Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Men då kanske du kan inse att det faktiskt finns bilister som tycker att det är enklare att köra om cyklister som ligger på led istället för klunga?
Självklart, när har jag påstått annat?

Men skillnaden är att DU TYCKER att de ALLTID ska ligga på led, oavsett trafiksituationen. Och det utan eftertanke hur det skulle påverka dig som bilförare, vilket skyking mfl försökt visa.

JAG däremot TYCKER att man som cyklist visst kan ligga i 2-led, ej fler än så, OM trafiksituationen tillåter det. Jag tycker även att cyklister SKA kunna ta plats på vägen, för att ej behövas utsättas för farliga omkörningar vid möte eller på väg in i rondeller/korsningar. På samma sätt som mcåkare gör.

När kommer definitionen jag efterlyste tidigare?

Bara för att något är en del av trafikmiljön tycker jag inte man ska ignorera huruvida det är olagligt eller inte. Det finns många saker idag som tyvärr är en del av trafikmiljön men både olagligt och farligt.

Fortkörning, korta avstånd, omkörning på högersidan på motorväg, hålla på med mobilen medans man kör är några exempel.

Äpplen och Sthlms blodbad.
Ja, det finns grader av trafikförseelser och framförallt de eventuella konsekvenserna av dem. Eller jämför du även att gå mot röd gubbe med ovan?
Och vadå olagligt? Inte har du kunnat visa att klungcykling är olagligt. Ditt eget tolkande av lagar och paragrafer är inget rättesnöre som vi andra måste leva efter.

Senast ändrad:
Du tycker alltså inte det är rimligt att bilister ska visa hänsyn till cyklister?

Jag tycker det i allmänhet är där man skall börja ifall man vill att folk skall visa hänsyn. Visar man inte hänsyn själv så förtjänar man inte någon hänsyn helt enkelt.

Det är tredje gången du besvara ett inlägg av mig med samma tjat. Man måste nog ha väldigt livlig fantasi för att utläsa att jag inte tar hänsyn till cyklister av mina inlägg. Men mina inlägg handlar inte så mycket om bilister. Jag tycker inte det tillför tråden något. Inte heller hänvisningar till vad lagen säger eller konstruerade exempel som "bevisar" något.

@Avarage och nilssa: Era inlägg var klart mer nyanserade, tack!

mvh thomas

JAG däremot TYCKER att man som cyklist visst kan ligga i 2-led, ej fler än så, OM trafiksituationen tillåter det. Jag tycker även att cyklister SKA kunna ta plats på vägen, för att ej behövas utsättas för farliga omkörningar vid möte eller på väg in i rondeller/korsningar. På samma sätt som mcåkare gör.

Kan du fetmarkera de delar av den där meningen som inte handlar om att hävda sin rätt utan som handlar om att visa hänsyn till övriga trafikanter?

Det är tredje gången du besvara ett inlägg av mig med samma tjat. Man måste nog ha väldigt livlig fantasi för att utläsa att jag inte tar hänsyn till cyklister av mina inlägg. Men mina inlägg handlar inte så mycket om bilister. Jag tycker inte det tillför tråden något. Inte heller hänvisningar till vad lagen säger eller konstruerade exempel som "bevisar" något.

@Avarage och nilssa: Era inlägg var klart mer nyanserade, tack!

mvh thomas

Poängen är väl att du hävdat att cyklisterna genom att göra så hindrar dig från att köra om. Eller?

Man får anta att detta är på grund av eventuellt mötande trafik. Jag har dock visat på att köra om **EN** cyklist vid mötande trafik endast låter sig göras ifall man inte tar ut ordentligt avstånd till cyklisten.

Jag tycker inte det är att visa hänsyn när man kör om utan att ta tillräckligt avstånd. Tycker du?

Konsekvensen av ditt krav på cyklisterna är alltså att de skall visa hänsyn och inte cykla i bredd för att du skall kunna skita i att visa cyklisterna hänsyn ifall du vill förbi trots att det kommer möte.

Bara för att nåt inte är olagligt betyder inte att det är lämpligt.

Mig veterligen är det heller inte olagligt att köra om en klunga cyklister på 30 cm avstånd. Betyder det att vi ska acceptera det?

Så från olagligt till ej lämpligt. Jaja. Men där håller jag med dig. Det är inte lämpligt att ALLTID cykla i klunga. Men där trafiksituationen tillåter det så är det ok i mitt tycke.

Hur var det sen med äpplena och blodbadet. Än en gång.
Konsekvensanalysera gärna ev jämförelser i framtiden, jag tänker inte göra det åt dig.

Med andra ord består dina argument främst i att hävda cyklisternas rättigheter.

Det enda sättet du menar att de kan/bör hjälpa till att underlätta omkörning på är att inte ligga fler än två i bredd?

Det enda sättet du menar att de kan/bör hjälpa till att underlätta omkörning på är att inte ligga fler än två i bredd?
Som sagt, det hade inte hjälpt att fetmarkera.

Jag kan sammanfatta dina inlägg om det är ok;
Cyklister ska alltid oavsett visa hänsyn, genom att slicka vägrenen. På singelled, med 40 meters lucka.
Det är bättre att köra om en klunga med cyklister än att köra om dem en och en.
Det är inte lämpligt att cykla i klunga.

Klart som korvspad.

När får jag svar på alla mina frågor?

Poängen är väl att du hävdat att cyklisterna genom att göra så hindrar dig från att köra om. Eller?
Ja vid flera tillfällen än jag kan minnas har jag blivit hindrad av att cyklister cyklat i bredd när en omkörning hade varit enkel, om de hade legat i rad. Med god säkerhetsmarginal.

Man får anta att detta är på grund av eventuellt mötande trafik. Jag har dock visat på att köra om **EN** cyklist vid mötande trafik endast låter sig göras ifall man inte tar ut ordentligt avstånd till cyklisten.
Nej det får man inte anta. Andra faktorer finns också med i bilden tex vägens bredd, andra hinder, hastighet hos cyklister, förekomst av vägren och andra trafikanter. Vad du har "visat" är alltså ganska bristfälligt.

Jag tycker inte det är att visa hänsyn när man kör om utan att ta tillräckligt avstånd. Tycker du?
Nej jag håller med dig. Men vem har sagt att jag inte håller tillräckligt avstånd? Kan jag inte hålla tillräckligt avstånd kör jag inte om. Om cyklisterna kan bidra till en säker omkörning men väljer att strunta i det, då vållar de mig en olägenhet.

Konsekvensen av ditt krav på cyklisterna är alltså att de skall visa hänsyn och inte cykla i bredd för att du skall kunna skita i att visa cyklisterna hänsyn ifall du vill förbi trots att det kommer möte.
Nu drar du ytterst märkliga slutsatser tycker jag. Livlig fantasi?

Jag tänker inte argumentera med dig mer. Du föredrar att misstolka det jag skriver hela tiden. Resultatet börjar likna nermanders och Kvarnträsks tjafs som jag inte orkar läsa längre.

mvh thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg