Diodpannlampa

Guest

Gäst
Det var ju en listig variant, men han använder resistorer, vilket kanske inte är så effektivt batteriutnyttjande. Vore det inte bättre om man kunde fortsätta med 6V och använda någon sorts thyristorstyrning för att variera spänningen till lysdioderna. Det finns säkert en bättre metod, men att värma motstånd verkar ju inte så listigt. Någon med elektronikkunskaper på forumet kanske kan komma med en idé? Jag kan tyvärr inte själv.
/Mattias

Korr LT1932 DC/DC

Skall be att få korrigera mina uppgifter om LT1932. Den kan driva upp till åtta LEDar i serie, och kan driva upp till 40 mA. Endast 16 LEDar (nom ström) alltså i bästa fall. Men inte så pjåkigt. Kretsen är relativt billig (ca USD2; <100-pris), så vi man ha fler LEDar är det ingen större merkostnad att dubbla kretslösningen.
Datablad på http://www.linear.com/prod/datasheet.html?datasheet=771
Köp på http://www.linear.com/prod/buy.html?datasheet=771&product_family=power
Det kanske även går att köpa via Eurodis (tel 5055 4900).

Håller med Magnus S om att en DC/DC är att förorda. Dessutom tycker jag (utan att ha provat) att man (helst) skall reglera strömmen, bl.a. för att ljustemperaturen beror på strömmen. Spänningsfallet varierar med temperaturen, som ju lätt kan bli ganska hög (effekten blir t.ex. 16x3,6x0,02=1,1W) med många dioder på liten yta. Jag tror att det är en god idé att ha god termisk koppling från dioderna till omgivningen. Vid ökande temperatur sjunker ljusutbytet, så ju bättre kylning desto bättre lyse. Men det kanske är marginellt...

Kalle G

Re: Korr LT1932 DC/DC

Kalle G; sa:
Dessutom tycker jag (utan att ha provat) att man (helst) skall reglera strömmen, bl.a. för att ljustemperaturen beror på strömmen.

Ett förtydligande:

Jag avser då alltså att DC/DCn reglerar strömmen istf spänningen som de flesta DC/DC är avsedda för.

Vad gäller reglering av *ljusstyrkan* kan man ändra den reglerade strömmen eller koppla in/ur LEDar.

För att ändra (medel)strömmen kan man
1) ändra börvärdet (rel enkelt, men ljustemperaturen ändras)
2) modulera strömmen (på/av) med ett antal kHz (för LT1932 föreslår tillverkaren 5-40 kHz) vilket ger fördelen att ljustemperaturen inte ändras. (lite krångligare, men samma ljustemperatur)

Kalle G

Har nu fått tagh på Dioder (vita 6,4 mCa med 20 graders vinkel) från Nichia och så fort jag får dom så börjar bygget.

Återkommer med detaljer men det lutar åt att andvända en Lysdiodsdrivkrets från Elfa som klarar 10 dioder och totalt blir det 20 dioder i min modell.

Guest

Gäst
jag ser fram emot att på forumet få en ingående beskrivning om hur du gått till väga! Lycka till!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg