Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Det är lätt rent praktiskt när man lärt sig hur man ska förhålla sig till de andra i gruppen samt lärt sig de kommandon och handsignaler som förekommer.
Om det sen är lätt rent fysiskt att cykla i klunga beror på. Vill man träna på att cykla länge inför tex ett motionslopp, säg Vätternrundans 30 mil, så ger det dålig grenspecifik träning att ligga själv och köra korta hårda pass. Sen är det ju kanske inte bara benen som behöver träning, tror man det har man nog inte riktigt förstått landsvägscykling. Även taktik, placering i gruppen, hur mycket vind man är beredd att ta, spurter mm tränas.
Generellt kan man säga att klungkörning gör att man kan cykla längre och/eller fortare än som ensam individ.
Att ligga och köra tex lagtempo i klunga är allt annat än lätt fysiskt sett. Ligga längst fram och ta all vind i hög hastighet i allt från nån sekund till flera minuter för att sen gå ned till sista plats och försöka återhämta sig tills det är ens tur igen.
Jag har då svårt att ta ut mig lika mycket när jag kör själv:)

Taktiken kring klungkörning kan jag förstå behöver övas (där vi nog delvis är osense om platsen för detta) men det rent fysika/kroppsliga låter som intervallpass/tempoväxling som man skulle kunna köra själv, om man har pannben/vilja nog att ta ut sig lika mycket ensam som i grupp. Jag kan förstå att man pressar sig extra i grupp - jag upplever samma sak då jag tränar annat - men för egen del så ser jag det som en brist på pannben/vilja som jag önskar jag kunde träna upp.
Men kan man cykla i motvind borde det ju bara vara enklare att cykla i medvind eller i lä (gvet att man behärska klungkörning/ligga på rulle). Så upplever jag med-och motvind under min pendlarcykling.

/Patrik, med för tunnt pannben :)
 
Nej, men vad är din poäng? Om du riskerar att kollidera är farten för hög.
Ingen poäng utan kanske mer en förklaring varför folk väljer att cykla på väg med tanke på din jämförelse nedan, som jag tycker haltar en del.

Att välja vägen för att kunna cykla fortare än på cykelvägen är inte ett sådant argument. Anpassa hastigheten som vilket fordon som helst! Ferrariägare får inte köra fortare för att de kan.

Det är samma hastighetsbegränsning på cykelvägen som på vägen bredvid om inte annat är skyltat.
Dvs Ferrarin får köra så fort som det är skyltat, men det får cykeln på cykelvägen bredvid också göra. Om det inte finns hinder i vägen, vilket gäller för båda. Så Ferrarin får köra 70 på 70-väg och cykeln får köra 70 på cykelvägen bredvid.

Ferrarin enbart behöver inte förvänta sig att det när som helst plötsligt befinner sig andra trafikanter som rör sig mot honom över hela hans körfält eller över hela vägen. Eller att 3 stillastående mammor/pappor med barnvagnar tar upp hela vägbanan. Eller lekande barn. Eller hundrastare som går på ena sidan av cykelbanan och har sin kopplade hund på andra sidan. osv. osv. Och detta kanske hela tiden.

Sen är vägen för det mesta anpassad för skyltad hastighetsbegränsning, medan cykelbanan är dimensionerad för hastigheter långt underskridande gällande hastighetsbegränsning.
Plus övriga fasta/rörliga hinder som cyklisterna får stå ut med på cykelvägarna.

Vilken bilist skulle acceptera att det såg ut så på vägarna? När de inte ens kan acceptera att cyklar tar upp en del av körbanan nån gång då och då?

Jag som pendel- och träningscyklist kommer att fortsätta att använda väg även fast det finns cykelbana om jag bedömer det lämpligare och stödja mig på att sunt förnuft får alltid avgöra och det egna säkerhetstänkandet - även fast det kanske inte är en lag;)
 
... men det rent fysika/kroppsliga låter som intervallpass/tempoväxling som man skulle kunna köra själv, om man har pannben/vilja nog att ta ut sig lika mycket ensam som i grupp.
Nej. Eftersom man ofta är ute efter både fart OCH distans. Det är skillnad på att köra intervaller själv där du kanske håller 40 km/h i intervallerna och 25 i vilopauserna jämfört med att ligga i 45km/h hela tiden som du kan göra vid klungkörning.

Men kan man cykla i motvind borde det ju bara vara enklare att cykla i medvind eller i lä (gvet att man behärska klungkörning/ligga på rulle). Så upplever jag med-och motvind under min pendlarcykling.
Men kör man bara motvind kommer man inte kunna cykla fort i medvind.
 
Uppenbart är väl att klungkörarna inte gillar cykelbanor och att brott mot trafikreglerna inte alltid beivras, förrän det blir rättegång p g a olyckor. Den mjuka trafikanten brukar förlora grovt mot den med plåt kring sig, men detta drabbar aldrig debattglada, eller?
 
OT: Det finns väl två kategorier som "behöver" öva klungkörning.
Dels oerfarna vätternaspiranter som behöver få tillräcklig klungerfarenhet för att inte utgöra en fara för övriga cyklister i loppet. Dels seriösa tävlingscyklister för vilka det faktiskt gör skillnad i träningseffekt om de cyklar "tävlingslikt" eller om de bara är ute och cyklar mycket och hårt.

Övriga klungcyklar för att det är trevligare än att nöta mil ensam.
 
Det är samma hastighetsbegränsning på cykelvägen som på vägen bredvid om inte annat är skyltat.
Har du någon referens till att det faktiskt stämmer? Jag tycker att det låter orimligt, så jag vill gärna se att du har belägg för det argumentet.

Ferrarin enbart behöver inte förvänta sig att det när som helst plötsligt befinner sig andra trafikanter som rör sig mot honom över hela hans körfält eller över hela vägen. Eller att 3 stillastående mammor/pappor med barnvagnar tar upp hela vägbanan. Eller lekande barn. Eller hundrastare som går på ena sidan av cykelbanan och har sin kopplade hund på andra sidan. osv. osv. Och detta kanske hela tiden..

Men det är här det skär sig. Du har inte rätt att köra i den skyltade hastigheten om det finns risk för kollision. Av samma anledning får du inte som bilist hålla 70 förbi ett hus som ligger intill vägen, eftersom risken är stor att du inte kan stanna om något dyker upp. Körteori 1A på vilken körskola som helst!
Av exakt samma anledning bör du som bilist inte ta krön och skymda kurvor i max tillåtna hastighet, eftersom det faktiskt kan finnas en cyklist eller fotgängare där.

Det finns skyldigheter både för bilister och cyklister, men bara för att den ena inte fullföljer sina skyldigheter betyder det inte ökade rättigheter för den andra :)

Jag som pendel- och träningscyklist kommer att fortsätta att använda väg även fast det finns cykelbana om jag bedömer det lämpligare och stödja mig på att sunt förnuft får alltid avgöra och det egna säkerhetstänkandet - även fast det kanske inte är en lag
Det har nog alla förstått redan att du kommer att göra ;) Men det är stor skillnad på att göra som man vill, och påstå att det är rätt. Jag håller inte alltid hastighetsbegränsningen, men jag påstår inte att det är rätt att bryta mot den.
 
Nej. Eftersom man ofta är ute efter både fart OCH distans. Det är skillnad på att köra intervaller själv där du kanske håller 40 km/h i intervallerna och 25 i vilopauserna jämfört med att ligga i 45km/h hela tiden som du kan göra vid klungkörning.


Men kör man bara motvind kommer man inte kunna cykla fort i medvind.

Kan du uteckla "fart OCH distans" lite mera?
Hade du sagt "fart och tid" hade jag kanske kunnat förstå att man vill träna länge/längre - för att tex kolla att man inte får skav i skor, mot sadel, i händer osv men din kropp kan väl inte märka skillnad på om du tränar på samma intensitet och samma tid i ena fallet i 45 km/h på rulle (längre distans) och i andra fallet 30 km/h i vinden - givet att du hittar samma motstånd och kadens eller vad missar jag här?

/Patrik
 
Men det är stor skillnad på att göra som man vill, och påstå att det är rätt. Jag håller inte alltid hastighetsbegränsningen, men jag påstår inte att det är rätt att bryta mot den.

Men denna cykeltråd är väl som många andra. Cyklister som kör som dom vill och andra trafikanter som inte gillar denna attityd. (OBS! Gruppen "andra trafikanter" innehåller också cyklister som inte gillar denna attityd.)

thomas
 
Kan du uteckla "fart OCH distans" lite mera?
Hade du sagt "fart och tid" hade jag kanske kunnat förstå att man vill träna länge/längre - för att tex kolla att man inte får skav i skor, mot sadel, i händer osv men din kropp kan väl inte märka skillnad på om du tränar på samma intensitet och samma tid i ena fallet i 45 km/h på rulle (längre distans) och i andra fallet 30 km/h i vinden - givet att du hittar samma motstånd och kadens eller vad missar jag här?

/Patrik
ok då, fart/distans/tid. Enklast är att du testar själv. Det krävs träning i att cykla fort för att cykla fort. Man kan inte stånga ensam i 30km/h i motvind och tro att man sen kan ligga med en klunga som kör 45km/h någon längre sträcka, fast man ligger på rulle.

/Nyss hemkommen efter mina 'vanliga' drygt 45km pendelträningskilometer. På MTB. Till 95% på cykelväg/grusväg. Fast det finns fina vägar bredvid:).

edit: 3 'incidenter' på väg hem.
1.Bilist som gör u-sväng över på mitt körfält utan att uppmärksamma mig. Jag bromsar.
2.Bilist som kör ut från parkering med mobil i handen mot örat. Tittar bara åt andra hållet, uppmärksammar mig inte. Jag bromsar.
3. Cyklist på cykelbana som cyklar om 3 cyklande barn och då kommer över på 'min' halva. Jag bromsar.
 
Senast ändrad:
Har du någon referens till att det faktiskt stämmer? Jag tycker att det låter orimligt, så jag vill gärna se att du har belägg för det argumentet.

Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon och Gemensamma bestämmelser enligt.

"17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen. Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet). Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en väg ska vara 80, 90, 100 eller 110 kilometer i timmen. Bestämmelser om hastighet på motorväg finns i 9 kap. 1 §."


Detta gäller för väg OCH parallell cykelväg om inte annat är skyltat. Motbevisa mig gärna.
För cykelväg som ej går parallellt med väg gäller 50km/h inom tätbebyggt område.

Men det är här det skär sig. Du har inte rätt att köra i den skyltade hastigheten om det finns risk för kollision. Av samma anledning får du inte som bilist hålla 70 förbi ett hus som ligger intill vägen, eftersom risken är stor att du inte kan stanna om något dyker upp. Körteori 1A på vilken körskola som helst!
Av exakt samma anledning bör du som bilist inte ta krön och skymda kurvor i max tillåtna hastighet, eftersom det faktiskt kan finnas en cyklist eller fotgängare där.
Vet jag också. Och det rör sig om samma typer av fara som även finns på cykelbanor. Men övriga faror som jag räknade upp, med vilken frekvens stöter du på dem på vägen?

Det har nog alla förstått redan att du kommer att göra ;) Men det är stor skillnad på att göra som man vill, och påstå att det är rätt. Jag håller inte alltid hastighetsbegränsningen, men jag påstår inte att det är rätt att bryta mot den.
Är det alltid otillåtet att cykla på väg om det finns cykelbana?
Är det alltid otillåtet att köra för fort?

Och vad har ni kommit fram till gäller breddcykling då? Otillåtet/tillåtet?
Jag kan klippa in trafikpolischefens svar ang det en gång till om ni vill:)
 
Senast ändrad:
Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon och Gemensamma bestämmelser enligt.

"17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen. Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet). Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en väg ska vara 80, 90, 100 eller 110 kilometer i timmen. Bestämmelser om hastighet på motorväg finns i 9 kap. 1 §."


Detta gäller för väg OCH parallell cykelväg om inte annat är skyltat. Motbevisa mig gärna.
För cykelväg som ej går parallellt med väg gäller 50km/h inom tätbebyggt område.
Jag har inte hittat något så jag kan varken säga bu eller bä om det. Jag bara reagerade på att det lät mycket och jag tvivlar på att du kan komma undan med det eftersom du är skyldig att kunna stanna för hinder. Men jag låter det vara osagt.

Vet jag också. Och det rör sig om samma typer av fara som även finns på cykelbanor. Men övriga faror som jag räknade upp, med vilken frekvens stöter du på dem på vägen?
Vad som finns på vägen är inte relevant för vad som händer på cykelvägen. Får man inte lov att använda vägbanan just där, och det är risk för kollision på cykelbanan så får man snällt sänka farten eller söka sig till annan plats.

Är det alltid otillåtet att cykla på väg om det finns cykelbana?
Är det alltid otillåtet att köra för fort?
Nej, vad jag hittat så får du använda vägen om du ska svänga bort ifrån den dvs om cykelvägen finns på vänster sida, och du ska svänga höger, så får du använda höger körfält en kortare bit för att sedan svänga höger. Det var det som Grass inte skulle, och därför borde använt cykelvägen.

Ja, du får väl aldrig köra över hastighetsbegränsningen. Det är belagt med böter. Finns en länk till böter i en av mina tidigare poster.

Och vad har ni kommit fram till gäller breddcykling då? Otillåtet/tillåtet?
Jag kan klippa in trafikpolischefens svar ang det en gång till om ni vill:)

Lagen säger att du får cykla i bredd om det inte stör, men där finns olika åsikter om vad som är nivån för störande och vem som avgör det. Trafikpolisen rekommenderade ett led och mindre sällskap. Citera du gärna in det igen.
På längden säger lagen att du ska hålla avstånd så klungor är per definition inte tillåtna på allmänna vägar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg