Jag har förstått att ni tycker att det här är ett väldigt stort problem. Jag stöter på det här icke-problemet 0-5 ggr per år och har då inga problem att invänta lämplig plats för omkörning. Tidigare när jag tyckte att cyklister var nördar och själv bara körde bil och MC så störde jag mig ofantligt mycket på klungkörande cyklister. Jag tycker som andra att det där med "dödslängtan" i trådtiteln är en riktigt dålig och osmaklig formulering.
Jag kan hålla med om att rubriken är illa vald, i klass med "Har du slutat slåss på sistone?" - du ger bara två dåliga svarsalternativ redan i frågan.
Men frågan om hur vi ska underlätta samspelet mellan tränande cyklister och övrig trafik för att undvika olyckor tycker jag är viktig. Som cyklist (ensam) vill jag inte bli påkörd och jag vill såklart som bilist inte heller köra på någon, oavsett vem som har juridiskt rätt eller fel.
Att förstå hur klungcyklister tänker hjälper mig när jag är bilist, även om jag tycker de bryter mot flera lagar medan jag tolkar det som att de själva verkar tycka att de underlättar för medtrafikanter.
/Patrik