Trafikförordningen 3 kap 7§ 2 stycket förtjänar att särskilt uppmärksammas:
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Och att ligga två i bredd bör ju per automatik innebär att den vänstra cyklisten inte ligger så nära som möjligt den högra kanten. Öppet för tolkning givetvis så jag lämnar den punkten.
Men till lite mer fakta i brist på svar från Polisen.
Här finns en fin fil från Polisen om brott mot trafikförordningen.
Exempel ur filen:
- 016B Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon - 1000 kr
Denna punkt är gemensam för alla fordonsgrupper inkl cyklister.
Därmed är all tajt klungkörning förbjuden och att påstå att det är bättre att köra två i bredd för att korta ner omkörningen är att ta lagen i egna händer. Är man inte nöjd med trafiksituationen så får man hitta annat sätt att träna på (enligt lagen åtminstone) eller lobba för förändring. Gillar jag inte skattelagar så lär jag få inrätta mig i ledet oavsett jag vill eller inte.
Edit: Räknade lite. Om en cyklist håller 30km/h färdas denne 8,3m/s. Om vi antar att medelavståndet i en klunga är 2 meter färdas cyklisten dessa 2 meter på 0,24s. Nu stannar nog inte cyklisten framför så tvärt, men säg att en häftig inbromsning ska ske på åtminstone en sekund inklusive reaktionstid. Lämpligt? Problemet ökar ju om det nu är så att avståndet till nästa cyklist är mindre än 2 meter. En halvmeters avstånd ger 0,06s vid 30km/h.
Vidare (för bil):
- 057A Vid omkörning ej lämnat betryggande avstånd i sidled - 1000 kr
Cykel igen:
- 062B Försvårande av omkörning - 500 kr
Så det finns onekligen en hel del att tänka på i mötet mellan cyklister och bilister.
Senast ändrad: