) Starta tidigt på morgonen lördagar eller söndagar då det är mindre trafik.

Sen stöter man som bilist ibland på jätteklungor av den mer oorganiserade sorten. Visst, irriterande men det handlar om nybörjare: desto större anledning till försiktighet från mig som bilist.

Principfrågan kring om klungcykling är "tillåten" eller inte känns helt ointressant. Fenomenet är en del av trafikmiljön idag som jag personligen tycker är trevligt.

mvh thomas

Vilka vägar och vilka tidpunkter tror du att vi bilister kan enas om att det är lämpligt att cykla på?
När 'stör' inte cyklisterna?

Nej du fattar inte va?
Den detaljen är inte intressant för min del.
Men om du eller andra tycker att det kanske är vettigt att välja lämpliga tidpunkter och vägar när man vill öva klunga, det är intressant.
Men det framgår ju inte av detta inlägg.

mvh thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg