Ytterligare omständigheter som Nermander mfl inte verkar begripa;
Istället för att komma med påståenden ställer jag frågor så ni får tänka själv...
En bil, 2 meter bred, tar upp 1/3-1/4 av hela vägens bredd. En lvgcykel tar upp en axelbredd. Med vilket fordon är det större risk att du träffar tex ett uppspringande djur?
Hur stor är risken för att du inte ska hinna se, och väja, för tex ett djur när du cyklar i 30-40? Eller kör bil i 30-40? Eller 110?
Vilket fordon är smidigare/snabbare att förflytta i sidled de decimetrar som krävs för att undvika påkörning?
Har Nermander mfl någonsin suttit på en cykel? Och då nån gång cyklat fortare än gångfart? Eller hemska tanke, cyklat i klunga? Det vore enklaste sättet för er att förstå vad det handlar om. IRL, inte bakom ett tangentbord eller bakom ratten på bilen.
Men det viktigaste;
I cykelklungan är alla införstådda med de säkerhetsrisker som finns med just klungkörning.
Är du som bilist överens med alla övriga trafikanter att det är ok att tänja på avståndsgränserna?
Exempel: Har du pratat ihop dig med omkringliggande bilar att det är ok med 5-10 m lucka på motorvägen i 120? 2 m lucka i 60?
Vilket är det farligare/värre brottet? Ja det finns gråskalor, allt är inte svart eller vitt. Vilka drabbas vid en ev krasch/krock, i cykelklungan, i bilkön?
Alla trafikanter bryter mot trafikregler. Alla. Punkt. Men att som självutsedd trafikpolis försöka styra upp de som man själv anser bryter mot trafiklagarna fungerar dåligt. Alltid.
Med samma logik som flera av bilisterna här;
Hädanefter kommer jag när jag cykelpendlar att cykla mitt på vägen, då
1. Jag betalar bilskatt för två bilar. Detta ger mig större rätt till vägen än de som bara har en bil.
2. Jag nyttocyklar. Alla bilister nöjesåker. De ska säkert bara till gymmet, bio eller så är de bara ute o nöjesförstör miljön för att de är dumma i huvudet.
Och jag som inte hade tänkt ge mig in i den här tråden igen
Och Tango, bara för att man tröttat ut övriga skribenter så att bara de som tycker likadant är kvar i tråden, så innebär inte att det att det man själv tycker, har blivit en sanning som gäller för övriga världen utanför just den här tråden.