Som Kvarnträsk eller vem det var skrev, så är den här tråden som ett trollgift, men jag tycker du har en hel del poänger och försöker ta ned vad det egentligen handlar om till en konkret nivå.
Det handlar inte om lagar och paragrafer (som troll och självpåtagna paragrafryttare försöker tolka), det handlar om reella trafikbeteenden där vi alla är lika goda kålsupare.
Jag har verkligen svårt att förstå distinktionen som en del gör mellan "bilist" och "cyklist". Som om det vore två av varandra skilda entiteter. Jag vet inte själv var jag i så fall skulle placera mig. Jag kör bil drygt 3000 mil varje år. Därtill i en svart fet bmw. Jag cyklar runt 500 mil varje år.
Jag kör bil nästan varje dag i stockholmsområdet. Varje dag blir jag vittne till oräkneliga trafikförseelser. Bilister (särskilt sthlms-bilister) är notoriskt dåliga på att använda blinkers, bilister (särskilt sthlms-bilister) är notoriskt dåliga på filkörning, jag ser varje dag bilister som bryter mot hastighetsregler vid dagiset/skolan nära där jag bor. Jag ser dagligen bilister som använder cykelfälten på ex Sveavägen eller i Hammarby sjöstad som parkeringsplatser, varje dag bryter väldigt många (ofta mig inkluderad mot hastighetsbegränsningar). Varje dag ser jag bilar som står felparkerade med gula lappar på sig, högerregeln är det verkligen si och så med. Och väldigt många kör med väldigt små marginaler. Kör essingeleden och räkna avstånd till framförvarande bilist; fundera sedan själv på om du är en "sån" som anser att cyklister i en klunga cyklar olagligt med avseende på avstånd till framförvarande. Give me a break!
Och "nystarten" på den här tråden handlade om en idiot som tydligen (nu har vi inte alla korten på bordet) med berått mod attackerat en cyklande klunga med sitt 1,5 ton tunga fordon. För att? För att de enligt honom "störde" honom. För någon annan förklaring kan jag inte förstå. Deras cyklande triggade en aggressiv respons så till den grad att han utan vett och sans försökte skada dem. Hur är man skapad i hjärnan då frågar jag mig?
Senast igår hamnade jag i en situation som för många med taggarna utåt hade inneburit arga tutor och långfinger. Jag körde hemåt mot Tollare i Saltsjö-boo varvid en tjej på mtb och en kille på racer cyklade sida vid sida uppför en lång backe på höger sida. Det finns en fin cykelväg på vänster sida som jag själv brukar ta. Jag kan faktiskt inte förstå vad som triggar en aggressiv reaktion i sådana lägen? Jag saktade ner, gled förbi och körde vidare. Och om jag hade behövt ligga bakom dem tills jag svängde av så hade jag kommit hem typ 1 min senare.
Triggas man så till den grad av cyklister och även cyklisters ovett i trafiken så till den grad att man triggar en aggressiv respons så är det något som är fel. Om jag hade tagit ett baseballträ och slagit armarna av förste bäste bilist som körde 50 förbi förskolan (där det är 30) hade det nog inte på samma sätt försökt slätats över med att "men, de där bilisterna kör ju ändå som svin, det har vi ju sett hur dåliga de är på att använda blinkers."
Men ändå. I tråd efter annan på olika forum och i sociala medier så finns det idioter som bygger på stigmatiseringen med uttryck som "snabba hjälmar", "träna för tour de france".. eller kanske mer modernt "träna för girot", "memiler" osv Dessutom är det märkligt att det sker på ett forum som utsidan. I nästan alla andra fall så premieras färdande utan motor. Kanotister bör inte bli nermejade av racerbåtar (oavsett de ibland hindrar snabbare trafik i farlederna), snöskotrar bör ta det lugnt när de kör om skidrande turister osv, osv. Men när det gäller cyklister så ska det trollas och ältas om lagar och paragrafer in absurdum.
Det här är mitt enda "nyinlägg" i tråden. Utsidan är för full av skrivbordstroll för att jag ska palla att "debattera" i en trolltråd som denna.