Är det i de här fallen det inte går?För övrigt ser jag inte hur du menar att det du citerar skulle styrka din tes. Polisen säger att han föredrar att cyklister håller sig på cykelvägar, men att det inte går överallt. Om det inte går är det ju enligt lagen tillåtet att cykla på väg - så vart vill du komma med det? Jag har bara sagt att om det finns cykelbana så ska den nyttjas.
....Dagens cykelvägar är i 90 % av fallen helt utesluten för cykelträning.
Trafikpolischef Greger Nilsson: Du har nog rätt angående cykelvägarna.
Vidare skrivs det
"Ola: Grundproblemet är väl att vissa bilförare ser vägarna som "deras" och att vi cyklister är på "fel ställe". Vad kan göras på lång sikt för att ändra denna trista inställning?
Tävlingscyklist Daniel Grass: Precis, det är lite "vi och dom" över det hela. Det handlar om att öka acceptansen för varandra. Dessutom måste det finnas tydliga regler om var vi får och inte får cykla. Idag hävdar vi cyklister att vi får använda bilbanan om det är lämpligare, men många bilister tror att det är strängt förbjudet och blir därför uppretade."
Om Grass tolkning var felaktig, varför rättar inte trafikpolischefen honom?
Om man läser det som skrivs i chatten inser man (de flesta?) att det här med cykling i bredd och på väg är inte skrivet i sten vad som gäller i alla lägen. Men det jag tycker alla ska ta till sig är det trafikpolischefen säger i en mening:
Sunt förnuft får alltid avgöra och det egna säkerhetstänkandet.
Sen är både chatten och Grass dom från 2011. Har domen lett till några ändringar från lagens sida? Bötfälls fler cyklister? De enkla svaret är Nej.
edit: chatten kom till efter den här olyckan.
http://www.sydsvenskan.se/lund/tavlingscyklister-prejades-av-vagen/
Ska vi diskutera bilistens beteende en stund istället?
Senast ändrad: