Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Vad har peka med fingret med saken att göra. Olyckan skedde först efter omkörningen och då med de omkörda.

Du kommer aldrig någonsin att ha en rättighet att orsaka en olycka. Oavsett hur motparten beter sig i trafiken.

Du kan peka finger åt någon, men riskerar att få en käftsmäll. Har du tur kanske du får ett brutet näsben och kan åtala den skyldiga för misshandel. Var det värt att peka finger och få en knäckt näsa för ett eventuellt skadestånd?

Cyklister som medvetet ligger i bredd och bromsar upphinnande trafik utan vilja att underlätta passagen ger uppenbarligen liknande effekt som att peka finger. Var det värt ett brutet nyckelben bara för att sätta bilisten på plats? Det kunde gått ännu värre för cyklisterna.

Visa respekt i trafiken så får du respekt tillbaks från bilisterna.

Du kan peka finger åt någon, men riskerar att få en käftsmäll. Har du tur kanske du får ett brutet näsben och kan åtala den skyldiga för misshandel. Var det värt att peka finger och få en knäckt näsa för ett eventuellt skadestånd?

Cyklister som medvetet ligger i bredd och bromsar upphinnande trafik utan vilja att underlätta passagen ger uppenbarligen liknande effekt som att peka finger. Var det värt ett brutet nyckelben bara för att sätta bilisten på plats? Det kunde gått ännu värre för cyklisterna.

Visa respekt i trafiken så får du respekt tillbaks från bilisterna.

Cyklister cyklar inte på vägen för att reta dig även om de cyklar i bredd.

Nu börjar det bli lite för löjligt, eller hur? Är inte flashback ett bättre forum för er två?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Men finns straffsatser angivet för alla andra trafikrelger i trafikförordningen.
Eller är månne straffen något som inte regleras i lag. Då man jsuterar beloppen för fortkörning är det väl inte en lagändring - bara en jestering av följderna av lagen. Eller står påföljderna i lagen?
Då skulle ju inflation kräva lagändring... såvida det inte är dagsböter...

/Patrik

För andra trafikbrott har jag sett att det är specificerat straff i slutet av trafikförordningen. Där står förvisso Inga belopp specificerat, men det står vilka överträdelser som ger böter (fängelsestraff finns angivet i lag, dvs någon annanstans).

När jag skummade igenom såg jag inget straff på att cykla i bredd.

Är det helt klarlagt att bilisten inte bromsade på grund av att det sprang ut vilt i vägen eller att det låg ett annat fordon framför?

Eftersom man ska kunna stanna före varje förutsägbart hinder så är det svårt att påstå att någon framför har bromsat för tvärt. Att fordonet framför bromsar är ju klart förutsägbart, man ska alltså hålla avståndet till framförvarande fordon så pass långt att man klarar av att det fordonet bromsar. (Ja, jag vet att 90% av alla bilister på motorväg struntar i det.) 3-sekundersregeln får man lära sig när man tar körkort, hur många cyklister håller 3 sekunder till framförvarande?

Det som bilisten möjligen gjorde fel var att han körde in för tätt framför cyklisterna. Men då är det cyklisternas ansvar att sakta in och öka luckan. Man kan nämligen sällan påverka avståndet till bakomvarande fordon, däremot kan man påverka avståndet till framförvarande fordon.

Att cyklisterna tycker det är jobbigt att bromsa in för att de tappar tempot och måste växla ner är inget giltigt skäl till att inte hålla avståndet.

Nej det är inte klarlagt annat än vad som stod i tidningen och då är det ju bara det vi kan utgå ifrån. Annars kan vi ju lika gärna vifta bort det med att hela historien kan vara helt hittepåspråk, att det inte alls hänt en olycka.

Sen det där med att hålla avstånd kräver ju att ändra trafikanter beter sig så att man kan. Annars har man ju inte ens kunnat köra om för att den omkörda ju kan gå ut i vänsterfilen precis innan man skall passera bakänden, eller som i berättelsen bli omkörda eftersom den omkördade kan gå tillbaks till högerfilen precis framför den omkörda. Och inte ens köra på huvudled i en t-korsninng då någon ju kan köra ut precis framför en.

Att klandra iaf den cyklist som varit längst fram för att inte hållt avståndet verkar inte rimligt.

För andra trafikbrott har jag sett att det är specificerat straff i slutet av trafikförordningen. Där står förvisso Inga belopp specificerat, men det står vilka överträdelser som ger böter (fängelsestraff finns angivet i lag, dvs någon annanstans).

När jag skummade igenom såg jag inget straff på att cykla i bredd.

Straffsatserna för brott mot Trafikförordningen hittar ni i RÅB - "Riksåklagarens föreskrifter om ordningsbot för vissa brott".

Straffsatserna för brott mot Trafikförordningen hittar ni i RÅB - "Riksåklagarens föreskrifter om ordningsbot för vissa brott".

Någon straffsats för att cykla i bredd ser jag inte där heller, ser du?

Listan där verkar dessutom vara lättare att leta i än i trafikförordningen. Om jag uppfattat det rätt så är det så att riksåklagaren inte får besluta om huruvida det öht skall vara straff på en gärning - detta innebär att riksåklagarens föreskrifter inte kan ta upp brott som inte är upptagna i (trafik)förordningen.

Någon straffsats för att cykla i bredd ser jag inte där heller, ser du?

Listan där verkar dessutom vara lättare att leta i än i trafikförordningen. Om jag uppfattat det rätt så är det så att riksåklagaren inte får besluta om huruvida det öht skall vara straff på en gärning - detta innebär att riksåklagarens föreskrifter inte kan ta upp brott som inte är upptagna i (trafik)förordningen.

Kan någon bistå med en länk till en lämplig sida?
Då jag gogolade "Riksåklagarens föreskrifter om ordningsbot för vissa brott" + trafikförordningen fick jag bara en massa oreleventa träffar samt erbjudande om att köpa det som bok.

/Patrik

Grunden för cyklar i trafikförordningen är ju att de är lekfordon. Något man kan ifrågasätta med 100kg ryttare i 40 km/h på 15 kg cykel med väska.

Har ett par ggr på cykelbana blivit påkörd bakifrån av icke lagligt utrustade motionscyklar med irriterade ryttare som kvaddat framhjul och en gång hela hojen.
Viss anmositet kunde förnimmas.

Alla cyklar i trafik skall ha ringklocka, motsvarande och reflexer.
VTF gäller även för jäktande motionärer.

När det är gående på cykelbanan brukar jag ropa vänligt i god tid, inga sura miner av det.

go tur

Cyklister cyklar inte på vägen för att reta dig även om de cyklar i bredd.

Nu börjar det bli lite för löjligt, eller hur?

Om de vet att en upphinnande bil ligger bakom och vill köra om och cyklisterna fortsätter ligga i bredd istället för att gå i linje gör de det för att jävlas. Det finns inga fördelar med att ligga i bredd vid motionscykling förutom att det är socialt.

Bilar som kan utföra en snabb omkörning utan att behöva sakta in är minst fara för cyklister. I det aktuella fallet verkar bilisten fått sakta ner till cyklisternas fart och sedan hitta en lucka för att köra om. En farligare situation för alla. Hade de varit lite hjälpsamma i trafiken hade olyckan troligtvis inte hänt.

Tråden heter "Dödslängtan eller dåligt omdöme?" så det ligger väl i linje att diskutera varför olyckor sker och inte blint dissekera lagen. Om alla följde lagen och saknade känslor borde vi inte ha några olyckor eller i vilket fall betydligt färre.

Om de vet att en upphinnande bil ligger bakom och vill köra om och cyklisterna fortsätter ligga i bredd istället för att gå i linje gör de det för att jävlas. Det finns inga fördelar med att ligga i bredd vid motionscykling förutom att det är socialt.

Bilar som kan utföra en snabb omkörning utan att behöva sakta in är minst fara för cyklister. I det aktuella fallet verkar bilisten fått sakta ner till cyklisternas fart och sedan hitta en lucka för att köra om. En farligare situation för alla. Hade de varit lite hjälpsamma i trafiken hade olyckan troligtvis inte hänt.

Tråden heter "Dödslängtan eller dåligt omdöme?" så det ligger väl i linje att diskutera varför olyckor sker och inte blint dissekera lagen. Om alla följde lagen och saknade känslor borde vi inte ha några olyckor eller i vilket fall betydligt färre.

Det måste vara fritt från möte även om man ska köra om EN cyklist. Eller hur! Annars gör man en regelvidrig omkörning. Eller hur tänkte du nu egentligen? Menar du att det är ok att köra om cyklister regelvidrigt om dom ligger på ett led men inte om dom ligger på två led? Jag förstår inte.
Varför skulle det var ok att göra en farlig omkörning på ett visst sätt men inte på ett annat???

Problemet isf verkar vara att bilisten tycker det verkar lämpligt att vid omkörning dunka cyklisterna i ryggen med backspegeln. Frågan är då hur cyklisternas beteende påverkar säkerheten?

Om bilisten däremot tänker på cyklisternas säkerhet så ser han till att gå ut för att lämna utrymme till cyklisterna och då kommer problemet att han genom att göra det kommer över i vänster körfält även om cyklisterna cyklar på led.

Problemet blir alltså att bilisten kan köra om cyklisterna endast om det inte kommer mötande trafik (annat än en cykel då kanske). Och detta är aldeles oavsett ifall de cyklar i bredd eller inte (utom möjligen då ifall de cyklar i bredd och det kommer mötande cyklister i bredd och liknande).

Det förefaller alltså som att det egentliga problemet för en omkörning är att cyklisterna cyklar tätt i led snarare än att de cyklar i bredd. Det bilisten måste göra vid omkörning är att hinna passera alla cyklister innan det kommer mötande trafik (något som för övrigt underlättas ifall de cyklar i bredd istf på led).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg