Din "farligaste" oförutsedda upplevelse

Jag har som uppgift i ett skolarbete att planera ett projekt, mitt val föll på att planera en fjällvandring till sommaren 2012. Jag har aldrig gjort en fjällvandring så jag är lite nyfiken på andras erfarenheter när jag kommer till just riskanalysen.

• Vad har du varit med om till fjälls som du önskar att du kunnat/försökt förutse?
  • Vad har du varit med om till fjälls som du är glad över att du hade förberett dig på?

Min vandring är planerad för sträckan Abisko-Nikkaloukta, 7-8 dagar (har jag extra dagar kanske jag tar en topptur till Keb!), i augusti månad. Era erfarenheter behöver inte ha dessa förutsättningarna, jag är vill veta allt!

[*]Vad har du varit med om till fjälls som du är glad över att du hade förberett dig på?

Vi var på väg just från Nikkaloukta mot fjällstationen när en storm så kraftig så att den blåste omkull två medlemmar i gruppen kom över oss. Vi kände inget annat val än att söka skydd in mot kullarna, slå upp tältet och vänta ut stormen över natten.

Ha alltid med utrustning för att klara natten ifall ni inte når den destination som ni tänkt er.

På en dagstur in i Rondana blåste det plötsligt upp rejält. Flera i sällskapet hade svårt att stå upp.
Vi grävde in oss i en vägg med en lång sittbänkstunnel och stängde snöblocken. 8 timmar senare mojnade det när vi tittade ut var det sjärnklart. Vi tog oss ut räknade in alla och skidade tillbaka till pensionatet vi bodde på. Middagssoppan som återvärmts gick fint ner som nattmat.
Våga bryta plan. Ha verktyg med, håll i gruppen.

Alla riskabla situationer jag varit med om har varit väderrelaterade. Hårt väder kan komma snabbt liksom dimma. Årstiden spelar också in, liksom höjden. I alpin terräng kan det bli snö och hård vind även på julivandringen.

På oktobervandringen kan det bli vinter och ovädret försvinner inte efter ett dygn...

//J

Kraftig vind i Storadorren,sitter med amerikanskt tangentbord, sa det var omoligt att satta upp taltet.
Kl 24.00 hittade jag la sa jag kunde fa upp taltet.
Under en ensamvandring halkade jag rejalt och kunde ha brutet ett ben. Det var pa sidan av leden i bjorkskog. Dar hade det varit svart att hitta mig, ingen mobiltackning.

Ha alltid med utrustning för att klara natten ifall ni inte når den destination som ni tänkt er.

Vill bara för balansens skull påpeka at inte alla så kategoriskt säger nej till så kallade stugvandringar. Men lyssna för guds skullp de väderrapporter ni får och på de råd som stugvärdarna kan ge.

Egentligen bara ett svar på din första punkt.

På väg över ett vad norr om Pierikjaure i Sarek, jag är rejält trött men mina medvandrare pressar på. Dessvärre visar det sig att jag själv inte riktigt orkar ta steget över det smala men strida vadet, faller baklänges i det och börjar driva neråt.

Hade kunnat bli livsfarligt om det inte varit för att en i mitt team stod bakom mig och ryckte upp mig ur vadet fort och bestämt (tack, Snorkmen!).

Det jag lärt mig av detta: Överväg och analysera varje steg du tar. Är du inte mycket säker försök göra något åt situationen innan du agerar.

Mer konkret. Rondane sommar 1986, vi vaknade på 1300 meter i total ärtsoppa, ca 20 meters sikt. Skulle ner. Gick bra med hjälp av känd startpunkt, kartläsning, kompass samt stegräkning för att hålla reda på avståndet.

Inte särskilt svårt egentligen, men många slarvar med det basala. Öva med karta, kompass (glöm inte att kolla missvisningen, kan vara betydande ibland) och lär hur många steg som går åt för 100 meter i olika terräng. Voila.

...en annan basic, lär att knyta skor så snörena inte går upp. Man kan gå på trynet utan att snubbla på terrängen ;)...

//J

Satte kniven i benet vid någon mindre välplanerad tälj-övning. I knäet, så den gick bara in till knäskålen...

Vill bara för balansens skull påpeka at inte alla så kategoriskt säger nej till så kallade stugvandringar. Men lyssna för guds skullp de väderrapporter ni får och på de råd som stugvärdarna kan ge.

Att bo i stuga är trevligt, men om man inte kommer dit är det riktigt skönt med ett tält - särskilt om någon i sällskapet skulle skada sig... Personligen skulle jag inte ge mig ut på fjället utan säkerhet i form av tält eller tarp ens på en stugtur, men det är min personliga uppfattning. Tält är en billig livförsäkring som inte behöver väga mer än runt ett kilo per person...

[*]Vad har du varit med om till fjälls som du är glad över att du hade förberett dig på?

Jag kom faktiskt på att det som joru skrev om också hände mig på slutet av 80-talet. Idag hade jag enkelt löst det med GPS vilket är betydligt lättare än att räkna steg. DOCK måste man lära sig använda båda metoder eftersom GPS är beroende av batteri som kanske tar slut.

Men skall man skriva en modern riskanalys så är det helt klart så att en GPS kan underlätta i många situationer. Om det skiter sig riktigt och man behöver ringa 112 så kan ju GPS-koordinater klart underlätta räddningsaktionen.

Inga jätteincidenter men upplevt "whump"-ljudet när snölager kollapsat på Norddals Riksgränsen, slutet av 80-talet. Ingen lavin gick som väl var.
I april 1991 toppbestigning Kebne med jägarskolan då vi drabbades av hårt väder och fick retirera, låg ingrävd i snöka i "Driva 32" i två dygn. I augusti 1990 snubblade jag f ö under ödemarksövning-1 i stenskravlet på andra sidan Mårmapasset och slog upp jack i pannan.
September 2007 Sarek. Tidigt stora snömängder gjorde att vi fick planera om den ursprungliga rutten; gick till Rinim men hade egentligen glömt kolla när båten slutat gå. Det hade den så det blev ett litet spännande vad över Sitoätno och snårig vandring längs stranden av Sitojaure bort till Sitojaure-stugorna.
September 2009. Jag och en polare hade gått från Vistas-hållet genom Kaskasavagge till Unna Räita. Vi gick ner till Sälka för att ta en bastu och där fick vi reda på att SMHI utfärdat orkan-varning. Den ursprungliga planen var annars att gå mot Tarfala via Rabots glaciär men vi styrde om och gick ner till Singi. Sov i tält "för att testa" och upplevde de hårdaste vindar jag upplevt under barmarksperioden (förmodligen även vinter). Medelvindar på Orkanstyrka uppmätt och fönster blåste sönder på ena Singistugan. Tältet höll dock men vi tältade något i lä av ett videsnår och hade förankrat det väl.
Även i år var det lite spännande. Gick Stalo - Kvikkjokk via Alkajaure - Njåtsosvagge. Regn under nästan hela tiden ledde till mycket höga flöden i jokkarna i nedre delen av Njåtsosvagge och vi hade lite projekt med att ta oss över. Lite smånervöst att ha i bakhuvudet att vi eventuellt måste söka oss nya vägar men det gick utan större problem till slut.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg