Dödslängtan eller dåligt omdömme?

2+1vägar är i mina ögon fattigmans motoväg. Det finns inte pengar att bygga en riktig motorväg och dä sätter man istället upp vajerräcke i mitten av befintlig väg för att hindra frontalkrockar men ändå underlätta omkörningar. På flera 2+1vägar i mitt närområde är cykling inte tillåten, på vissa sträckor finns separat cykelbana avskiljd med räcke och på andra ställen för cyklistre, traktorer och annan långsam trafik välja annan väg. Så är det, alla vägar är inte för alla. Jag kan inte köra bil på cykelbanan även om det ibland skulle vara närmare.

Att separera långsam och snabb trafik ger ökad säkerhet anser jag. Gäller även cyklister versus gående som inte bör blandas.

/Patrik

"Där inga andra vägalternativ finns" gick tydligen inte att förstå.
 
Om vi säger att det är lämpligt med 2 meters lucka i sidled vid omkörning av en cyklist så behöver bakomvarande bilist flytta sig 2 meter vänster om cyklisten vid omkörning. Om en en ensam cyklist kör på vägrenen 1 meter från kanten kanske bilisten kan ligga kvar i ordinariekörfält och ändå ha 2 meters sidomarginal.

Hur ofta kör du på vägar där körfält med vägren är 5,75 meter breda? 1 m vägren, 0.75m cyklist, 2 m säkerhetsavstånd, 2 m bil.
Det skyking menar är att du MÅSTE över i mötande körfält, oavsett om det är en eller tre cyklister i bredd, om du ska lämna säkerhetsavstånd. Dvs på majoriteten av alla svenska vägar.
 
Hur många cykelklungor blir stoppade och bötfällda? Av polisen. Tänk på den en stund.


He he. Läs om tråden. Tycker jag så? Verkligen?

Vi börjar med skatten, du skrev i inläg 782:

"Med samma logik som flera av bilisterna här;
Hädanefter kommer jag när jag cykelpendlar att cykla mitt på vägen, då
1. Jag betalar bilskatt för två bilar. Detta ger mig större rätt till vägen än de som bara har en bil.
2. Jag nyttocyklar. Alla bilister nöjesåker. De ska säkert bara till gymmet, bio eller så är de bara ute o nöjesförstör miljön för att de är dumma i huvudet."

Jag tolkade det som att du tänkte undlåta att hålla till höger med cykel med hänvisning till betald bilskatt (och nyttocyklnig), men jag kanske tolkade fel. Oavsett betald bilskatt och nytto/nöjestrafik så ska bilister såväl som cyklister följa reglerna.

Att mäta om något är fel baserat på antal fällda för brottet tycker jag är märkligt. Det är inte tillåtet att köra över högsta tillåtna hastighet men det är tämligen många som gör det och även en hel del som bötfälls både av levande poliser och fartkameror.
Jag har ingen aning om hur många klungcyklister som dömts för att ha hålit för kort inbördes avstånd - vill minnas att det tidigare i tråden refererades till en annan olycka där det nämdes och även i denna nya tidningsartikel nämdes det. Jag antar väldigt få, men det finsn säkert andra brott som få fälls för, men det gör inte att det blir tillåtet.
Att ingen eller få fällts för brottet betyder inte att det är tillåtet - det är mer ett bevis på hur polisen valt, eller fått direktiv om, att prioritera.
Dessutom inbillar jag mej klungcyklister är nornmalt begåvade mäniskor och tror mer att polisen och cykelförbundet skulle kunna diskutera detta och finna en lämplig lösning istället för att bötfälla bort beteendet.

/Patrik
 
"Där inga andra vägalternativ finns" gick tydligen inte att förstå.

Ber om ursäkt att jag inte läste just den biten men till de flesta ställen går det att ta sig längs flera olika vägar. Finns en annan väg, måhånda att den är längre, är den kanske lämpligare, men visst ligger färdmålet utmed 2+1vägen så kanske det är enda alterntivet. Men utmed 2+1vägarna jag färdas längs normalt så finns inte många stäälen att färdas TILL. Färdmålen, t ex där någon bor ligger oftast på korsnade mindre vägar till 2+1vägen och dessa mindre vägar knyts ihopa av mindre vägnät (mer cykelvänligt) bredvid 2+1vägen.

Det finns säkert undantag där 2+1 är enda vägen till färdmål och då gäller det att både cyklister och bilister följer reglerna och samsas för att undvika olyckor.

/Patrik
 
Vi börjar med skatten, du skrev i inläg 782:

"Med samma logik som flera av bilisterna här;
Hädanefter kommer jag när jag cykelpendlar att cykla mitt på vägen, då
1. Jag betalar bilskatt för två bilar. Detta ger mig större rätt till vägen än de som bara har en bil.
2. Jag nyttocyklar. Alla bilister nöjesåker. De ska säkert bara till gymmet, bio eller så är de bara ute o nöjesförstör miljön för att de är dumma i huvudet."

Jag tolkade det som att du tänkte undlåta att hålla till höger med cykel med hänvisning till betald bilskatt (och nyttocyklnig), men jag kanske tolkade fel. Oavsett betald bilskatt och nytto/nöjestrafik så ska bilister såväl som cyklister följa reglerna.

Att mäta om något är fel baserat på antal fällda för brottet tycker jag är märkligt. Det är inte tillåtet att köra över högsta tillåtna hastighet men det är tämligen många som gör det och även en hel del som bötfälls både av levande poliser och fartkameror.
Jag har ingen aning om hur många klungcyklister som dömts för att ha hålit för kort inbördes avstånd - vill minnas att det tidigare i tråden refererades till en annan olycka där det nämdes och även i denna nya tidningsartikel nämdes det. Jag antar väldigt få, men det finsn säkert andra brott som få fälls för, men det gör inte att det blir tillåtet.
Att ingen eller få fällts för brottet betyder inte att det är tillåtet - det är mer ett bevis på hur polisen valt, eller fått direktiv om, att prioritera.
Dessutom inbillar jag mej klungcyklister är nornmalt begåvade mäniskor och tror mer att polisen och cykelförbundet skulle kunna diskutera detta och finna en lämplig lösning istället för att bötfälla bort beteendet.

/Patrik
Jag tog mig friheten att svamla lite ang skatten o nytto/nöjestrafiken. Dock är det argument som använts tidigare i tråden av de som anser att bilister har större rätt till vägarna än cyklister. Men det är bra att iaf du inser att såna argument är svammel! Det finns hopp:)

Du har rätt till din åsikt om klungcykling, men de facto så anser lagens långa arm annorlunda.

När du jämför med att köra för fort med bil och sen säga att många BLIR bötfällda för det trafikbrottet, hur tänker du då?
 
Hur ofta kör du på vägar där körfält med vägren är 5,75 meter breda? 1 m vägren, 0.75m cyklist, 2 m säkerhetsavstånd, 2 m bil.
Det skyking menar är att du MÅSTE över i mötande körfält, oavsett om det är en eller tre cyklister i bredd, om du ska lämna säkerhetsavstånd. Dvs på majoriteten av alla svenska vägar.

Jag förstår inte varför du adderar 1 + 0,75 +2 + 2. det blir förvisso 5,75 men jag tycker du adderar äpplen med päron. Bilen upptar körbanan och cyklisten vägrenen i normalfallet.

På 1 meter vägren cyklar ju cyklisten, alltså upptas cyklistens bredd på 0,75 ungfär av vägrenens en meter. Bilens högra sida bör då vara 2 meter från cyklisten och då ska bilens centrumlinje flytta sig 2 meter åt vänster från cyklisten. Är bilistens körfält 4 meter brett klarar bilisten det genom att hålla till längst vänster i sitt körfält.

Är det två cyklister i bredd (säg att det kör tight klunga i sidled dvs 0 cm mellans sig i bredd och högre cyklisten på samma plats på vägrene som tidigare ensamcyklisten var, då måste bilisten över 75 cm i mötande körfält för att klara 2 meter sidomarginal till vänstra cyklisten.

Så tycker jag man bör räkna, det hade varit lättare med en bild.

/Patrik
 
Jag förstår inte varför du adderar 1 + 0,75 +2 + 2. det blir förvisso 5,75 men jag tycker du adderar äpplen med päron. Bilen upptar körbanan och cyklisten vägrenen i normalfallet.

På 1 meter vägren cyklar ju cyklisten, alltså upptas cyklistens bredd på 0,75 ungfär av vägrenens en meter. Bilens högra sida bör då vara 2 meter från cyklisten och då ska bilens centrumlinje flytta sig 2 meter åt vänster från cyklisten. Är bilistens körfält 4 meter brett klarar bilisten det genom att hålla till längst vänster i sitt körfält.

Är det två cyklister i bredd (säg att det kör tight klunga i sidled dvs 0 cm mellans sig i bredd och högre cyklisten på samma plats på vägrene som tidigare ensamcyklisten var, då måste bilisten över 75 cm i mötande körfält för att klara 2 meter sidomarginal till vänstra cyklisten.

Så tycker jag man bör räkna, det hade varit lättare med en bild.

/Patrik
Ja, ok, cyklisten åker på vägrenen, men då har du fortfarande en väg där körfält är 4 m o vägren 1 m. Hur ofta åker du efter så breda vägar, där det även finns cyklister?
Vad har bilens centrumlinje med något att göra?
När du slickar mittlinjen för att köra om cyklisten, vilket säkerhetsavstånd räknar du med att mötande bil ska lämna dig i sidled i sitt körfält?
 
Du får räkna hur du vill avsenede vägbredder. Jag hävdar att fler acyklister i bredd är bredare än en cyklist och därmed måste om omkörande bil längre till vänster vid en eventuell omkörning för att hålla säkert avstånd till vänstraste cyklisten. Kan du motsäga detta?

Det är sällan jag sett en så bred vägren att den i mina ögon medger en säker omkörning av flera cyklister i bredd. Jag vill gärna ha god marginal vid omkörning. Eftersom jag själv cyklar ganska mycket vet jag mycket väl hur man kan vingla till pga ojämnheter i vägbanan, kastvindar mm.

Detta anser jag vara en olägenhet för den omkörande och därmed ett lagbrott.

Du får tycka annorlunda om du vill och den som slutligen skulle avgöra denna fråga juridiskt är en domstol.

/Patrik

Själva poängen är att du i normalfallet måste ut i vänster körfält redan vid en cyklist. Att gnälla om att du måste längre ut i vänster körfält är då bara gnäll (iaf så länge du klarar det med att hålla dig på vägen).

Jag anser därför det inte är en olägenhet då situationen är på det stora hela densamma om det är två cyklar i bredd eller bara en cykel. Kommer det möte kan du inte köra om i vilket fall och kommer det inte möte så kan du köra om i vilket fall.

Det jag har räknat på är normal vägprofil för 70-vägar, hur det ser ut på motorvägar och motortrafikled spelar mindre roll eftersom du inte får cykla ens ensam där öht.
 
Så är det. Jag fattar tex inte hur de tillåter byggen av 2+1vägar UTAN ordentlig vägren. Och det görs på vägar där det inte finns andra vägalternativ överhuvudtaget! Så som cyklist/gångtrafikant har man två val. Sluta cykla/gå eller ge sig ut på vägen med livet som insats...

Jag håller med om olämpligheten här, men det har inte så mycket med cyklister att göra. 2+1-vägar är ofta satta till 100km/h och då tycker jag nog att hastighetsskillnaden blir för stor för att tillåta cyklister där.

Anledningen till olämpligheten är att ett fordon måste ha någonstans att ta vägen vid haveri. Förvisso antar jag att det är tillräckligt med plats för att nödtorftigt tränga sig förbi, men det är inte riktigt lyckat. Hellre hade jag sett att man i möjligaste mån såg till att man hade 2+2 istället vilket skulle minska stress-omkörningar, men även då tycker jag att man skall hålla cyklister och andra långsamgående fordon från dessa vägar.
 
Hur många cykelklungor blir stoppade och bötfällda? Av polisen. Tänk på den en stund.

Hur väl håller det argumentet tycker du? Hur många bilister som inte håller avståndet blir stoppade och bötfällda? Hur är det med andra trafikbrott?

Det verkar snarare vara så att det bara är hastighet och nykterhet som folk stoppas för (och flygande besiktning).
 
Är verkligen personen framför en i en klunga ett "förutsebart hinder"? Vi har ju en överenskommelse där personen inte kommer att stanna utan att signalera detta.

Du menar på fullt allvar att om det kommer ett hastigt uppdykande hinder 3 meter framför klungan så kommer de som ligger först hinna göra tecken innan de försöker tvärnita?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg