Dödslängtan eller dåligt omdömme?

För övrigt ser jag inte hur du menar att det du citerar skulle styrka din tes. Polisen säger att han föredrar att cyklister håller sig på cykelvägar, men att det inte går överallt. Om det inte går är det ju enligt lagen tillåtet att cykla på väg - så vart vill du komma med det? Jag har bara sagt att om det finns cykelbana så ska den nyttjas.
Är det i de här fallen det inte går?
....Dagens cykelvägar är i 90 % av fallen helt utesluten för cykelträning.
Trafikpolischef Greger Nilsson: Du har nog rätt angående cykelvägarna.


Vidare skrivs det
"Ola: Grundproblemet är väl att vissa bilförare ser vägarna som "deras" och att vi cyklister är på "fel ställe". Vad kan göras på lång sikt för att ändra denna trista inställning?
Tävlingscyklist Daniel Grass: Precis, det är lite "vi och dom" över det hela. Det handlar om att öka acceptansen för varandra. Dessutom måste det finnas tydliga regler om var vi får och inte får cykla. Idag hävdar vi cyklister att vi får använda bilbanan om det är lämpligare, men många bilister tror att det är strängt förbjudet och blir därför uppretade."

Om Grass tolkning var felaktig, varför rättar inte trafikpolischefen honom?


Om man läser det som skrivs i chatten inser man (de flesta?) att det här med cykling i bredd och på väg är inte skrivet i sten vad som gäller i alla lägen. Men det jag tycker alla ska ta till sig är det trafikpolischefen säger i en mening:
Sunt förnuft får alltid avgöra och det egna säkerhetstänkandet.

Sen är både chatten och Grass dom från 2011. Har domen lett till några ändringar från lagens sida? Bötfälls fler cyklister? De enkla svaret är Nej.

edit: chatten kom till efter den här olyckan.
http://www.sydsvenskan.se/lund/tavlingscyklister-prejades-av-vagen/
Ska vi diskutera bilistens beteende en stund istället?
 
Senast ändrad:
Om Grass tolkning var felaktig, varför rättar inte trafikpolischefen honom?

Varför skulle han bli tillrättavisad för en vision om en inställning han har?


För övrigt, varför bärs inte ens varselväst när det tränas eller tävlas cykling då cykeln framförs i trafik?
Snygga tröjor, men som sången, ingen vill veta var du köpt din tröja, uppskattar jag en i varsel framför en svart med tuffa texter och loggor.
 
Senast ändrad:
varför klungcykling?

Jag låter för tillfället er andra diskutera vidare apropå sydsvenskanchatten - det blir nog bara upprepningar av tidigare sagda tolkningar och det finns flera olika.

Men en sak som jag känner att jag är nyfiken på - varför tränar landsvägscyklister så gärna klunga?
Är det svårt?
eller lär man sig snabbt och lätt klungkörning?
Eller är det socialt att köra och snacka under tiden?
eller är det av någon form av vänlighet mot övriga trafikanter - en klunga cyklister är färre än 15 enstaka cyklister?
eller säkerhetsaspekten att flera cyklister kan hjälpas åt med uppsikt bakåt om man är flera?

Att det är lättare pga minskat vindmotstånd har vi tidigare klarat ut men då skulle man ju få mer träning på kortare tid om man kör ensam och tar vinden själv. Lite som att ställa löpbandet på nerförslutning. Om man istället ställer löpbandet på uppför så får man ju mer träning per träningstimme.

/Patrik, fortsatt nyfiken
 
Finns det verkligen inget annat att skriva om än huruvida man har rätt eller inte att uppehålla sig på vägbanan under träning? Finns inte mkt läsvärt under den här fliken om man gillar lvg. Tydligen bara bilister som hatar cyklar på vägbanan som kan generera tillräckligt med hållbar energi för att hålla liv i en enda ensam tråd i ett hav av avsomnade trådar täckta av ett tjockt lager damm.
 
Varför skulle han bli tillrättavisad för en vision om en inställning han har?
På vilket sätt är det en vision om en föreställning?

För övrigt, varför bärs inte ens varselväst när det tränas eller tävlas cykling då cykeln framförs i trafik?
Snygga tröjor, men som sången, ingen vill veta var du köpt din tröja, uppskattar jag en i varsel framför en svart med tuffa texter och loggor.
På vilket sätt är en tröja med texter och loggor tuff? Känns lite pubertalt med såna påståenden. De flesta cykeltröjor som säljs är med tryck precis som mc-/skoterkläder osv brukar ha stora loggor på tillverkarna. Jag har tröjor både med och utan text, för det mesta är det funktionen på plaggen som avgör när jag handlar, inte tuffhetsfaktorn. Men du kanske är sån att du sprättar bort eller målar över alla loggor och texter på alla dina kläder, vad vet jag?
Jag är mer inne på att alla bilister borde bära clownnäsa:)

Själv använder jag varseljacka den mörka årstiden, dvs från säg september till slutet av april, då jag upplever att något fler bilister uppmärksammar en med sådan. Men den hjälper inte alltid i alla fall, i höstas höll jag på att bli överkörd i rondell av en bilist som helt missade mig fast jag hade varseljacka, starka lampor samt reflexer både på klädsel och cykel.

Imorse var det en stressad?, sur?, bakfull? bilist som prejade mig i samma rondell då han körde om precis innan rondellen och sen svängde höger medan jag skulle rakt fram. Jag var iförd en smakfullt blå tröja utan texter och loggor.

Men en sak som jag känner att jag är nyfiken på - varför tränar landsvägscyklister så gärna klunga?
Är det svårt?
eller lär man sig snabbt och lätt klungkörning?
Eller är det socialt att köra och snacka under tiden?
eller är det av någon form av vänlighet mot övriga trafikanter - en klunga cyklister är färre än 15 enstaka cyklister?
eller säkerhetsaspekten att flera cyklister kan hjälpas åt med uppsikt bakåt om man är flera?
Nej det är inte svårt. Det finns 'regler' hur man ska bete sig för att vara trafiksäker som man bör lära sig. Har man tänkt köra motionslopp eller dylikt är det vettigt att ha tränat klungkörning innan.
Ja det är socialt. Att ligga ensam och cykla säg 20 mil i 5-6 timmar är inte roligt i längden anser nog de flesta. Människan är en social varelse, vissa är sociala i cykelsadeln, andra är det på andra ställen.
Säkerhetsmässigt så syns man bättre samt kan hjälpa varann om problem skulle uppstå långt hemifrån.

Att det är lättare pga minskat vindmotstånd har vi tidigare klarat ut men då skulle man ju få mer träning på kortare tid om man kör ensam och tar vinden själv. Lite som att ställa löpbandet på nerförslutning. Om man istället ställer löpbandet på uppför så får man ju mer träning per träningstimme.
Och kör man i diket med en gammal osmord kronancykel får man ännu mer träning, som en arbetskamrat tyckte.
Man tränar på det man vill bli bra på, helt enkelt.
Vill man bli bra på tempo kör man mycket ensam.
 
Finns det verkligen inget annat att skriva om än huruvida man har rätt eller inte att uppehålla sig på vägbanan under träning? Finns inte mkt läsvärt under den här fliken om man gillar lvg. Tydligen bara bilister som hatar cyklar på vägbanan som kan generera tillräckligt med hållbar energi för att hålla liv i en enda ensam tråd i ett hav av avsomnade trådar täckta av ett tjockt lager damm.
Och ditt bidrag utmynnade till detta?

På vilket sätt är det en vision om en föreställning?
Precis, det är lite "vi och dom" över det hela. Det handlar om att öka acceptansen för varandra. Dessutom måste det finnas tydliga regler om var vi får och inte får cykla.
Detta är väl en vision? Och hans inställning är att det är ett "vi och dom" tänk.
På vilket sätt är en tröja med texter och loggor tuff? Känns lite pubertalt med såna påståenden. De flesta cykeltröjor som säljs är med tryck precis som mc-/skoterkläder osv brukar ha stora loggor på tillverkarna. Jag har tröjor både med och utan text, för det mesta är det funktionen på plaggen som avgör när jag handlar, inte tuffhetsfaktorn. Men du kanske är sån att du sprättar bort eller målar över alla loggor och texter på alla dina kläder, vad vet jag?
Jag är mer inne på att alla bilister borde bära clownnäsa:)
Får väl skylla på min låga ålder att jag tror att stora loggor på kläder upplevs tuffa och köps på grund av status, motsvarande. En viktig funktion i sammanhanget är att synas och det gör man med fluorescerande kläder.
Själv använder jag varseljacka den mörka årstiden, dvs från säg september till slutet av april, då jag upplever att något fler bilister uppmärksammar en med sådan. Men den hjälper inte alltid i alla fall, i höstas höll jag på att bli överkörd i rondell av en bilist som helt missade mig fast jag hade varseljacka, starka lampor samt reflexer både på klädsel och cykel.
Det finns inget som hjälper alltid. Däremot bör det finnas ett intresse och en strävan om att synas - även hos de som skriver lagarna då det är tydligt att omdömet saknas för flertalet.
 
Senast ändrad:
Detta är väl en vision? Och hans inställning är att det är ett "vi och dom" tänk.
Men det var inte det jag fetade och som var Grass tolkning av trafikförordningen.
"Idag hävdar vi cyklister att vi får använda bilbanan om det är lämpligare, men många bilister tror att det är strängt förbjudet och blir därför uppretade."
och som trafikpolischefen uppenbarligen inte hade några synpunkter om.

En viktig funktion i sammanhanget är att synas och det gör man med fluorescerande kläder.
Men vad händer när det går inflation i användandet av varselkläder? Då ALLA cyklister och gångtrafikanter och mc-förare och vägarbetare och poliser och yrkesförare bär såna? Blir de ett så vanligt inslag i trafikbilden att bilisterna blir blinda för dem? Vad kommer bilisterna då att anse att alla andra ska bära för att bilisterna inte ska behöva ta sitt fulla ansvar som trafikanter?

Däremot bör det finnas ett intresse och en strävan om att synas - även hos de som skriver lagarna då det är tydligt att omdömet saknas för flertalet.
Borde inte strävan vara att de som framför farliga fordon ska uppmärksamma andra trafikanter, oavsett hur de är klädda?
Och vad är mer omdömeslöst? Att cykla på väg eller att köra bil och inte kunna uppskatta andra trafikanters fart eller att sms:a/prata i mobil eller sminka sig bakom ratten?
 
Men det var inte det jag fetade och som var Grass tolkning av trafikförordningen.
"Idag hävdar vi cyklister att vi får använda bilbanan om det är lämpligare, men många bilister tror att det är strängt förbjudet och blir därför uppretade."
och som trafikpolischefen uppenbarligen inte hade några synpunkter om.
Vilket är ett förtydligande av visionen att:
...Dessutom måste det finnas tydliga regler om var vi får och inte får cykla...
Men vad händer när det går inflation i användandet av varselkläder? Då ALLA cyklister och gångtrafikanter och mc-förare och vägarbetare och poliser och yrkesförare bär såna? Blir de ett så vanligt inslag i trafikbilden att bilisterna blir blinda för dem? Vad kommer bilisterna då att anse att alla andra ska bära för att bilisterna inte ska behöva ta sitt fulla ansvar som trafikanter?
Jag lovar att alla "vägarbetare", bilbärgare och blåljuspersonal har krav på sig att bära kläder med varselfunktion med tillhörande reflexer vid benslut då de uppehåller sin kropp i vägområdet.
MC-förare har jag uppmärksammat allt oftare bär varselväst på överdelen, mer sällan de som har R1:eek:r eller motsvarande värstinghoj. MC är lika oskyddade som en cykel men de har fördelen att de kan hålla samma tempo som övrig trafik för rådande trafiksituation och hastighetsbegränsning.
Att det skulle gå inflation på detta är inte troligt då det trots allt inte rör sig så många oskyddade inom vägområdet, även om jag förstår din tanke.
 
Borde inte strävan vara att de som framför farliga fordon ska uppmärksamma andra trafikanter, oavsett hur de är klädda?
Och vad är mer omdömeslöst? Att cykla på väg eller att köra bil och inte kunna uppskatta andra trafikanters fart eller att sms:a/prata i mobil eller sminka sig bakom ratten?

Jo.
Bägge de fallen visar på ett tydligt fall av omdömeslöshet (bilisten) och ett annat av cyklisten. Bägge riskerar sitt eller någon annans liv. Eftersom du ber mig värdera dessa så värderar jag bilisten i detta fall som mycket mer omdömeslös. Det andra rör sig i gränslandet till risktagande. Man kan dock minska risken påtagligt genom att dels göra sig mer synlig, dels välja annan väg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg