Hur många cykelklungor blir stoppade och bötfällda? Av polisen. Tänk på den en stund.
He he. Läs om tråden. Tycker jag så? Verkligen?
Vi börjar med skatten, du skrev i inläg 782:
"Med samma logik som flera av bilisterna här;
Hädanefter kommer jag när jag cykelpendlar att cykla mitt på vägen, då
1. Jag betalar bilskatt för två bilar. Detta ger mig större rätt till vägen än de som bara har en bil.
2. Jag nyttocyklar. Alla bilister nöjesåker. De ska säkert bara till gymmet, bio eller så är de bara ute o nöjesförstör miljön för att de är dumma i huvudet."
Jag tolkade det som att du tänkte undlåta att hålla till höger med cykel med hänvisning till betald bilskatt (och nyttocyklnig), men jag kanske tolkade fel. Oavsett betald bilskatt och nytto/nöjestrafik så ska bilister såväl som cyklister följa reglerna.
Att mäta om något är fel baserat på antal fällda för brottet tycker jag är märkligt. Det är inte tillåtet att köra över högsta tillåtna hastighet men det är tämligen många som gör det och även en hel del som bötfälls både av levande poliser och fartkameror.
Jag har ingen aning om hur många klungcyklister som dömts för att ha hålit för kort inbördes avstånd - vill minnas att det tidigare i tråden refererades till en annan olycka där det nämdes och även i denna nya tidningsartikel nämdes det. Jag antar väldigt få, men det finsn säkert andra brott som få fälls för, men det gör inte att det blir tillåtet.
Att ingen eller få fällts för brottet betyder inte att det är tillåtet - det är mer ett bevis på hur polisen valt, eller fått direktiv om, att prioritera.
Dessutom inbillar jag mej klungcyklister är nornmalt begåvade mäniskor och tror mer att polisen och cykelförbundet skulle kunna diskutera detta och finna en lämplig lösning istället för att bötfälla bort beteendet.
/Patrik