Nej. Jag skojar inte. Faktum är att det är ett bra förslag. Vad skulle nackdelarna vara?
Det fungerar redan så i Tyskland. Där ses en cykelklunga som en sorts kolonn och speciella regler träder in. Något för Sverige att ta efter tycker jag (allvarligt).
Det mest självklara och intuitiva sättet att betrakta en cykelklunga är att se den som ett fordon.
Nej, det vore att frångå alla grundläggande principer för hur trafik och trafiklagstiftningen fungerar. Du kan ju börja med att fundera på vem som ska dömas till vållande om "klungan" orsakar en olycka. Det vore ytterst idiotiskt att börja anpassa lagar efter udda särintressens behov. "Jaha, ni behöver träna fotboll på vägen... då får vi stänga av det ena körfältet på torsdagar". Att det fungerar så i Tyskland betvivlar jag.
Överhuvud taget är det otroligt tröttsamt när det går så långt med särintressen att folk förvandlas till "muppar", där det egna intresset blir det viktigaste i världen och går före allt och alla andra. Att cykla i trikåer är liksom inte viktigare än att samla bokmärken eller att spela munspel, oavsett vad du tror. Cykling är en av hundratals aktiviteter man skulle kunna ägna sig åt på vägarna och vi kan inte anpassa lagarna så att alla kan få sin vilja igenom.