komma undan med vad? Att klargöra det orimliga i att vi har de hastighetsbegränsningar vi har på våra cykelvägar?Jag har inte hittat något så jag kan varken säga bu eller bä om det. Jag bara reagerade på att det lät mycket och jag tvivlar på att du kan komma undan med det eftersom du är skyldig att kunna stanna för hinder. Men jag låter det vara osagt.
Det var inte det jag frågade.Vad som finns på vägen är inte relevant för vad som händer på cykelvägen. Får man inte lov att använda vägbanan just där, och det är risk för kollision på cykelbanan så får man snällt sänka farten eller söka sig till annan plats.
Vad jag vill ha sagt med just de här frågorna är att du ofta jämför helt otillåtna med ibland tillåtna saker. Äpplen och päron. Sakligt? Nej.Nej, vad jag hittat så får du använda vägen om du ska svänga bort ifrån den dvs om cykelvägen finns på vänster sida, och du ska svänga höger, så får du använda höger körfält en kortare bit för att sedan svänga höger. Det var det som Grass inte skulle, och därför borde använt cykelvägen.
Ja, du får väl aldrig köra över hastighetsbegränsningen. Det är belagt med böter. Finns en länk till böter i en av mina tidigare poster.
Enligt din definition baserat på dina tidigare uträkningar? Vi kan återkomma till dem. Och varför det trots allt inte sker mer olyckor mellan cyklister än vad det faktiskt gör, när cyklister kör i klungor.Lagen säger att du får cykla i bredd om det inte stör, men där finns olika åsikter om vad som är nivån för störande och vem som avgör det. Trafikpolisen rekommenderade ett led och mindre sällskap. Citera du gärna in det igen.
På längden säger lagen att du ska hålla avstånd så klungor är per definition inte tillåtna på allmänna vägar.
Citatet:
Den första Anna: Följdfråga till Greger: Jag ställde tidigare en fråga om att cykla i bredd. Nu undrar jag en sak till, eftersom Daniel sa att tävlingscyklisterna cyklade i 30km/h på en 70-väg, och cyklade i bredd, anses det då ske "utan fara eller olägenhet för trafiken"?
Trafikpolischef Greger Nilsson: Sannolikt i de flesta fallen men det beror också på den rådande trafiksituationen för stunden.