Dock är det argument som använts tidigare i tråden av de som anser att bilister har större rätt till vägarna än cyklister.
Jag har inte sett nån som skrivit det, det som har skrivits är att de som cyklar för motion eller träning inte har samma rätt till vägarna som de som använder dem för nyttotrafik.
Visst kan det vara svårt att veta om andra är nyttotrafik eller inte, men därför får man ju se till sig själv. Vet man med sig att man kör "för nöje" så får man visa mer hänsyn till andra trafikanter.
Finns det bara en smal väg med smal vägren ska man kanske fundera över om det ens är lämpligt att man cyklar där. Även om det är fullt lagligt är det kanske inte lämpligt eftersom man blir ett störande moment för övriga trafikanter.
Cyklister skriver ofta om hur omöjligt det är att cykla på GC-vägar på grund av alla fotgängare, hundar och barnvagnar. De verkar inte reflektera över att de själva är minst lika besvärliga för bilister på vägarna.
Om jag t.ex. ska köra med släpvagn och har att välja mellan motorväg där det är 110 och landsväg där det är 90 så väljer jag alla gånger motorvägen. Där finns det nämligen 2 körfält och dessutom så kommer de som kör i 110 att komma om min mycket fortare än vad de som kör i 90 på landsvägen gör. Om jag nu skulle vara tvungen att köra på landsvägen skulle jag köra mer i 70 än 80, för att underlätta för de som vill köra om.