Jaha då är jag tillbaks igen. Jag som lämnade den och tyckte att jag hade sagt mitt. Måste ändå slänga in ett inlägg igen...
Det är en gammal tråd som fick ny fart när en bilist tappade humöret, körde om en klunga cyklister och tvärnitade. Konsensus råder vad det gäller bilisten. Han borde fällas, straffas och bli av med körkortet. Det är allmänfarligt att tappa humöret i en bil. Vad diskuteras? Vad är vi inte överens om?
Kanske var det om cyklisterna gjorde något fel... Eller om cyklisterna hade bidragit till att bilisten tappade humöret? Om det ska bli någon bra debatt så bör ju olika perspektiv och olika erfarenheter komma fram.
Blev det så? Nja..nej. Minsta kritiska syn/åsikt om cyklisters beteende/attityd har i denna tråd bemöts på väldigt konstigt sätt.
Angående om cykling i bredd:
Självklart är det lättare att köra om cyklar som inte cyklar i bredd, allt annat är rena stolligheter. Hur kan man "bevisa" med skenbart logiska bevis att så inte är fallet? Det är som att bevisa 2=1. Slutresultatet är ju fel. Spelar ingen roll hur man har ställt upp ekvationen. Är resultatet uppenbart fel, så har man tänkt fel någonstans.
Angående vägars bredd och marginaler:
Alla vägar är olika breda och alla bilister har sin egen uppfattning om vad som är ett säkert avstånd till cyklisten när man kör om. Kan vara rätt eller fel ur cyklistens perspektiv. Inget att debattera om, tillför inget till debatten.
Angående lagar och förordningar:
Vad har det för betydelse vad som är lagligt eller inte? Vi har ju redan ett beteende. Vill vi förbättra det borde vi titta vad som är säkrare och och som passar bättre in i det teamwork det handlar om för att alla ska kunna samsas i trafikbilden utan att komma till skada eller vara i vägen för varandra. OBS! Det finns många oskrivna regler som man inte bör bryta om alla ska vara sams. Nu har det citerats så mycket lagtext (som inte finns i skallen på trafikanter i fält) så det räcker.
Angående denna tråd:
Om jag skriver att klungcyklister har en egen agenda då uppfattas det som kritik mot cyklister i allmänhet och jag måste förtydliga mig. Såå himla svårt var det inte att fatta vad jag menade. Det var aldrig menat som någon kritik, mera om vad en klunga är, dess motiv och hur den funkar. Här finns det ju också andra bra inlägg om hur det är att cykla i klunga. Ni ska inte vara såå överdrivet känsliga och direkt gå försvar.
Jag har klart och tydligt talat om att jag tycker att klungcyklister har rätt att använda våra vägar (se mitt svar till Anders.Appelqvist #739) med reservationen att jag tycker att de har skyldigheter att ta hänsyn andra trafikanter. Detta uttalande tolkas fantasifullt till att jag inte visar hänsyn själv (som bilist) och inte borde köra med argument som "hänsyn till andra trafikanter". (se #744) Ingen debatt/diskussion vinner något på att man väljer att misstolka allt. Sen handlar denna tråd inte om bilister alls.
Lämna inte kärnfrågan. Den handlar om vad cyklisterna kan göra själva för att förhindra en situation liknande det som hände med idiotbilisten. Det finns ju fler idiotbilister. Tänk lite kreativt istället för att bara säga att allt ansvar ligger på bilisterna. Det tillför ju inget till denna tråd.
mvh thomas