Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Sen det där med att hålla avstånd kräver ju att ändra trafikanter beter sig så att man kan. Annars har man ju inte ens kunnat köra om för att den omkörda ju kan gå ut i vänsterfilen precis innan man skall passera bakänden, eller som i berättelsen bli omkörda eftersom den omkördade kan gå tillbaks till högerfilen precis framför den omkörda. Och inte ens köra på huvudled i en t-korsninng då någon ju kan köra ut precis framför en.

Om du läser vad jag skrev så skrev jag att man bara kan styra över avståndet till framförvarande, inte till bakomvarande. Det är jätteenkelt att bara bromsa in och öka avståndet till framförvarande. Det enda lilla problemet är att vissa andra trafikanter får för sig att den där luckan man skapat är till för dem och klämmer sig in där, men då får man lov att öka avståndet igen.

Brukar cyklister hålla 3-sekundersregeln?
 
Om du läser vad jag skrev så skrev jag att man bara kan styra över avståndet till framförvarande, inte till bakomvarande. Det är jätteenkelt att bara bromsa in och öka avståndet till framförvarande. Det enda lilla problemet är att vissa andra trafikanter får för sig att den där luckan man skapat är till för dem och klämmer sig in där, men då får man lov att öka avståndet igen.

Brukar cyklister hålla 3-sekundersregeln?

???

Utifrån det lilla vi vet om den aktuella händelsen verkar det ju vara så att en bilist svängde in precis framför en klunga och tvärnitade med flit. Då är det svårt att hålla lucka. Bilisten måste ju ha gjort detta mycket utstuderat med tanke på att man som cyklist har mycket kortare bromssträcka än en 1 tons bil.
 
Utifrån det lilla vi vet om den aktuella händelsen verkar det ju vara så att en bilist svängde in precis framför en klunga och tvärnitade med flit. Då är det svårt att hålla lucka.

Lucka mellan cyklisterna syftade jag ju främst på.

Sen vet jag ju inte hur du gör i trafiken, men när jag blir omkörd så räknar jag med att den som kör om mig kommer att köra in framför mig (= förutsägbart hinder), så jag har bromsberedskap från det att den som kör om mig ligger jämsides och fram tills avståndet är tillräckligt för att jag ska våga flytta bort foten från bromspedalen. Detta ger också fördelen att jag saktar in lite under de sekunder jag har bromsberedskap (om jag nu inte kör på farthållaren), vilket underlättar omkörningen.


Huruvida den som kört om bromsar för att jävlas med cyklisterna eller bromsar för att det dyker upp ett hinder är ju i princip irrelevant, olyckan inträffar ändå. Och vi diskuterar väl ändå hur olyckor ska undvikas?

I just det här fallet kanske bilisten bar skulden, men det lär ju finnas tusentals andra situationer där bilisten måste bromsa för att förhindra en värre olycka.
 
Om du läser vad jag skrev så skrev jag att man bara kan styra över avståndet till framförvarande, inte till bakomvarande. Det är jätteenkelt att bara bromsa in och öka avståndet till framförvarande. Det enda lilla problemet är att vissa andra trafikanter får för sig att den där luckan man skapat är till för dem och klämmer sig in där, men då får man lov att öka avståndet igen.

Brukar cyklister hålla 3-sekundersregeln?

Problemet som du bortser från är att du inte alltid kan styra avståndet till framförvarande och du lastar cyklisterna för detta. Problemet är att i det du beskriver så innan man bromsat och ökat avståndet till framförvarande så har man inte tillräckligt avstånd.

Av beskrivningen att döma har bilisten gått tillbaks till högerfilen för tidigt så att cyklisterna inte får tillräckligt avstånd. Han har sedan tvärnitat innat cyklisterna hunnit få avstånd till bilen. Detta i kombination med att man efter omkörning förväntar sig att den omkörande skall köra ifrån (vilket skulle skapa avstånd) istf att tvärnita.

Men nej, cyklister håller normalt inte 3-sekundersregeln (vilket jag påtalat), men det är då bara inbördes avstånd mellan cyklarna du rimligen kan klandra cyklisterna för. Att första cyklisterna inte hann stanna kan du knappast lasta dem för, de hade i det läget inte möjlighet att styra över avståndet helt enkelt.
 
Lucka mellan cyklisterna syftade jag ju främst på.

Sen vet jag ju inte hur du gör i trafiken, men när jag blir omkörd så räknar jag med att den som kör om mig kommer att köra in framför mig (= förutsägbart hinder), så jag har bromsberedskap från det att den som kör om mig ligger jämsides och fram tills avståndet är tillräckligt för att jag ska våga flytta bort foten från bromspedalen. Detta ger också fördelen att jag saktar in lite under de sekunder jag har bromsberedskap (om jag nu inte kör på farthållaren), vilket underlättar omkörningen.


Huruvida den som kört om bromsar för att jävlas med cyklisterna eller bromsar för att det dyker upp ett hinder är ju i princip irrelevant, olyckan inträffar ändå. Och vi diskuterar väl ändå hur olyckor ska undvikas?

I just det här fallet kanske bilisten bar skulden, men det lär ju finnas tusentals andra situationer där bilisten måste bromsa för att förhindra en värre olycka.

Till viss mån bör man kunna lita på att övriga trafikanter inte får tuppjuck (annars borde ju cyklisterna gömma sig i skogen för de kan ju inte vara säkra på att bilisten tänker gå ut till vänster för omkörning).

När jag kör om brukar jag kolla att jag har tillräckligt avstånd till den jag kört om innan jag går tillbaks till höger filen. Det tycker jag nog man skall kunna förvänta sig av andra trafikanter.

Du får hålla bromsberedskap när du blir omkörd om du vill, det är inget jag normalt gör (ser jag att han har skitit i det blå skåpet och får möte är det en annan sak). Skulle han gå tillbaks för tidigt så brukar jag anpassa farten om nödvändigt, ofta så löser sig avståndet genom att han kör snabbare.
 
Du får tänka på att det är såna som kör som jag som gör att såna som kör som du slipper olyckor de gånger ni får tuppjuck:)

Det händer rätt ofta att jag tänker "jag borde inte ha bromsat så kanske idioten hade lärt sig vad trafikreglerna säger när han blir av med sin bonus för skadefria år".

Att folk kör som idioter är mer regel än undantag. Jag kör bil kanske 3-4 gånger i veckan, den här veckan har jag hittills hunnit möta:
1. En bil som körde åt fel håll i en rondell (tur jag skulle "rakt fram" för annars hade vi stått nos mot nos)
2. En bil som tröttnade på att det var rött och bara gled iväg (han stod framför mig så jag är väldigt säker på att det var rött)
3. Hur många idioter som helst som legat i mittenfil trots att det är tomt till höger
4. Ungefär lika många idioter som sket fullständigt i att det blev 70 på grund av vägarbete

Så att man vågar sätta sitt liv på att andra trafikanter inte får tuppjuck måste jag säga att jag har lite svårt att förstå.
 
Har träningscyklister undantagits från att ta hänsyn i trafiken?

Cyklister som håller på med träning, dvs inte om vanlig a till b transport, borde väl rimligtvis inte betraktas som vanliga trafikanter. Att cykla i klunga är väl typisk tävlingsträning. Man ligger väldigt nära varandra och har knappast något säkerhetsavstånd att tala om. Avlysta vägar eller vägar som tillåter detta utan orsaka olägenhet för andra trafikanter borde vara ett självklart val.

Mina erfarenheter är att träningscyklister upplever att de är privilegierade och inte behöver ta hänsyn till andra trafikanter. Nej jag tror inte de cyklar i bredd för att jävlas, de cyklar i bredd för att kunna samtala och struntar i om detta är en olägenhet för andra trafikanter.

Självklart retar denna attityd upp andra trafikanter. Tyvärr triggar upprörda känslor i trafiken farliga situationer.
Bilisten som kör om och tvärnitar ska definitivt straffas, folk som inte kan behärska sig och tappar humöret i trafiken är allmänfarliga.

Bilistens reaktion är helt vidrig.
Men jag förstår varför han blev förbannad!

mvh thomas
 
Menar ni att det är olagligt att motionscykla på allmänna vägar? Är det verkligen det?

Nej det menade jag inte.
Jag är helt ointresserad av att diskutera lagar och trafikregler. Men jag ser på den enskilde trafikanten som del av ett teamwork där ALLA ska delta aktivt för att ALLA ska komma dit dom har tänkt sig utan problem.

Där ingår inte ett antal trafikanter (och det är banne mig inte bara träningscyklister!) som anser att de är privilegierade och kan göra som dom vill utan att ta hänsyn till andra. Inte heller rättigheter att förlora humöret och straffa andra trafikanter med egna påhitt.

mvh thomas
 
Det måste vara fritt från möte även om man ska köra om EN cyklist. Eller hur! Annars gör man en regelvidrig omkörning. Eller hur tänkte du nu egentligen?

Visst. Om det finns en lämplig vägren kan cyklisten använda denna. Jag brukar cykla på körfältsmarkeringen och det är sällan några problem för bilar att passera. Ibland är vägrenen liten, dålig eller täckt med sand/grus som gör den olämplig. Precis som med bilar avgör cyklisten om vägrenen är tillräckligt bra att framföra sitt fordon på. Upphinnande bilar ser om cyklisten är på eller utanför körfältet.
 
Man kan ju se det så här: Om cyklister ska få använda vägarna att träna på, är det lika ok att rallyförare använder vägarna att träna på?


Är man ute och motions- eller nöjesåker på vägar så bör man ju visa hänsyn till de trafikanter som kanske är ute och nyttoåker. På sjön har man ju etiketten att nöjestrafik väjer för yrkestrafik.
 
Är man ute och motions- eller nöjesåker på vägar så bör man ju visa hänsyn till de trafikanter som kanske är ute och nyttoåker. På sjön har man ju etiketten att nöjestrafik väjer för yrkestrafik.

Nja, vet inte om jag håller med riktigt...

Den så kallade yrkestrafiken på våra vägar imbillar sig ju också att de är en privilegierad trafikantgrupp som vi privatbilister ska ta extra hänsyn till. De anser att de har större rätt till vägarna än oss pga att de just är yrkestrafik.

Men vem är det som betalar för vägarna? Helt klart är de tung lastbilstrafik som sliter ner dom.

Till sjöss är det ren självbevarelsedrift att hålla sig undan yrkestrafiken. Särskilt när man som jag, sitter i en kanot. Skulle inte falla mig in att lägga mig ivägen i en farled eller tvärnita framför en färja...;)

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg