Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Jag hävdar att majoriteten av Sveriges vägar gott och väl klarar 70-100 förutsatt att det är dagsljus och inte en massa oskyddade trafikanter på vägen. Viltstängsel ger en ökad känsla av säkerhet men alls ingen garanti
Jo, jag kör också sådana hastigheter på tockna vägar, men man *måste* räkna med att oskyddade trafikanter också kan finnas där. För de som bor på landsbygden vid exempelvis 347an och e45an finns det sällan alternativa vägar att ta sig fram på, så det är inte *så* ovanligt med folk som promenerar eller cyklar med hunden.

Det är som vanligt den som framför det större och farligare fordonet som har det större ansvaret.
 
Jo, jag kör också sådana hastigheter på tockna vägar, men man *måste* räkna med att oskyddade trafikanter också kan finnas där. För de som bor på landsbygden vid exempelvis 347an och e45an finns det sällan alternativa vägar att ta sig fram på, så det är inte *så* ovanligt med folk som promenerar eller cyklar med hunden.

Det är som vanligt den som framför det större och farligare fordonet som har det större ansvaret

Trafik bygger på samspel men visst ligger det större ansvaret på bilföraren. Det som förvånar mig är jag kan köra 80 på 80sträckan och köra om mågon som kör långsammare men sen när jag kommer till samhället med 40 så kommer dom ifatt,,,?
 
Jag hävdar att majoriteten av Sveriges vägar gott och väl klarar 70-100 förutsatt att det är dagsljus och inte en massa oskyddade trafikanter på vägen.

Och med den meningen så bevisade du just mitt påstående....
Du FÅR inte hålla högre hastighet än att du kan stanna för ev oskyddade trafikanter som har precis lika stor laglig rätt som du att färdas på vägarna.
 
Annars haltar jämförelsen lite tycker jag. De cyklistklungor jag sett har aldrig varit längre än en lastbil med släp, exempelvis (generellt sett snarare storlek personbil), och en sådan räknar nog de flesta med att köra om i ett svep. En bilkö (även en sådan som färdas i normal motorvägstakt), däremot, kan ju vara kilometerlång, och då måste man ju naturligtvis kunna gå in i emellan.

Är cykelklungan längre än 26 meter (största lagliga längd på ett fordon om jag inte missminner mig) bör de nog dela upp sig i flera mindre så att bilar inte behöver köra om alla på en gång, är den mindre, är det nog bättre att betrakta den som ett enda långsamtgående fordon.

Här försöker du få det till att klungan är ett fordon. Enligt mig är klungan flera fordon, med varsin förare.

Om klungan nu är ett fordon, vem är den ansvarige föraren?

När vi marscherade i kolonn i lumpen räknades vi som ett fordon, då var det den som hade befäl över kolonnen som räknades som förare och som var ansvarig.
 
Du FÅR inte hålla högre hastighet än att du kan stanna för ev oskyddade trafikanter som har precis lika stor laglig rätt som du att färdas på vägarna.

Nej, det nämns inget om oskyddade trafikanter, det som nämns är förutsägbara hinder. Och det där kravet på hastighet gäller alltså även cyklister. Om nu en cykel inte går att tvärnita från 40 km/h som nån skrev om tidigare så får man nog vackert hålla nere hastigheten. Man kan inte försvara brott mot trafikreglerna med att man framför ett undermåligt fordon som inte är lämpat för trafiken.
 
Det finns inget explicit om klungkörning av cyklister i vägtrafikförordningen men en del om grupper och processioner.

Viktigaste regeln mellan cyklister och bilister är kanske 2 kap 1 paragrafen "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Finns lite bestämmelser angående grupper av trafikanter men inte specifierat för cyklister:

2 kap 6 § En trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en
militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala
organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under
ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan
procession. Förordning (2003:818).


I 3 kap behandlas trafik med fordon

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så
att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller
stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra
trafikanters omkörning underlättas.

Min kommentar vem skall tolka vad detta innebär för en cykelklunga?

Felet den omkörande bilisten gjorde sig skyldig till regleras i
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet
låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt
hindra andra förares körning.


Mot att köra i bredd i en cykelklunga som körs om av bil/bilar talar följande:
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon
avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande
av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt
försvåra omkörningen.

Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och
körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande
trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska
farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta
är möjligt.


Bestämmelser för gående finns i 7e kap där paragraf 1 avslutas:

"De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en
procession skall om det är lämpligt använda vägrenen eller
körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av
barn som går högst två i bredd, skall om möjligt gångbana,
vägren eller cykelbana användas."


Thure
 
Felet den omkörande bilisten gjorde sig skyldig till regleras i
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet
låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt
hindra andra förares körning.

Jag vill nog säga "möjligen gjorde sig skyldig till". Artikeln som länkas är ju såvitt jag kan se skriven utifrån cyklisternas utsaga, och vi vet ju inte med säkerhet att den stämmer. Visst kan man anta det. Men man kan lika gärna anta att de vet med sig att de cyklade för tätt och försöker skylla på bilisten.
 
Har ikväll roat mig (nåja) med att läsa nästan hela tråden och kan bara utifrån mina egna erfarenheter konstatera att det fungerar ganska bra där ute på vägarna, från både mitt bilförar-jag och cyklist-jag.
Några grejer som jag hänger upp mig på...
När jag cyklar landsväg, oftast på typ 70-80-vägar som är vägar utan vägren så placerar jag mig en liten bil innanför den vita kantlinjen. De flesta bilister kör om med god marginal, men det händer att vissa kör om utan att lämna knapp armbågs lucka TROTS att det inte finns något möte, dessa är rövar till 100%!
Sedan finns det de som promt måste köra om trots möte, även dessa kommer så pass nära att man få hålla in armbågen och knät, de vill jag påstå är omdömeslösa förare som inte har någon koll, som skulle kunnat ha släppt av på gasen i 12 sekunder innan de kom ikapp mig för att sedan köra om efter möte, men nope.
Jag kör sällan i klunga längre, men ser egentligen ingen skillnad i om man cyklar klunga eller led, om vägen är så pass smal att den som skall köra om måste klyva mittlinjen för att lämna ett adekvat avstånd till cyklisten för då måste vederbörande vänta till det inte finns något möte.

Beträffande avstånd i en klunga så är det helst kortare än 30 cm mellan framhjul/bakhjul för bästa effekt. Ofta lägger man sig lite off-set för att lättare hantera lite dragspelseffekter. Klart att det är en stor risk och att det kommer att smaka asfalt och kolfiber om man råkar ut för något oförutsett och därför kör man helst bara i klunga med cyklister som man tränat med. Vi cyklade sällan med mer än 20 cyklister, helst färre, 10-14 är idealiskt

I skogen är det vi som är fartdårarna, trots att vi kör betydligt mer långsamt än på vägen... Konstigt det där
 
Poängen var ju att det inte är cykling i bredd som skapar olägenheten, iaf ofta inte. Det är bara något vissa bilister inbillar sig eftersom de inte tycker att man Inga skall behöver ta hänsyn till cyklister i trafiken.

Visar man hänsyn till cyklister så kan du ofta bara köra om när du inte har mötande motortrafik. Att du inte kan köra om breddcyklande när du har mötande motortrafik är därför ingen olägenhet.

Om vi säger att det är lämpligt med 2 meters lucka i sidled vid omkörning av en cyklist så behöver bakomvarande bilist flytta sig 2 meter vänster om cyklisten vid omkörning. Om en en ensam cyklist kör på vägrenen 1 meter från kanten kanske bilisten kan ligga kvar i ordinariekörfält och ändå ha 2 meters sidomarginal. Om vi istället ta en klunga med säg 3 cyklister i bredd då måste kanske samma bil över i mötande körfält för att få 2 meters sidomarginal och är det då fullt av mötande trafik kan bilisten inte köra om och det anser jag var en olägnhet som kan undvikas genom att cyklisterna kör på led.

Du kan ju inte hävda att en ensam cyklist och en klunga med flera cyklister i bredd är lika breda? Tävlingscyklister är ofta smala men inte infitesimala.

Om samma cykelklunga på vägrenen hinner upp en gående med barnvagn på vägrenen (som då iofs går på fel sida) och det är fullt med bilar på körbanan uppstår väl en olägenhet för cyklisterna på samma sätt pga att den gående går på fel sida.


Om alla följer reglerna blir det smidigare i trafiken.
/Patrik
 
Tror det var skyking som formulerade det väl tidigare i tråden. Om du inte kan köra om en cyklist säkert utan att korsa mittlinjen så kan det lika gärna vara en klunga för du måste ha fri sikt och inget möte för att kunna göra en omkörning.

En annan aspekt som möjligen skulle kunna var fel enligt lagen är det många har varit inne på och det är avståndet inom klungan. De har ingen möjlighet att stanna utan att krocka med varandra (vilket blir smärtsamt tydligt i många cykeltävlingar) men det har inget med frågan om omkörning att göra.

Vi är helt överens om att klungcykling är att brott mot skydligheten att hålla avstånd.

Men en ensam cyklist eller ett led är smalare än en klunga av cyklsiter i bredd och därmed är det lättare att göra en säker omkörning av den smalare variantern hävdar jag. Vid om körning måste den omkörande vid färre tillfällen över i mötande körfält om den omkörde bara är en cyklist bred, givet att man ska hålla ett adekvat sidoavstånd.

/Patrik
 
Ge inte upp! Varje gång som den här tråden vaknar till liv vet man att det är i alla fall några regelfascister som sitter fullt upptagna framför datorn och man slipper stöta på dom ute i trafiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg