Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Många som anser att cyklister har en skyldighet att använda vägrenen. Har ni verkligen stöd för det?
Du menar mer stöd än det som står i trafikförordningen?

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
 
Ska vi ändra betoningen en smula?

"skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."

Inte riktigt så uppenbart att man måste använda vägrenen nu va?
 
Vägrenar verkar man ta bort mer och mer när man målar kantlinjer.

Som cyklist bör man se till att synas i trafiken och vara lite framfusig. Passerande bilar tenderar att hålla samma avstånd till cykeln som cykeln har till vägkanten. Alltså säkrare att inte slicka vägkanten.

Thure
 
Ska vi ändra betoningen en smula?

"skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."

Inte riktigt så uppenbart att man måste använda vägrenen nu va?

12 § På väg ska vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana
saknas,

Notera att det står ska, inte får eller bör. Har du inget godtagbart skäl ska du alltså bruka vägrenen om sådan finns.
 
12 § På väg ska vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana
saknas,

Notera att det står ska, inte får eller bör. Har du inget godtagbart skäl ska du alltså bruka vägrenen om sådan finns.

Den nästföljande stycket lyder:

"Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1-4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i
övrigt är lämplig att använda."

Dvs är den tex 20 cm bred, eller asfalten sprucken, eller täckt med grus/krossat glas kan den det anses lämpligt att inte använda vägrenen.
 
Att den är täckt med grus är jag lite tveksam till om man kan köpa. Om det går att cykla på vägrenen med en MTB med grova däck så borde vägrenen vara lämplig, det är din racer som inte är lämpad att köra på vägarna med om den inte kan köras på den vägrenen.
 
Men grejen är ju att du som trafikant inte har någon *skyldighet* att gå ut på vägrenen. Och rimligen får du ingen sådan skyldighet bara för att du sätter dig på en cykel.

Men om vägrenen är lämplig är cyklister som jag skyldiga att använda den, lagtext:
12 § På väg ska vägrenen användas

1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Skyldigheten att använda vägrenen enligt första stycket 1–4 gäller endast om vägrenen är av tillräcklig bredd och i övrigt är lämplig att använda.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.

Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2014:1035).


och dessutom hålla till höger på den, enligt tlagtext:
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

/Patrik

Oj, såg nu att flera andra redan påtalat detta..
 
Inte bara jag har missat att hitta en sådan straffsats verkar det som. Att bara förkasta det faktum att man inte hittar det är att göra det lite enkelt för sig, riksåklagarens föreskrifter är t.ex. ganska systematiskt uppställda och man borde faktiskt hitta straffsats där om det var straffbart. Man borde också hitta information om att det är straffbart i trafikförordningen (för du räknar väl inte med att det skall vara fängelsestraff på det).

Annars kan man ju använda resonemanget för att förkasta allt du hittar i trafikförordningen - du kanske bara inte har hittat någon annan författning som övertrumfar trafikförordningen?

Angående olägenhet så bör du i så fall på ett sakligt sätt förklara vari olägenheten ligger. Med de omkörningsmarginaler och avstånd som redovisats så framgår det ju att du kan köra om två cyklister på bredd om det inte kommer möte vilket är en förutsättning för att du skall kunna köra om en.

Att kalla det för en olägenhet att man inte kan köra om en cyklist som man ändå inte hade kunnat köra om verkar i mitt tycke små-aktigt. Det blir lite som att man uppfattar det som en olägenhet att cyklisten har mage att använda din väg öht.

Nu försöker du lägga ord i min min. Jag kör både cykel och bil och räknar i antal dagar per år så cyklar jag nog lfer dagar än jag kör bil.
Försök inte få mig att vara en bilist som kräver väg.

Jag tycker denna tråd går väl mycket i cirklar nu och jag har hela tiden hadft denna ståndpunkt: cyklsiter och bilister har lika rätt att använda vägar enligt regler i trafikförordningen, t ex man cyklar inte på motorväg och kör inte bil på cykelbana.

Jag vänder mig mot KLUNGcykling på allmän väg av två skäl:
1 Klungcyklare håller för korta avstånd för att säkert kunna bromsa för hastigt uppdykande hinder
2 Klungcyklare som cyklar i bredd då annan trafik vill köra om, skapar enligt mitt synsätt olägenhet (försvårar) för den omkörande, jämfört med om de kört på led med avstånd

Att klippa och klistra lagtext börjar bli lite långtråkigt, men det tar lite emot att bara ge upp.

Kanske jag skulle ta och maila polisen igen och se hur de ser på klungcykling på allmän väg tillsammans med annan trafik.
Jag gjorde ju det förra gången tråden gick som varmast men fick aldrig något svar.

/Patrik, som hämtade sin nya pendlarcykel idag: Skeppshult Elit
 
Att den är täckt med grus är jag lite tveksam till om man kan köpa. Om det går att cykla på vägrenen med en MTB med grova däck så borde vägrenen vara lämplig, det är din racer som inte är lämpad att köra på vägarna med om den inte kan köras på den vägrenen.

Rullgrus är sladdrigt att köra på oavsett MTB eller racer. Risken att du cyklar omkull eller får kast är betydande och därför kan det motiveras olämpligt att cykla på.
 
Vad tog denna tråd vägen?

Jaha då är jag tillbaks igen. Jag som lämnade den och tyckte att jag hade sagt mitt. Måste ändå slänga in ett inlägg igen...

Det är en gammal tråd som fick ny fart när en bilist tappade humöret, körde om en klunga cyklister och tvärnitade. Konsensus råder vad det gäller bilisten. Han borde fällas, straffas och bli av med körkortet. Det är allmänfarligt att tappa humöret i en bil. Vad diskuteras? Vad är vi inte överens om?

Kanske var det om cyklisterna gjorde något fel... Eller om cyklisterna hade bidragit till att bilisten tappade humöret? Om det ska bli någon bra debatt så bör ju olika perspektiv och olika erfarenheter komma fram.

Blev det så? Nja..nej. Minsta kritiska syn/åsikt om cyklisters beteende/attityd har i denna tråd bemöts på väldigt konstigt sätt.

Angående om cykling i bredd:
Självklart är det lättare att köra om cyklar som inte cyklar i bredd, allt annat är rena stolligheter. Hur kan man "bevisa" med skenbart logiska bevis att så inte är fallet? Det är som att bevisa 2=1. Slutresultatet är ju fel. Spelar ingen roll hur man har ställt upp ekvationen. Är resultatet uppenbart fel, så har man tänkt fel någonstans.

Angående vägars bredd och marginaler:
Alla vägar är olika breda och alla bilister har sin egen uppfattning om vad som är ett säkert avstånd till cyklisten när man kör om. Kan vara rätt eller fel ur cyklistens perspektiv. Inget att debattera om, tillför inget till debatten.

Angående lagar och förordningar:
Vad har det för betydelse vad som är lagligt eller inte? Vi har ju redan ett beteende. Vill vi förbättra det borde vi titta vad som är säkrare och och som passar bättre in i det teamwork det handlar om för att alla ska kunna samsas i trafikbilden utan att komma till skada eller vara i vägen för varandra. OBS! Det finns många oskrivna regler som man inte bör bryta om alla ska vara sams. Nu har det citerats så mycket lagtext (som inte finns i skallen på trafikanter i fält) så det räcker.

Angående denna tråd:
Om jag skriver att klungcyklister har en egen agenda då uppfattas det som kritik mot cyklister i allmänhet och jag måste förtydliga mig. Såå himla svårt var det inte att fatta vad jag menade. Det var aldrig menat som någon kritik, mera om vad en klunga är, dess motiv och hur den funkar. Här finns det ju också andra bra inlägg om hur det är att cykla i klunga. Ni ska inte vara såå överdrivet känsliga och direkt gå försvar.

Jag har klart och tydligt talat om att jag tycker att klungcyklister har rätt att använda våra vägar (se mitt svar till Anders.Appelqvist #739) med reservationen att jag tycker att de har skyldigheter att ta hänsyn andra trafikanter. Detta uttalande tolkas fantasifullt till att jag inte visar hänsyn själv (som bilist) och inte borde köra med argument som "hänsyn till andra trafikanter". (se #744) Ingen debatt/diskussion vinner något på att man väljer att misstolka allt. Sen handlar denna tråd inte om bilister alls.

Lämna inte kärnfrågan. Den handlar om vad cyklisterna kan göra själva för att förhindra en situation liknande det som hände med idiotbilisten. Det finns ju fler idiotbilister. Tänk lite kreativt istället för att bara säga att allt ansvar ligger på bilisterna. Det tillför ju inget till denna tråd.

mvh thomas
 

Som Kvarnträsk eller vem det var skrev, så är den här tråden som ett trollgift, men jag tycker du har en hel del poänger och försöker ta ned vad det egentligen handlar om till en konkret nivå.

Det handlar inte om lagar och paragrafer (som troll och självpåtagna paragrafryttare försöker tolka), det handlar om reella trafikbeteenden där vi alla är lika goda kålsupare.

Jag har verkligen svårt att förstå distinktionen som en del gör mellan "bilist" och "cyklist". Som om det vore två av varandra skilda entiteter. Jag vet inte själv var jag i så fall skulle placera mig. Jag kör bil drygt 3000 mil varje år. Därtill i en svart fet bmw. Jag cyklar runt 500 mil varje år.

Jag kör bil nästan varje dag i stockholmsområdet. Varje dag blir jag vittne till oräkneliga trafikförseelser. Bilister (särskilt sthlms-bilister) är notoriskt dåliga på att använda blinkers, bilister (särskilt sthlms-bilister) är notoriskt dåliga på filkörning, jag ser varje dag bilister som bryter mot hastighetsregler vid dagiset/skolan nära där jag bor. Jag ser dagligen bilister som använder cykelfälten på ex Sveavägen eller i Hammarby sjöstad som parkeringsplatser, varje dag bryter väldigt många (ofta mig inkluderad mot hastighetsbegränsningar). Varje dag ser jag bilar som står felparkerade med gula lappar på sig, högerregeln är det verkligen si och så med. Och väldigt många kör med väldigt små marginaler. Kör essingeleden och räkna avstånd till framförvarande bilist; fundera sedan själv på om du är en "sån" som anser att cyklister i en klunga cyklar olagligt med avseende på avstånd till framförvarande. Give me a break!

Och "nystarten" på den här tråden handlade om en idiot som tydligen (nu har vi inte alla korten på bordet) med berått mod attackerat en cyklande klunga med sitt 1,5 ton tunga fordon. För att? För att de enligt honom "störde" honom. För någon annan förklaring kan jag inte förstå. Deras cyklande triggade en aggressiv respons så till den grad att han utan vett och sans försökte skada dem. Hur är man skapad i hjärnan då frågar jag mig?

Senast igår hamnade jag i en situation som för många med taggarna utåt hade inneburit arga tutor och långfinger. Jag körde hemåt mot Tollare i Saltsjö-boo varvid en tjej på mtb och en kille på racer cyklade sida vid sida uppför en lång backe på höger sida. Det finns en fin cykelväg på vänster sida som jag själv brukar ta. Jag kan faktiskt inte förstå vad som triggar en aggressiv reaktion i sådana lägen? Jag saktade ner, gled förbi och körde vidare. Och om jag hade behövt ligga bakom dem tills jag svängde av så hade jag kommit hem typ 1 min senare.

Triggas man så till den grad av cyklister och även cyklisters ovett i trafiken så till den grad att man triggar en aggressiv respons så är det något som är fel. Om jag hade tagit ett baseballträ och slagit armarna av förste bäste bilist som körde 50 förbi förskolan (där det är 30) hade det nog inte på samma sätt försökt slätats över med att "men, de där bilisterna kör ju ändå som svin, det har vi ju sett hur dåliga de är på att använda blinkers."

Men ändå. I tråd efter annan på olika forum och i sociala medier så finns det idioter som bygger på stigmatiseringen med uttryck som "snabba hjälmar", "träna för tour de france".. eller kanske mer modernt "träna för girot", "memiler" osv Dessutom är det märkligt att det sker på ett forum som utsidan. I nästan alla andra fall så premieras färdande utan motor. Kanotister bör inte bli nermejade av racerbåtar (oavsett de ibland hindrar snabbare trafik i farlederna), snöskotrar bör ta det lugnt när de kör om skidrande turister osv, osv. Men när det gäller cyklister så ska det trollas och ältas om lagar och paragrafer in absurdum.

Det här är mitt enda "nyinlägg" i tråden. Utsidan är för full av skrivbordstroll för att jag ska palla att "debattera" i en trolltråd som denna.
 
Att den är täckt med grus är jag lite tveksam till om man kan köpa. Om det går att cykla på vägrenen med en MTB med grova däck så borde vägrenen vara lämplig, det är din racer som inte är lämpad att köra på vägarna med om den inte kan köras på den vägrenen.

Tycker inte riktigt det argumentet håller speciellt väl. Då hade ju inte undantaget behövts - det finns folk som cyklar på lina så vägrenen är alltid tillräcklig bred när den finns och det finns cyklar anpassade för terräng.

Du kan bara kräva av cykeln att den uppfyller kraven i fördonskungörelsen och duger inte sån cykel för att köra på vägrenen så behöver man inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg