Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Trådstartarens rubrik

menar jag är synnerligen provocerande. Upphinnande fordonsförare skall väja eller bromsa. Hinder kan alltid dyka upp på vägbanor.

Att bilister lika lite är felfria som andra trafikanter torde framför allt cyklister vara medvetna om.

Thure

menar jag är synnerligen provocerande. Upphinnande fordonsförare skall väja eller bromsa. Hinder kan alltid dyka upp på vägbanor.

Att bilister lika lite är felfria som andra trafikanter torde framför allt cyklister vara medvetna om.

Thure

Håller helt med dig om att upphinnande fordon har väjningsplikt, dock finns det också andra regler och lagar som styr hur cyklar ska framföras på väg...

Undrar vad du anser om körningen jag råkade ut för förra helgen, citerar: "Var ut till Skanssundet och drog lite strömming i dag. De flesta cyklister uppförde sig ganska ok. Däremot var det ett mindre gäng på 10-12 pers som körde 2 i brädd och där den siste personen i raden låg bara decimetern från mittlinjen."

Orsaken till att köra vid mittlinjen var att hindra omkörning, cyklisterna gjorde ca 30-35 km på en 70 väg.

Som cyklist

är det ofta bättre att vara en bit ut i körbanan så att man syns och markerar sin vingelmån, och i och med att bilister oftast håller större avstånd till cyklisten när de kör om, om cyklisten är en bit från kanten.

Det kan alltså ha varit säkrare att köra som du beskriver att cyklisterna gjorde.
Men jag var inte där så det är inte lätt att veta.
Däremot vet jag att vägen är rätt kurvig och inte så bred vilket bör innebära att bilister bör köra lite defensivt.

Thure

Vinglar man så mycket att man måste ligga längs mittlinjen för att hålla sig på vägen så är det nog bättre att köpa sig stödhjul och hålla sig invid vägkanten istället.

Thure

Denna synnerlighet lyckades du dock misstolka genom att blanda in bilisten. Det har du dock inte varit ensam om hitintills. Det är förvånande att ingen anmärkt på den grova felstavningen ännu.

Senast ändrad:
är det ofta bättre att vara en bit ut i körbanan så att man syns och markerar sin vingelmån, och i och med att bilister oftast håller större avstånd till cyklisten när de kör om, om cyklisten är en bit från kanten.

Det kan alltså ha varit säkrare att köra som du beskriver att cyklisterna gjorde.
Men jag var inte där så det är inte lätt att veta.
Däremot vet jag att vägen är rätt kurvig och inte så bred vilket bör innebära att bilister bör köra lite defensivt.

Thure

Jag tycker det känns säkrare att gränsla mittlinjen då jag har större chans att hinna se vilt på samma tid från bägge sidor. Omgivande trafik bryr jag mig föga...

Självklart bör bilister köra defensivt när det åker framtida sårskorpor på racercyklar i attackformation.

Själva kärnan

i de situationer som skildras i den här tråden är det verkligt farliga, när bilisten kör om och korsar mittlinjen.

Om det är smal väg och skymd sikt så är det fel beslut av bilföraren, och en förseelse som är mångdubbelt större än en cyklist som ligger i bredd med en annan cyklist,
kanske bara tillfälligt när den ene cyklisten kör om den andre, eller de växlar dragposition främst i en träningsklunga.

Om jag ser ett gäng cyklister i en klunga blir jag glad. De har kul på vägen.

Thure

Jag förstår inte varför en cyklists ev felaktiga beteende ska behöva ursäktas eller förklaras av andra cyklister? Eftersom ingen av oss vet hur situationen såg ut så kan vi inte tolka denna. Att greendangers tolkning kan vara färgad utifrån hans tidigare inlägg är dock lätt att förstå.

Ang att slicka mittlinjen så är det många fler bilister som gör det även fast det kommer upphinnande eller mötande trafik. Det är ett så pass vanligt fenomen att ingen ens bevärdigar det med ett inlägg i någon lämplig tråd.

Tyvärr bör cyklister cykla defensivt när det åker nutida Judge Dredds i sina mördarmaskiner i attackformation.

I övrigt håller jag med thureb.

Anser du att en väg och dess vägområde är en lekplats?

Kan du definiera lekplats?

Plats för övningskörning för olika slags trafikanter är det hur som helst. Och det begås hela tiden misstag av nästan alla trafikanter. Detta måste vi ta med i beräkningen och ständigt ändra våra planer och beslut.

En avslappad och tillåtande attityd gentemot andra trafikanter vill jag uppmana till.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg