Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Oj, det eldas på här än.

Men för att föra in lite sakliga argument.

Andreas Grass var en cyklist i Lund som använde cykelvägen istället för den parallella cykelvägen. Tyvärr blev han prejad/påkörd av en bilist.
Grass blev fälld i tingsrätten och hovrätten för att han inte använt cykelvägen.
Självklart får alla ha en uppfattning om vad man tycker borde vara rätt och fel, men nu kan väl ändå ingen påstå att cyklister får och ska använda vägbanan efter eget tycke. Att välja vägen för att kunna cykla fortare än på cykelvägen är inte ett sådant argument. Anpassa hastigheten som vilket fordon som helst! Ferrariägare får inte köra fortare för att de kan.

Ur chatten med Polisen på Sydsvenskan:

Petter: Vad rekommenderar polisen när man är en grupp som cyklar på landsväg. Bör man ligga två sidan om varandra så att omkörningssträckan förkortas eller alla på ett led så att bilen inte behöver köra över i andra körbanan fullt ut, men får längre omkörningssträcka?
Trafikpolischef Greger Nilsson:
Vi rekommenderar små grupper, på ett led och nära vägkanten.
Han skriver visserligen inte rakt ut att man inte får, men han har en väldigt tydlig uppfattning.

Cyklister önskar att bilister ska visa mer hänsyn, men ärligt talat så har jag mer och mer fått uppfattningen att det finns många uppkäftiga typer där ute som hävdar sin rätt och läser lagen efter egen önskan :) Man skulle lätt kunna tro att det är 15-åringar men det rör ju sig om fullt vuxna män! (Har inte sett någon kvinna uttala sig)
 
Självklart får alla ha en uppfattning om vad man tycker borde vara rätt och fel, men nu kan väl ändå ingen påstå att cyklister får och ska använda vägbanan efter eget tycke.
Nu har jag inte hittat domen FÖR JUST DET HÄR FALLET men jag undrar ändå hur du kan dra sådana 'sakliga' slutsatser?
Utdrag från en av tidningsartiklarna:
"Huvudregeln är att cyklister ska använda cykelbana om det finns en sådan. Undantag kan dock göras om det bedöms vara mera säkert.

Men enligt tingsrätten syftar undantagen på när det finns en dubbelriktad cykelbana på vänstra sidan och cyklisten planerar att efter en kortare sträcka svänga åt höger."
 
Jag tycker att det är konstigt tråkig attityd mot cyklister rent allmänt.

Jag förstår de som tränar och tävlar att det inte funkar med 30-50 km/h på GC-bana.

.

Knappast tråkig attityd mot cyklister i allmänhet. Ingen har väl klagat på några andra än just "landsvägscyklister" som tränar på allmän väg.
Jag har full förståelse för att det inte, alla gånger, går att cykla långa sträckor i nämnd hastighet. Många GC/C-banor är absolut inte dimensionerade för det.
 
Att välja vägen för att kunna cykla fortare än på cykelvägen är inte ett sådant argument. Anpassa hastigheten som vilket fordon som helst! Ferrariägare får inte köra fortare för att de kan.
Vet du vad det är för hastighetsbegränsning på cykelväg som går parallellt med allmän väg?
 
Det är ju inte MIN åsikt så, det är åtminstone mycket mer sakligt än enskilda personers åsikter. Det kan du kanske hålla med om?

Jag vet inte var du citerar, men om du läser min länk så finner du detta:
När det gäller åtalet mot Andreas Grass går hovrätten helt på tingsrättens linje.
Endast när det längs vänstra sidan i cyklistens färdriktning finns en dubbelriktad cykelbana och cyklisten efter en kortare sträcka ska svänga till höger, är det enligt tolkningen av lagens undantag tillåtet att cykla i bilarna körfält istället för på cykelbanan.
Poängen är att cyklisten, för en så kort sträcka, ska behöva ta sig över vägen till och från cykelbanan.
De båda domstolarna menar att Andreas Grass inte uppfyllde det krav som undantaget i trafikförordningen syftar till. Han cyklade i bilarnas körfält på en relativt lång sträcka, det fanns en cykelbana till höger i hans färdriktning och han skulle svänga till vänster.
– Dessa omständigheter talar mot att det kan anses ha varit mer trafiksäkert att använda vägbanan istället för cykelbanan, skriver tingsrätten.

Jag påstår inte med detta att cyklister inte får finnas på vägbanan, men jag påstår att de som säger att cyklister får välja vägbanan "om de vill" har fel. Det finns undantag när de får välja, men annars gäller cykelbanan om den finns.
 
Kvarnträsk;646672 Nej det är inte svårt. Det finns 'regler' hur man ska bete sig för att vara trafiksäker som man bör lära sig. Har man tänkt köra motionslopp eller dylikt är det vettigt att ha tränat klungkörning innan. Ja det är socialt. Att ligga ensam och cykla säg 20 mil i 5-6 timmar är inte roligt i längden anser nog de flesta. Människan är en social varelse sa:
Om det är lätt att cykla klunga borde man få ut mer träningseffekt/tidsenhet av att cykla ensam, då man får ta vinden själv och således träna benen mera. om klunga är lätt behvöer det ju inte så mycket övning.
Jag kan förstå att man kan hjälpas åt vid problem - det är absolut ett argument för att cykla flera, i klunga eller på led.
Kanske fler syns mera men att ge sig ut och cykla i träningstempo med decimetrar mellan cyklarna för att vara social är jag lite fundersam till - i det fallet borde mycket av ens koncentration ägnas åt medcyklisterna och andra medtrafikikanter.

Jag tackar för ytterligare insikt i cyklisters resonerande och konstaterar fortsatta olikheter mellan våra synsätt.

/Patrik, som lärt sig mycket i tråden och inte delar Jonjas åsikt om trådens ointresse
 
Man behöver alls icke

ha tävlingsambitioner för att uppskatta cykla i klunga på t ex randonneurlopp. Brukar vara på jämna antal kilometrar t ex 200, 300 eller 400. Man träffas vid en startpunkt och cyklar en slinga där man stämplar startkortet på t ex bensinmackar i slingans ytterpunkter. Blir ofta små grupper om 3-6 cyklister som håller ihop och växeldrar i ett tempo som passar. Förbeställer mat från cykeln på t ex pizzerior per mobiltelefon så att maten är på bordet när man anländer.

Detta är en form av cykling som jag uppskattar mer än de större loppen som Vättern runt. http://www.bicycling.se/blogs/eriknohlin/randonneurvetenskap.htm

Thure
 
Om det är lätt att cykla klunga borde man få ut mer träningseffekt/tidsenhet av att cykla ensam, då man får ta vinden själv och således träna benen mera. om klunga är lätt behvöer det ju inte så mycket övning.
Det är lätt rent praktiskt när man lärt sig hur man ska förhålla sig till de andra i gruppen samt lärt sig de kommandon och handsignaler som förekommer.
Om det sen är lätt rent fysiskt att cykla i klunga beror på. Vill man träna på att cykla länge inför tex ett motionslopp, säg Vätternrundans 30 mil, så ger det dålig grenspecifik träning att ligga själv och köra korta hårda pass. Sen är det ju kanske inte bara benen som behöver träning, tror man det har man nog inte riktigt förstått landsvägscykling. Även taktik, placering i gruppen, hur mycket vind man är beredd att ta, spurter mm tränas.
Generellt kan man säga att klungkörning gör att man kan cykla längre och/eller fortare än som ensam individ.
Att ligga och köra tex lagtempo i klunga är allt annat än lätt fysiskt sett. Ligga längst fram och ta all vind i hög hastighet i allt från nån sekund till flera minuter för att sen gå ned till sista plats och försöka återhämta sig tills det är ens tur igen.
Jag har då svårt att ta ut mig lika mycket när jag kör själv:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg