Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Det sista du skriver rimmar illa med att ha kul och tävla/träna på en plats ej avsed för det.
Om du råkar sitta på information från officiellt håll vad vägarna är avsedda för, får du gärna dela med dig.
För att tävla på väg krävs tillstånd, vilket jag skrivit tidigare. Detta tillstånd ges av länsstyrelse och polis. Anser du dig veta bättre än dessa då du anser att tävlingar ej ska ske på väg?
Och ang träning - gäller det bara cykling eller även övningskörning med bil/mc, löpning, rullskidåkning, inlinesåkning osv? Kan vi inte se surt på nöjesåkning i bil/på mc när vi ändå håller på?

Att vägarna ska reserveras för stressade, sura och missunsamma bilister tycker inte jag är särskilt önskvärt.

Senast ändrad:
Att

cykla i klunga kräver koncentration och uppmärksamhet. Och uppmärksamheten är givetvis även riktad mot övrig trafik.

Jag vill inte acceptera den attityd som visas mot cyklister och de som försvarar cyklister i den här tråden.

Thure

Om du råkar sitta på information från officiellt håll vad vägarna är avsedda för, får du gärna dela med dig.
För att tävla på väg krävs tillstånd, vilket jag skrivit tidigare. Detta tillstånd ges av länsstyrelse och polis. Anser du dig veta bättre än dessa då du anser att tävlingar ej ska ske på väg?
Och ang träning - gäller det bara cykling eller även övningskörning med bil/mc, löpning, rullskidåkning, inlinesåkning osv? Kan vi inte se surt på nöjesåkning i bil/på mc när vi ändå håller på?

Att vägarna ska reserveras för stressade, sura och missunsamma bilister tycker inte jag är särskilt önskvärt.

Jag bryr mig mindre om vad man får tillstånd för och mer om hur omdömeslöst det verkar vara att bege sig ut i tung och eller snabb trafik som en tydligt underlägsen part. I synnerhet om det 6 m i sida finns en bana för just cyklister.
Nöjesåkning oavsett fordon eller annat framryckningssätt på allmänväg är förkastligt.

...och mer om hur omdömeslöst det verkar vara att bege sig ut i tung och eller snabb trafik som en tydligt underlägsen part. ....
Så enligt ditt resonemang ska gångtrafikanter undvika GC-banor?
Med tanke på att de är de omdömeslösa, långsammare och tydligt mer underlägsna parten på den typen av väg?

Nöjesåkning oavsett fordon eller annat framryckningssätt på allmänväg är förkastligt.
Bränn, bränn, bränn?

Länk till en chat på sydsvenskan om det som diskuteras i denna tråd;
http://www.sydsvenskan.se/lund/chatt-om-cyklar-och-trafik/
med svar av bla en trafikpolischef.

Så enligt ditt resonemang ska gångtrafikanter undvika GC-banor?
Med tanke på att de är de omdömeslösa, långsammare och tydligt mer underlägsna parten på den typen av väg?

Bränn, bränn, bränn?

GC-bana står som du säkert vet för både gång och cykel. Ett separat vägområde för att skydda dessa båda grupper från plåtburkarna. Varsågod att uppehålla cykeln där, det gör jag och flera andra.

Jag tycker att det är konstigt tråkig attityd mot cyklister rent allmänt. Kör själv stora charmiffensiven i skogen numer. Hejar alltid på vandrare, häst- och hundfolk och snackar ofta. Igår blev det en härlig dag och många trevliga samtal. Inte en enda surgubbe eller gumma som fått för sig att stigarna blir förstörda. Jag förstår de som tränar och tävlar att det inte funkar med 30-50 km/h på GC-bana. Risken för olyckor tror jag är större där än på 70-väg men jag bara spekulerar.

30 km igår och 25 idag på stig, hyggen(bära...) och korta bitar grusvägar. Mycket trevligt med MTB, synd att man inte började tidigare.

Attityden hänsyn i trafiken förefaller vara långt från IRL för båda grupperna.
Bilist som gärna cyklar, på cykelbana om den finns.

Vad som kan hända

En liten berättelse om vad som kan hända en cyklist i vardagen. Detta hände den 25 april i fjol. Prologen är mitt om cykelval och på vilka grunder.
-"Lille skutts" bakdäck visar en oroväckande tendens att spricka längs fälgen och måste bytas innan det hojas mer på den. Då får veteranen träda i tjänst i vardagen.
Halvvägs mot Knivsta så har den vårliga agrara verksamheten förvandlat vägen till en samling lerklumpar att kryssa fram mellan. Där blev jag upphunnen av en självutnämnd samhällets stöttepelare i en onödigt fläskig bil. Han tutade uppfordrande att jag skulle bereda väg och jag vinkade avvärjande bakåt då det var ogörligt i rådande väglag. Ett par tre hundra meter senare kunde jag ta åt sidan och den redborne körde om, stannade några hundra meter längre fram hindrade min framfart och frågade "va fan håller du på med?". Jag tittade på mannen med en trött blick och svarade att för alla med normalbegåvning och däröver var det uppenbart att jag cyklade och om han hade tid så kunde jag förklara hur det gick till. Samhällsbäraren dröp av direkt utan att säga nåt mera, han gasade desto mera andra gången han körde om mig.-
Undrar på vilken sida han hade debatterat här?

Bilagor

• crescent.jpg
    crescent.jpg
    68.2 KB · Visningar: 310

Cykelbana ska användas där den finns, i övriga fall ska man cykla så nära den högra vägkanten som möjligt, där vägren finns ska den användas.

Vad lustigt - trafikpolischefen säger precis samma sak som jag sagt tidigare i tråden...

Den här är också rätt intressant...

http://www.skanskan.se/article/20111216/LUND/712169945/-/hovrattens-dom-ett-bakslag-for-cyklister

De båda domstolarna menar att Andreas Grass inte uppfyllde det krav som undantaget i trafikförordningen syftar till. Han cyklade i bilarnas körfält på en relativt lång sträcka, det fanns en cykelbana till höger i hans färdriktning och han skulle svänga till vänster.
– Dessa omständigheter talar mot att det kan anses ha varit mer trafiksäkert att använda vägbanan istället för cykelbanan, skriver tingsrätten.

Vad lustigt - trafikpolischefen säger precis samma sak som jag sagt tidigare i tråden...

Men du fortsatte väl att läsa?
"Trafikpolischef Greger Nilsson: Begreppsförvirring igen. "Landsvägscykling" som motionsform är jättebra, jag åsyftade att vi helst ser att man väljer cykelbanor före vägar. Men självklart begriper jag också att det inte går överallt. "

"Johan: Lagar i all ära. Men människor är människor och man sätter den personliga säkerheten främst. Om man verkligen vill få tränings-/tävlingscyklister att färdas på cykelvägar måste man bygga BRA sådana. Dagens cykelvägar är i 90 % av fallen helt utesluten för cykelträning.
Trafikpolischef Greger Nilsson: Du har nog rätt angående cykelvägarna. Det är nog bra att denna typ av fråga kommer upp i ljuset lite då och då. Cykelklubbarna kommer nog sannolikt att lyfta upp frågan om den personliga säkerheten på agendan framöver, åtminstone i Skåne."

"Hank: "Jag åsyftade att vi helst ser att man väljer cykelbanor före vägar." Jag tror att det är direkt kontraproduktivt att polisen försöker få folk att träningscykla på cykelbanorna. I alla fall så länge folk med barnvagnar och rullatorer också väljer att ta cykelbanan istället för gångvägen.
Trafikpolischef Greger Nilsson: Då man träningscyklar är det fullt möjligt att sakta ned då man får andra trafikanter på cykelbanan. Vi får även skilja på cykelbanor i tätort och landsbygd. Sunt förnuft får alltid avgöra och det egna säkerhetstänkandet."

Och eftersom vi börjat med citat från chatten:
"Trafikpolischef Greger Nilsson: Vi rekommenderar små grupper, på ett led och nära vägkanten."

"Den första Anna: Följdfråga till Greger: Jag ställde tidigare en fråga om att cykla i bredd. Nu undrar jag en sak till, eftersom Daniel sa att tävlingscyklisterna cyklade i 30km/h på en 70-väg, och cyklade i bredd, anses det då ske "utan fara eller olägenhet för trafiken"?
Trafikpolischef Greger Nilsson: Sannolikt i de flesta fallen men det beror också på den rådande trafiksituationen för stunden."

Mina fetningar.

Senast ändrad:
Men du fortsatte väl att läsa?

Uppenbarligen gjorde inte du det i alla fall...

För övrigt ser jag inte hur du menar att det du citerar skulle styrka din tes. Polisen säger att han föredrar att cyklister håller sig på cykelvägar, men att det inte går överallt. Om det inte går är det ju enligt lagen tillåtet att cykla på väg - så vart vill du komma med det? Jag har bara sagt att om det finns cykelbana så ska den nyttjas.

Du har fetmarkerat "Vi får även skilja på cykelbanor i tätort och landsbygd. Sunt förnuft får alltid avgöra och det egna säkerhetstänkandet." - Där tror jag att du missförstått vad polisen menar - vad han försöker säga är att det är olämpligt att tävlingscykla på cykelbanor i tätort, men att det kan vara ok utanför tätbebyggt område. Alltså - ge fan i att cykla på riksvägen när det finns en cykelbana bredvid...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg