Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Lagen säger att du ska anpassa avstånd och hastighet så du hinner stanna före ett förutsebart hinder, lagen säger inte att du får köra på hindret bara för att du väger 75 kg istället för 3500 kg.
Är verkligen personen framför en i en klunga ett "förutsebart hinder"? Vi har ju en överenskommelse där personen inte kommer att stanna utan att signalera detta. Sedan gäller det ju naturligtvis att man som klunga anpassar hastighet och avstånd till resterande trafik.

Jag lovar, ett småbarn som springer ut i vägen mår bättre av att råka ut för en bil som hinner stanna än en cyklist som inte hinner stanna.
Naturligtvis, men detta har ju inte ett skit att göra med interna avstånd i en cykelklunga, eller hur?

Ytterligare omständigheter som Nermander mfl inte verkar begripa;
Istället för att komma med påståenden ställer jag frågor så ni får tänka själv...
En bil, 2 meter bred, tar upp 1/3-1/4 av hela vägens bredd. En lvgcykel tar upp en axelbredd. Med vilket fordon är det större risk att du träffar tex ett uppspringande djur?
Hur stor är risken för att du inte ska hinna se, och väja, för tex ett djur när du cyklar i 30-40? Eller kör bil i 30-40? Eller 110?
Vilket fordon är smidigare/snabbare att förflytta i sidled de decimetrar som krävs för att undvika påkörning?

Har Nermander mfl någonsin suttit på en cykel? Och då nån gång cyklat fortare än gångfart? Eller hemska tanke, cyklat i klunga? Det vore enklaste sättet för er att förstå vad det handlar om. IRL, inte bakom ett tangentbord eller bakom ratten på bilen.

Men det viktigaste;
I cykelklungan är alla införstådda med de säkerhetsrisker som finns med just klungkörning.
Är du som bilist överens med alla övriga trafikanter att det är ok att tänja på avståndsgränserna?
Exempel: Har du pratat ihop dig med omkringliggande bilar att det är ok med 5-10 m lucka på motorvägen i 120? 2 m lucka i 60?
Vilket är det farligare/värre brottet? Ja det finns gråskalor, allt är inte svart eller vitt. Vilka drabbas vid en ev krasch/krock, i cykelklungan, i bilkön?

Alla trafikanter bryter mot trafikregler. Alla. Punkt. Men att som självutsedd trafikpolis försöka styra upp de som man själv anser bryter mot trafiklagarna fungerar dåligt. Alltid.

Med samma logik som flera av bilisterna här;
Hädanefter kommer jag när jag cykelpendlar att cykla mitt på vägen, då
1. Jag betalar bilskatt för två bilar. Detta ger mig större rätt till vägen än de som bara har en bil.
2. Jag nyttocyklar. Alla bilister nöjesåker. De ska säkert bara till gymmet, bio eller så är de bara ute o nöjesförstör miljön för att de är dumma i huvudet.

Och jag som inte hade tänkt ge mig in i den här tråden igen:)

Och Tango, bara för att man tröttat ut övriga skribenter så att bara de som tycker likadant är kvar i tråden, så innebär inte att det att det man själv tycker, har blivit en sanning som gäller för övriga världen utanför just den här tråden.

Sitter och funderar lite på varför jag anser att det ena är ok men inte det andra, och kommer fram till att det handlar om att jag anser att man har rätt att utsätta sig själv för fara, men inte andra. Inom en cykelklunga väljer samtliga att ligga riskfyllt nära varandra. Vill man inte ligga tätt behöver man inte.

Att lägga sig för nära framförvarande med bil, däremot, där väljer bakomvarande att ta en risk, framförvarande är sannolikt inte tillfrågad, men i lika stor, eller större, fara.

Sedan tar ju ens ansvar stopp vid en viss punkt, och andras börjar. Om man har legal rätt att framföra en cykelklunga på en viss väg, är det övrig trafiks ansvar att se till att inte göra farliga omkörningar, eftersom de då riskerar inte bara sina egna, utan även cyklisternas och mötande trafiks liv.

Jag har inget emot att tävlingscyklister kör i klunga. Man gör det av en god anledning och som klunga är man ju inte direkt osynlig i trafiken. Det jag stör mig på är när samma cyklister tror sig vara en klunga fast man bara är två stycken. Finns det nåt att träna på då så är det ju att ta vind av varandra.

Jag tror fö. att både cyklister och bilister behöver lägga ner betéendet att på ett överdrivet sätt demonstrera sin uppfattning, annars så kommer aldrig det här problemet att försvinna. Och att inte döma alla trafikanter i respektive grupp över en kam.

.

Ja, visst är det irriterande. Det här håller på att utvecklas till episk tråd om hur nättrollande går till. Tråden ligger liksom och gnager på något irriterande vis och även fast man vet att man borde låta bli att läsa/skriva något så kan man liksom inte låta bli.

(Alltså, jag håller på dig Kvarnträsk)

Jag både cyklar och kör bil och blir alltid åthutad när jag försöker följa regelverket.
Trafikförordningen säger följande: Om det finns en heldragen spärrlinje får inte fordonet med något hjul föras över densamma utom då det gäller att passera ett hinder (cyklist t.ex.). Jag har då begärt ett förtydligande av Transportstyrelsen och svaret är att man får inte köra om en cyklist eller moped så att något hjul förs över en spärrlinje. Det innebär på en väg som t.ex. Vaxholmsvägen att man som bilist har tre val. 1. Snika förbi cyklisten med minsta möjliga marginal. 2. Chansa att ingen polis ser dig och ta ut ett säkert avstånd vid omkörningen. 3. Ligga kvar och avvakta till det blir fritt fram. Något som kan innebära ca 3 km i cykelfart och ett väldigt tutande bakom.
Blåsiga dagar har bussförare strikt tillämpat säker passage enligt regelverket med enorma köer som resultat.
Till bilden kan läggas att Trafikverket satt upp räcken så att man som cyklist inte kan gå ut i kanten ens. Man undrar om Myndigheterna är ute i trafiken nån gång?

För att förtydliga: i detta sammanhanget är hinder byggställningar, vägarbete och liknande. En cyklist räknas inte i sammanhanget som hinder - därav transportstyrelsens svar.

Situationen du beskriver blir ett dilemma. Det är helt enkelt så att det inte är en lämplig trafikmiljö som du skriver, inget av de alternativen som ges är ju speciellt tillfredställande. Ett alternativ vore att skylta om omkörningsförbud (istf att måla) med tillägg om att vissa fordon får köras om. Ett annat vore att se till att det finns alternativ för cyklister och att förbjuda dem på det vägavsnittet.

Det verkar snarast vara så att trafikverket inte tar hänsyn till att vissa vill cykla (eller åka motorcykel), det är nästan bara i tätort som cyklister erbjuds en vettig trafikmiljö (och även i tätort är det dåligt ställt på sina håll).

Sitter och funderar lite på varför jag anser att det ena är ok men inte det andra, och kommer fram till att det handlar om att jag anser att man har rätt att utsätta sig själv för fara, men inte andra. Inom en cykelklunga väljer samtliga att ligga riskfyllt nära varandra. Vill man inte ligga tätt behöver man inte.

Att lägga sig för nära framförvarande med bil, däremot, där väljer bakomvarande att ta en risk, framförvarande är sannolikt inte tillfrågad, men i lika stor, eller större, fara.

Sedan tar ju ens ansvar stopp vid en viss punkt, och andras börjar. Om man har legal rätt att framföra en cykelklunga på en viss väg, är det övrig trafiks ansvar att se till att inte göra farliga omkörningar, eftersom de då riskerar inte bara sina egna, utan även cyklisternas och mötande trafiks liv.

Till viss del kan jag nog hålla med, men problemet ligger i att man gör det i trafiken där andra riskerar att drabbas. Om du kör på avlyst väg så är det mer i sin ordning att köra enligt andra bestämmelser, när man t.ex. anordnar en cykeltävling så gör man väl så (för man får ju inte ha tävling på allmän/öppen väg)?

Sen bör man ju tillägga (vilket hobbypoliser inte greppat) är att för att andra bryter mot regler och liknande så ger det inte en frisedel för att själv göra det. Cyklar folk i klunga så får man helt enkelt gilla läget och anpassa sina omkörningar efter situationen som faktiskt föreligger (och detta kan uppfattas som frustrerande, jag vet).

Det verkar snarast vara så att trafikverket inte tar hänsyn till att ...
Så är det. Jag fattar tex inte hur de tillåter byggen av 2+1vägar UTAN ordentlig vägren. Och det görs på vägar där det inte finns andra vägalternativ överhuvudtaget! Så som cyklist/gångtrafikant har man två val. Sluta cykla/gå eller ge sig ut på vägen med livet som insats...

Nu är du allt ute och cyklar. Detta förutsätter ju en väggen som är över en meter bred. Vad tänker du dig att det är frågan om för väg egentligen? Motorväg eller? Räkna t.ex. på en väggen på 75cm och ett körfält på 3.5m med en normalbred (1.85m) bil kommer man då över på vänster körfält. Se vidare min beräkning ovan på varför cykla i bredd ofta inte är en olägenhet.

Du får räkna hur du vill avsenede vägbredder. Jag hävdar att fler acyklister i bredd är bredare än en cyklist och därmed måste om omkörande bil längre till vänster vid en eventuell omkörning för att hålla säkert avstånd till vänstraste cyklisten. Kan du motsäga detta?

Det är sällan jag sett en så bred vägren att den i mina ögon medger en säker omkörning av flera cyklister i bredd. Jag vill gärna ha god marginal vid omkörning. Eftersom jag själv cyklar ganska mycket vet jag mycket väl hur man kan vingla till pga ojämnheter i vägbanan, kastvindar mm.

Detta anser jag vara en olägenhet för den omkörande och därmed ett lagbrott.

Du får tycka annorlunda om du vill och den som slutligen skulle avgöra denna fråga juridiskt är en domstol.

/Patrik

Ytterligare omständigheter som Nermander mfl inte verkar begripa;
Istället för att komma med påståenden ställer jag frågor så ni får tänka själv...
En bil, 2 meter bred, tar upp 1/3-1/4 av hela vägens bredd. En lvgcykel tar upp en axelbredd. Med vilket fordon är det större risk att du träffar tex ett uppspringande djur?
Hur stor är risken för att du inte ska hinna se, och väja, för tex ett djur när du cyklar i 30-40? Eller kör bil i 30-40? Eller 110?
Vilket fordon är smidigare/snabbare att förflytta i sidled de decimetrar som krävs för att undvika påkörning?

Har Nermander mfl någonsin suttit på en cykel? Och då nån gång cyklat fortare än gångfart? Eller hemska tanke, cyklat i klunga? Det vore enklaste sättet för er att förstå vad det handlar om. IRL, inte bakom ett tangentbord eller bakom ratten på bilen.

Men det viktigaste;
I cykelklungan är alla införstådda med de säkerhetsrisker som finns med just klungkörning.
Är du som bilist överens med alla övriga trafikanter att det är ok att tänja på avståndsgränserna?
Exempel: Har du pratat ihop dig med omkringliggande bilar att det är ok med 5-10 m lucka på motorvägen i 120? 2 m lucka i 60?
Vilket är det farligare/värre brottet? Ja det finns gråskalor, allt är inte svart eller vitt. Vilka drabbas vid en ev krasch/krock, i cykelklungan, i bilkön?

Alla trafikanter bryter mot trafikregler. Alla. Punkt. Men att som självutsedd trafikpolis försöka styra upp de som man själv anser bryter mot trafiklagarna fungerar dåligt. Alltid.

Med samma logik som flera av bilisterna här;
Hädanefter kommer jag när jag cykelpendlar att cykla mitt på vägen, då
1. Jag betalar bilskatt för två bilar. Detta ger mig större rätt till vägen än de som bara har en bil.
2. Jag nyttocyklar. Alla bilister nöjesåker. De ska säkert bara till gymmet, bio eller så är de bara ute o nöjesförstör miljön för att de är dumma i huvudet.

Och Tango, bara för att man tröttat ut övriga skribenter så att bara de som tycker likadant är kvar i tråden, så innebär inte att det att det man själv tycker, har blivit en sanning som gäller för övriga världen utanför just den här tråden.

Bara för att ni klungcyklister pratat er samman om att det kan vara farligt att cykla i klunga på allmän väg är det inte OK att göra det. Om jag skulle köra bil och prata ihopa mej med några kompisar om att vi ska träna bilracing på motorvägen kan vi inte köra hur fort eller nära varandra vi vill. Med samma logik kan ni inte klungcyklsiter ta sig rätten att ignonrera att hålla avstånd.

Tack för det tänkvärda om att opinionen kanske inte svängt - men att det kanske är fler avståndsivrare i tråden nu.

Ang rätt till vägen så har alla trafikanter som följer lagarn rätt att vistas i traifken men är då skyldiga att följa just agarna. Det har inget med eventuell betld skatt att göra. Undantagen är några få betalvägar där man fakiskt betalar för att nyttja den, t ex Öresundsbron, men där får man ju inte cykla, troligen av säkerhetskäl.

/Patrik

Så är det. Jag fattar tex inte hur de tillåter byggen av 2+1vägar UTAN ordentlig vägren. Och det görs på vägar där det inte finns andra vägalternativ överhuvudtaget! Så som cyklist/gångtrafikant har man två val. Sluta cykla/gå eller ge sig ut på vägen med livet som insats...

2+1vägar är i mina ögon fattigmans motoväg. Det finns inte pengar att bygga en riktig motorväg och dä sätter man istället upp vajerräcke i mitten av befintlig väg för att hindra frontalkrockar men ändå underlätta omkörningar. På flera 2+1vägar i mitt närområde är cykling inte tillåten, på vissa sträckor finns separat cykelbana avskiljd med räcke och på andra ställen för cyklistre, traktorer och annan långsam trafik välja annan väg. Så är det, alla vägar är inte för alla. Jag kan inte köra bil på cykelbanan även om det ibland skulle vara närmare.

Att separera långsam och snabb trafik ger ökad säkerhet anser jag. Gäller även cyklister versus gående som inte bör blandas.

/Patrik

Bara för att ni klungcyklister pratat er samman om att det kan vara farligt att cykla i klunga på allmän väg är det inte OK att göra det. Om jag skulle köra bil och prata ihopa mej med några kompisar om att vi ska träna bilracing på motorvägen kan vi inte köra hur fort eller nära varandra vi vill. Med samma logik kan ni inte klungcyklsiter ta sig rätten att ignonrera att hålla avstånd.
Hur många cykelklungor blir stoppade och bötfällda? Av polisen. Tänk på den en stund.

Ang rätt till vägen så har alla trafikanter som följer lagarn rätt att vistas i traifken men är då skyldiga att följa just agarna. Det har inget med eventuell betld skatt att göra...
He he. Läs om tråden. Tycker jag så? Verkligen?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg