Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Lägger man dessutom till att detta "fordon" framförs enligt principen att man struntar i andra trafikanter och har en helt annan agenda/motiv för nyttjande av vägen så framstår skillnaden tydligare.
På vilket sätt "framförs den enligt principen att man struntar i andra trafikanter"?

Att man har en "annan agenda" är ju inget argument för nåt. Det finns gott om nöjesåkare i bil, om det nu var där skon klämde. Eller var det upprörande att de får motion?
 
Nej det är det väl inte. En cykel som är ute och nöjescyklar är faktiskt inget problem för någon.
En klunga kan vara 10-40 meter lång och om det dessutom cyklas i bredd är det ett ganska stort "fordon". Det går ju inte så bra att köra om en del av en klunga då man internt inte håller några trafikmässigt korrekta avstånd.
Lägger man dessutom till att detta "fordon" framförs enligt principen att man struntar i andra trafikanter och har en helt annan agenda/motiv för nyttjande av vägen så framstår skillnaden tydligare.

mvh thomas

Kan du inte gör ett försök att lista upp vilka som har rätt att använda våra vägar?
 
Nej det är det väl inte. En cykel som är ute och nöjescyklar är faktiskt inget problem för någon.
En klunga kan vara 10-40 meter lång och om det dessutom cyklas i bredd är det ett ganska stort "fordon". Det går ju inte så bra att köra om en del av en klunga då man internt inte håller några trafikmässigt korrekta avstånd.
Lägger man dessutom till att detta "fordon" framförs enligt principen att man struntar i andra trafikanter och har en helt annan agenda/motiv för nyttjande av vägen så framstår skillnaden tydligare.

mvh thomas

Låg igår bakom en skördetröska och efterföljande traktor med släp. Fanns ingen möjlighet att köra om.
Ser ingen skillnad på de fordonen och en klunga med cyklister, möjligen att cyklisterna håller en högre hastighet så jag kommer fram snabbare.

Förstår inte hur en del forumskribenter resonerar när de anser att endast bilister har rätt att nyttja vägnätet. Oftast har du ingen aning om varför nån åker i en bil, kan vara i tjänsten eller rent nöje. Förstår inte vad du menar när du skriver att de har en agenda/motiv. Tror du på allvar att cyklisterna kommer överens innan "att nu ska vi djävlas med några bilister. Så fort vägen blir smal o krokig så bildar vi klunga" De har självklart inte en tanke på det utan tänker att nu ska vi träna, cykla tillsammans i grupp, lite social samvaro samtidigt.
Vad har skördetröskan för motiv? Kunde de inte flyttat maskinen på natten när ingen annan kör? Bilisten som konsekvent kör 10-20 km under hastighetsgränsen och bromsar i varje kurva? Ta bussen!

Lite mindre irritation och mer tolerans så skulle livet på vägarna bli betydligt bättre
 
Om jag gör en "korrekt" omkörning av två cyklister som cyklar i bredd så kommer jag ju att hamna väldigt nära den vänstra av cyklisterna.

Om cyklisterna istället låter bli att cykla i bredd så kan jag se till att få i princip ett helt körfält mellan mig och cyklisten.

Skall jag tolka det som att du föredömligt går helt över (mitt) i vänster körfält när du kör om? Oavsett hur man tolkar det så är din beskrivning en förvanskning av verkligheten.

Tar vi t.ex. en 6.5m väg du går över så du ligger 0.7m från mittlinjen och en cyklist cyklar 0.8m från kanten så har du mycket riktigt 3.15m dvs nästan ett helt körfält till cyklisten. Lägger du till ytterligare en cykel 0.8m till in i körbanan så blir avståndet bara 2.35m - ett avstånd som jag i alla fall inte skulle kalla som väldigt nära cyklisten. Och går du inte ut så långt till vänster så blir det ett läge där man knappast kan hävda att man nästan har ett helt körfält mellan sig och cykeln.

Det har rekommenderats att man skall hålla ett avstånd på minst 1.5m till cyklisten vilket du alltså kan göra med god marginal oavsett om det är en eller två cyklister. Poängen är dock att för att göra det med bara en cyklist måste du gå ut 2.3m från högerkanten vilket gör att bilen (1.85m) inkräktar 0.9m på vänster körfält vilket gör att du inte kan ha mötande bil när du kör om EN cykel.

Samma situation blir det när du kör om två cyklister, du kommer då behöva inkräkta 1.7m på vänster körfält eller 1.55m från vänster kanten vilket betyder att du inte ens kan ha möte av en cyklist.

Ett problem när det bara är en cykel och mötande trafik är att det är mer troligt att bilisten lockas att köra om ändå. Han kan gå ut 1.4m och ändå hålla sig på sin körbana och passera cyklisten på 0.6m avstånd. Cyklar man två i bredd så är chansen faktiskt större att bilisten avstår från en sådan manöver med tanke på att det är en cyklist 1.6m ut i vägbanan.
 
Nej, men att inte hålla avstånd eller cykla i bredd så olägenhet uppstår för annan traifk är. Klungcykling tycker jag tyvärr matchar båda rätt väl.

Men att cykelmotionera utan att cykla i bredd (vid annan trafik i närheten) och med avstånd, så som triatleter motionerar eftersom man inte får ligga nära framförvarande i triatlon går utmärkt, givet att man hålle rfartbegräsningar visar hänsyn och allt annat trafikförordningen kräver av trafikanter.

/Patrik

Tror det var skyking som formulerade det väl tidigare i tråden. Om du inte kan köra om en cyklist säkert utan att korsa mittlinjen så kan det lika gärna vara en klunga för du måste ha fri sikt och inget möte för att kunna göra en omkörning.

En annan aspekt som möjligen skulle kunna var fel enligt lagen är det många har varit inne på och det är avståndet inom klungan. De har ingen möjlighet att stanna utan att krocka med varandra (vilket blir smärtsamt tydligt i många cykeltävlingar) men det har inget med frågan om omkörning att göra.
 
Man ligger ju inte på vägrenen på motsatt sida när man kör om, man ligger ju bara på rätt sida om mittlinjen. Då har man bara "resten" av högra körfältet mellan sig och cyklisterna, och i alla fall jag tycker att det är lite väl lite (med tanke på hur lätt en cykel kan vingla till).

Hur gör du när du kör om en bil?? Hoppas verkligen att du korsar mittlinjen då... Absolut ingen skillnad när du kör om en eller flera cyklar. Du ska hålla ut så långt som behövs även om det innebär att du korsar mittlinjen helt
 
@ ayrin
Det är min personliga erfarenhet att klungcyklarna är fokuserade sin träning, både som ren motion och även en ren övning i att just kunna cykla i klunga med de små avstånd som det är frågan om under en riktig tävling.
Det blir mindre fokus över till trafiken runt omkring och man reagerar inte särskilt aktivt när man har bilar bakom som vill köra om. Man cyklar gärna i bredd och bryter inte det mönstret även om man är ett mindre antal och det skulle kunna göras ganska flytande. Obs! det är inte så lätt att sluta cykla i bredd om man är många och ligger tajt. Jag upplever man struntar i om man som klunga är en olägenhet för andra trafikanter. Även när det gäller val av vägar för sina övningar.

Hoppas det var svar på dina frågor. Mina personliga uppfattning alltså och inte så mycket att argumentera om.

@Anders.Appelqvist
Du missförstår mig. Jag tycker att träningscyklare och klungcyklister har rätt att använda våra vägar. Men jag tycker inte de är en privilegierad grupp med rättighet att vålla andra trafikanter olägenheter.


mvh thomas
 
@ ayrin
Det är min personliga erfarenhet att klungcyklarna är fokuserade sin träning, både som ren motion och även en ren övning i att just kunna cykla i klunga med de små avstånd som det är frågan om under en riktig tävling.
Det blir mindre fokus över till trafiken runt omkring och man reagerar inte särskilt aktivt när man har bilar bakom som vill köra om. Man cyklar gärna i bredd och bryter inte det mönstret även om man är ett mindre antal och det skulle kunna göras ganska flytande. Obs! det är inte så lätt att sluta cykla i bredd om man är många och ligger tajt. Jag upplever man struntar i om man som klunga är en olägenhet för andra trafikanter. Även när det gäller val av vägar för sina övningar.

Hoppas det var svar på dina frågor. Mina personliga uppfattning alltså och inte så mycket att argumentera om.
Klart man kan argumentera även en "personlig uppfattning". Din personliga uppfattning baserar sig ju på antagandet att cyklisterna har en skyldighet att lägga sig på led så att en upphinnande bilist ska kunna köra om dem utan att invänta ett lämpligt tillfälle (=en situation där man kan gå över på mötande körbana).
 
Låg igår bakom en skördetröska... Ser ingen skillnad på de fordonen och en klunga med cyklister...

Förstår inte hur en del forumskribenter resonerar när de anser att endast bilister har rätt att nyttja vägnätet.

Nej du förstår inte och jag misstänker att du inte vill förstå vad jag skrev.
Ser du verkligen ingen skillnad på skördetröska och en klunga cyklister?
Och då menar jag enligt trådens debatt.
Jag tänker inte argumentera med dig.
Faktum är att jag nog lämnar tråden.

mvh thomas
 
Klart man kan argumentera även en "personlig uppfattning". Din personliga uppfattning baserar sig ju på antagandet att cyklisterna har en skyldighet att lägga sig på led så att en upphinnande bilist ska kunna köra om dem utan att invänta ett lämpligt tillfälle (=en situation där man kan gå över på mötande körbana).

Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd. Men du förtjänar ett svar tycker jag.

Ja jag TYCKER att klungcyklister har en skyldighet att lägga sig på led när dom cyklar på väg där man inte KAN köra om när det cyklas i bredd. Det är inom begreppet hänsyn till andra trafikanter. Att invänta ett lämpligt tillfälle bör man ju alltid göra men på vissa vägavsnitt är det meningslöst. Det kommer inte något sådant lämpligt tillfälle på en lååång sträcka. Att i ett sånt läge vägra lägga sig på ett led TYCKER jag är en tråkig attityd.

mvh thomas
 
Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd. Men du förtjänar ett svar tycker jag.

Ja jag TYCKER att klungcyklister har en skyldighet att lägga sig på led när dom cyklar på väg där man inte KAN köra om när det cyklas i bredd. Det är inom begreppet hänsyn till andra trafikanter. Att invänta ett lämpligt tillfälle bör man ju alltid göra men på vissa vägavsnitt är det meningslöst. Det kommer inte något sådant lämpligt tillfälle på en lååång sträcka. Att i ett sånt läge vägra lägga sig på ett led TYCKER jag är en tråkig attityd.

mvh thomas

Frågan är vad du/man i så fall tycker att bilistens skyldighet är? Hur långt behöver bilisten gå ut vid omkörning? Behöver han förvissa sig om att det inte kommer mötande trafik?

På dig låter det som att han inte skall behöva förvissa sig om att mötande trafik. Underförstått blir det frågan om att man räknar med att kunna hålla sig i höger körfält och bara blåsa förbi cyklisterna med bara minimalt avstånd. Alternativt utgå från att cyklisterna snällt skall slänga sig i diket ifall bilisten behöver gå tillbaks till höger körfält ifall han får möte.

Jag tycker nog inte man skall köra med argument som "hänsyn till andra trafikanter" om man inte tänker visa hänsyn själv...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg