Diodpannlampa

Har planer på att bygga en diodpannlampa och har sett att det är fler som har haft eller har sådan planer här på gör det självforumet.
Har beställt dioder från Farnell som har ett ljusintensitets tal på drygt 12000 mCa.
Detta är rejält starkt och dessa dioder kostade endast ca. 9 - 10 kr styck. Någon som vet ljusintensitetan hos några typiska komersiella diodlampor?
Dioderna tänkte jag styra med en microcontroller och en steglös potentiometer så att önskad ljusstyrka kan regleras in.
Tänkte även fräsa till en snygg liten aluminiumlåda att placera elektroniken i som sedan fylls med plastmassa. Det elektroniska har jag fått hjälp av en elektronikkunnig arbetskompis och resten gör jag själv.
Med det låga diodpriset så borde priset hamna på dryga hundralappen.
Jag tycker att ljusintensiteten borde bli rejält stark.
Läste ett annat inlägg om någon som gjort en egen lampa och då andvänt de starkaste som Elfa har att erbjuda och de hade en ljusintensitet som låg på ca. 2400 mCa. Sex stycken 12000 mCa dioder borde ju lysa en del kan man tycka.

Någon som gjort egen lampa och som vi dela med sig om erfarenheter och ideer?

MVH / Anders Molin

vilket art. nr?

Får man fråga vilket artikelnummer den dioden har? Kan inte hitta någon sådan. Själv har jag funderat på att använda en LT1932 som drivkrets. En specialkrets för drivning av vita LEDs som ger mycket enkel lösning med hög verkningsgrad. Men sex dioder klarar den inte rakt av; då blir det lite krångligare...

Kalle G

Hmmmmmmmm

KOmmer ej ihåg vilket artikelnummer det var men den var gul 2 V och 0,02 mA har jag för mig. Det var ett helsike att leta fram den bland de över 2000 diodmodeller de saluför

skall kolla upp det

MVH / Anders M

rättelse

SÅg att jag hade skrivit att mina dioder skulle ge 12000 mca vid 0,02 mA och 2 V men det skall naturligtvis vara 0,02 A dvs. 20 mA.
Har hört om de som byggt lampor med elfas dioder men jag vet ej vilket sken de gett. Har för mig att de andvänt ganska många dioder tillsammans.

/Anders

MARL vit LED 5600 mcd

Det jag tyckt (hittills) verkat "bäst" är MARL 110147-01 (Farnell 993-864). "vit", 5600 cd, spridningsvinkel 20 gr, pris ca 44:- (10-pris).

Ska kanske vänta på ditt svar Anders, innan jag uttalar mig, men jag kan inte låta bli. Gul, 2V, låter som spec på en "vanlig" LED, inte som en HÖG-intensitets? De jag kollat (iofs bara vita) har Uf runt 3,6V. Och vill du verkligen ha gult ljus?

Men jag förstod att du menade 0,02 A..;-)

Kalle

Gul LED i ELFA

Jag skulle inte ha sagt något...Hittade en gul och gul-orange LED med 10560 resp 11140 mcd enl data i ELFA, med det Uf (2V) och ung. pris som du angav. Men strålningsvinkel endast 6 gr (därav den höga ljusintensiteten).

Mer illa är rent allmänt att LEDar med "färg" har smalt strålningsspektrum, vilket gör dem olämpliga för allmänbelysning. De vita är bredspektrala (jämförelsevis).

Kalle G

Det är möjligt att 6 gr blir för liten strålningsvinkel. Hade helst velat ha en med ca 12000 mca ljusintensitet och ca 12-20 gr men som du nämde så finns ej så ljusintensiva med den vinkelspecifikationen att få tag på, åtminstone inte till det rimligt pris.
Hade även helst velat ha en blå eller vit färg men gul skall tydligen vara bättre än orange som absorberas av grönska till en stor del.
Gul reflekteras mer läste jag på en annan nod angående diodlampor.

Skall kolla upp lite mer om alternativa dioder. Dioderna var ej bställda än fick jag reda på igår.

MVH / Anders Molin

Nichiadioder?

Hej allesamman, nu tar jag & hoppar in i diskussionen.
I tidigare trådar har jag lite vagt beskrivit min pannlampa med vita LED:s, den har 18 st från Nichia (5.6 cd /styck) @ 20 grader spridning. Då jag kollade runt (lite drygt ett år sedan) så var de de ljusstarkaste, men läget kan ju ha ändrats. Man ligger på 3.6 V @ 20 mA eller kan snåla med 3.0 V @ 1mA. Har även ett mellanläge på 5 mA eller nå't i den stilen. Med 4 'AA'/R6 batterier går den kontinuerligt i 15 dygn i "snålläget"...

Hursomhelst, ska man bygga en egen diodlampa så är det i mitt tycke lika bra att köra med > 10 st, annars kan man ju lika gärna köra med en Petzl Tikka!

Med 20-30 st så kan lampan ersätta en halogen, samtidigt som man kan få långa batteritider vid lägre effektuttag. Att elda bort effekt i motstånd i stället för en DC/DC är naturligtvis att häda...

Bara lite synpunkter! :)

/Magnus

Vart köpa dioder billigt/enkelt?

Vart köpte du (läs Magnus) dina dioder från Nichia? Hur mycket kostade de?
Som jag ser det så verkar diodinköpet vara ett av de större dilemmorna. Priset får ju inte stiga för högt i skyn, speciellt om man skall har ca 20 st.

Har du några bilder på ögonstenen? Vore roligt att se hur andra byggare löst design och form.
Du kan ju maila bild om sådan finns : )

MVH / Anders

White light is light...

Anders, provade länken men fick den ej att funka. Annars kan man kolla direkt på http://www.nichia.com.

På deras sida stoltserar de med att man kan beställa så få som en (1!) diod och göra sedvanlig nätbetalning med kontokort. När jag prövade för ca 1.5 år sedan så funkade det inte, varvid jag mailade dem. Efter ett tag fick jag svar från en snubbe från Nichia i Holland som sa att minsta beställningskvantitet var 100 st. Nichia sålde då inte genom vanliga komponentleverantörer utan man var tvungen att köpa direkt från dem!

Hursomhelst, jag ville inte ha 100 st utan hade tänkt mig 15 st, det hela slutade med att jag fick 18 st som gratis prover...

Jag har ganska mycket konstruktionstips att komma med, återkommer med detta!

Resultatet för min del blev i alla fall en "kick ass"-pannlampa som definitivt har ändrat min inställning till friluftsaktiviteter i mörker! Bla har jag använt den på skidturer, toppturer i Chamonix, fjällvandring mm mm. Skickar över den enda bilden jag har på lampan, dock kan man inte urskilja några detaljer. :)

Ha're
/Magnus

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg