Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Jag tycker inte att det finns kvar nått att diskutera efter polisens svar.

Jag förstår att du inte vill svara på frågan eftersom den är obekväm för dig, men besvara då denna:
- Menar du att polisens svar innebär att lämpligt avstånd nu betyder att du inte behöver kunna stanna för framförvarande fordon?

Jag förstår att du inte vill svara på frågan eftersom den är obekväm för dig,
Den är inte obekväm, jag har bara inte lust att ge en siffra som ska misstolkas av någon som inte har praktisk erfarenhet av klungcykling.

- Menar du att polisens svar innebär att lämpligt avstånd nu betyder att du inte behöver kunna stanna för framförvarande fordon?
Nej, lägg inte ord i min mun.
Men du tolkar mao att det är det polisen skriver i sitt svar?

Undrar hur man från bilistsynpunkt skulle reagera på en tråd som hette "Mordlängtan eller dåligt omdöme?" som tog upp problematiken kring bilister som tvunget ska köra om en ensam cyklist över dolda krön och kurvor utan någon som helst hänsyn...

Ett betydligt vanligare problem (och allvarligare) än cyklar i klunga... Cyklisterna riskerar inte någon annans liv, de orsakar bara lite tidsfördröjning för bilisten...

Det får vi inte diskutera här för TS, här pratar vi bara snabba hjälmar på parallella vägar eller hur det nu var:)

Den är inte obekväm, jag har bara inte lust att ge en siffra som ska misstolkas av någon som inte har praktisk erfarenhet av klungcykling.
Du behöver inte vara orolig för att det ska misstolkas. Du kan ju själv välja en situation du tycker är lämplig i en trafikmiljö.

Nej, lägg inte ord i min mun.
Men du tolkar mao att det är det polisen skriver i sitt svar?
Du får gärna rätta mig men det är den enda slutsatsen jag kan dra av att du tyckte polisens svar onödiggjorde min fråga.
Jag tycker inte att polisen svarar på avståndsaspekten. Varför han inte gör det kan jag bara spekulera i.

Olägenheten för vem? De hindrar ju ingen?

Så om cyklisterna hade stålburar runt sina cyklar, dvs högre skyddsnivå, så skulle det vara mer ok att de cyklade på väg?
Synonymer till olägenhet
besvär, nackdel, missförhållande, men, skada, besvärlighet, förtretlighet, svårighet, bekymmer, problem, aber, omak

Än en gång. Är det cyklisterna eller bilisterna som direkt utsätter den andra parten för fara?

Jag kan inte förstå hur man som trafikant inte kan inse att det är det upphinnande, snabbare och tyngre fordonet, oavsett om det är bil på väg /.../, som HAR större ansvar för att det inte ska ske olyckor?
Det är såklart den upphinnandes (i detta fall; bilisten, motsvarande) ansvar att hindra uppkomst till olyckor. LVG:aren kan inte ställas ansvarig för att bli påkörd, om inte denna handlat tokigt.
Däremot är det föga tröstande om man skulle bli påkörd. Därav min fråga gällande omdömet.
Hur fungerar din teori i praktiken? Varför ens ta upp ett sånt argument?
Om alla håller samma hastighet blir omkörningar omöjliga att genomföra.

Om polisen svarar att klungkörning är ok, så svarar han även på avståndsaspekten. Vet man hur en klunga ser ut och fungerar förstår man det av svaret.

Men då förstår jag inte varför du reagerade på mitt påstående? Då tycker du ju att polisens svar innebär att man inte ska behöva hinna bromsa.

Däremot är det föga tröstande om man skulle bli påkörd. Därav min fråga gällande omdömet.
Och jag har frågat varför du inte bedömer att gångare uppvisar samma dåliga omdöme när de går bland cyklister på gc-bana. De kan ju välja att gå utanför gc-banan för att minimera riskerna?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg