Tvål:
Liten plastburk med hårdtvål. Jag använder tummen för att bryta av bitar men en liten hård kant på locket kan vara bra att skrapa med om man ogillar tvål under tumnageln. Används till allt. Dock endast på platser som tycks ha biologisk nedbrytning att tala om.
Tvätt:
Blandar en pyttebit olivtvål och ljummet vatten i en plastpåse (toppits safeloc) och lägger i plagget. Skakar. Låter eventuellt stå ett tag.
Häller ut vattnet (på jord med växtlighet. Jag använder inte tvål där det är mest sten!!).
Sköljer i påsen med kallvatten.
Torkar oftast på kroppen men ibland hängtorkar jag.
Har en liten nätpåse (flergångs fruktpåse från ica) som påse för fuktig ren tvätt som inte hänger på tork.
Smutsig tvätt förvaras i tvättpåsen.
Disk:
Aldrig fattat varför man ska ha diskmedel ute?! Speciellt inte på fjället. Jag skrapar bort allt (gräver ner vid behov. Poängen är att det ska hamna i jorden, inte att det ska döljas så att lägga bara en sten över är fusk).
Värmer lite vatten i kastrullen, häller över till det renaste, näst renaste osv tills allt är hjälpligt sköljt. Sen värmer jag en skvätt till och diskar ur allt innan jag torkar med trasa. Helst wettex. Har provat tunnare duk men tycker att plastgrejer som ofta är med på tur torkas bäst med ngt riktigt absorberande.
När vattnet värms kan man passa på att slänga i trasan så den blir kokt nån gång om dagen.
Om saker bränt fast brukar en pinne göra susen. Torra grankvistar (som man rypiskt tänder brasa med) eller ljung är bra.
Är vi flera på tur kanske en avklippt diskborste får följa med till disk och naglar.
Dusch:
Värmer lite vatten i kastrullen och lägger i en pyttebit tvål och min tvättlapp (typ wettex).
Torkar mig ren. Kan göras i tältet.
Är man flera på tur kan man ta bort innertältet när allt är packat innan man bryter läger och låta alla använda rältet som badstuga innan man går vidare.
Oftast skippar jag tvålen men kan vara skönt om man är flera eller om man ska till civilisationen.
Eventuellt har jag en separat trasa till skrevet.
Handduk behövs ej med denna metod.
Kallt vatten duger väl i värsta fall.
I apotekskitet finns nån våtservett och några alcoholservetter att använda ifall man vil få rent runt nått sår.
I övrigt så vädras kläder och sovsäck när det går. Kläderna är helst i ull.
Sportmunstycke (från imsedal) kan ev få följa med som "hygienkork/kran" att sätta på vanliga pet-flaskan.
Bajs grävs ner i jord. Glöm inte att det inte ska kunna spolas ned i bäcken, dvs en sten på bajset är som att sopa skiten under mattan. Det ska ner till de underjordiska microorganismerna och täckas med jord! Hålet grävs med tältpinne som trycks ned om och om igen i en cirkel tills jorden är lös och kan lyftas bort.