Det här med vandrare och cyklister...

Här slår du nog lite juridiskt huvudet på spiken. Blir en stig i skogen en anläggning då man sätter upp skyltar och markeringar, sätter upp spångar, ger ut särskilda led-kartor, kanske till och med röjer den med markägarens medgivande?
Eller när man skriver avtal med ägaren om att anlägga vandringsled?
Blir det skillnad ifall stigen fanns före den märktes upp som led eller om stigen anlades för att bli just led?

Samma sak debateras som sagt med anlagda längdspår i skogen, som ofta avgiftsbeläggs för att täcka kostnader för spårning, ev konstsnö mm. Somliga hävdar allemansrätt och andra hävdar anläggning.
I min kommun är det förbjudet enligt lokala ordningsstadgan att gå i anlagda skidspår och enligt kommunjuristen är det i slutändan polisen som kan beivra ev brott.

Man kan spetsa till det ytterligare med golfbanor, får man tälta på green?

Så, frågan kvarstår: är led natur eller anläggning?

/Patrik
En led av typ Sörmlandsleden med ledmarkeringar, spänger, etc. är ju definitivt inte något som man kan anlägga innanför allemansrättens ramar/riktmärken, men det är väl just en sån grej som allemansrätten är tänkt att ge allmänt tillträde till. Enskilda vägar får man ju sätta bommar för, men inte neka tillträde till för vandring (men det är klart, där finns ju utrymme för obehöriga fordon att förbjudas enligt trafikregler). Allemansrätten gäller väl även för anläggningar inom rimlighetens gränser?
 
En led av typ Sörmlandsleden med ledmarkeringar, spänger, etc. är ju definitivt inte något som man kan anlägga innanför allemansrättens ramar/riktmärken, men det är väl just en sån grej som allemansrätten är tänkt att ge allmänt tillträde till. Enskilda vägar får man ju sätta bommar för, men inte neka tillträde till för vandring (men det är klart, där finns ju utrymme för obehöriga fordon att förbjudas enligt trafikregler). Allemansrätten gäller väl även för anläggningar inom rimlighetens gränser?

Det gäller att skilja på allemansrätten som ger dig rätt att färdas i naturen över annans mark under vissa premisser och olika tillrättalägganden som görs för friluftsliv. Många kommuner och landsting och föreningar vill uppmana och underlätta friluftsliv (kallas ibland rörligt friluftsliv) men det är inte alltid med stöd av allemansrätten. Vindskydd och eldplatser och leder underlättar friluftsliv men kan inte åberopas med stöd av allemansrätten.

Naturvårdsverket är nog myndigheten som närmast skulle ha tolknignsföreträde:

De har fått kritik för delvis annan klassning/tolkning av elcyklar än trafikverket och så här tycker de specifikt om cykling i natur och t ex på led (vänligen läs hela sidan innan du svarar vidare här):

/Patrik
 
Det gäller att skilja på allemansrätten som ger dig rätt att färdas i naturen över annans mark under vissa premisser och olika tillrättalägganden som görs för friluftsliv. Många kommuner och landsting och föreningar vill uppmana och underlätta friluftsliv (kallas ibland rörligt friluftsliv) men det är inte alltid med stöd av allemansrätten. Vindskydd och eldplatser och leder underlättar friluftsliv men kan inte åberopas med stöd av allemansrätten.

Naturvårdsverket är nog myndigheten som närmast skulle ha tolknignsföreträde:

De har fått kritik för delvis annan klassning/tolkning av elcyklar än trafikverket och så här tycker de specifikt om cykling i natur och t ex på led (vänligen läs hela sidan innan du svarar vidare här):

/Patrik
Jo, det är inte Naturvårdsverket jag tänker på, här och där i spenaten har jag sett privata vägar med trafikskyltar ”fordonstrafik förbjuden”, gul mitt med röd kant, med fyrkantig skylt under som anger att det inte gäller behörig trafik. Hårklyverier givetvis, men rimligen är cyklar förbjudna på dessa vägar även om det är av akademisk karaktär. Sådant tror jag inte kan tillämpas på vandringsleder.
 
Någon här som har boken "Mountainbike kring Stockholm"? Den bör ju vara en stor inspiration till många mountainbikecyklister. Vad står det exempelvis i avsnittet om Tyresta nationalpark/reservat? Står det något om
att cykla och allemansrätten?

Fann en tidningsartikel med en av författarna där det står
.https://www.akaskidor.se/artiklar/artiklar/20170615/har-finns-stockholms-basta-mountainbiketurer/

" Roligast var nog att bli klar med Tyresta-avsnittet. Det tog kanske 40 timmars cykling och bärande av cykel. Allt för att hitta bästa stigen igenom Nationalparken. Det gav många fästingar, säger han och skrattar"

I Tyresta naturreservats regler står det:
  1. a. cykla annat än på anlagd väg/cykelväg
  2. b. cykla på vissa vägar vid Tyresta by som anges på kartbilaga 1 i bifogad skötselplan

    I nationalparken står det:
  3. cykla, men bara på skogsbilvägarna till Långsjön och Stensjön

    Hur kan det ta 40 timmar att finna rätta stigen genom nationalparken då det är förbjudet att cykla på stigar i både naturreservatet och nationalparken? Samma förlag har redan angivit en jättefin cykeltur i boken Vandra i Tyresta som följer reglerna. Men jag räknar med att det som hänvisas till i skogen följer reglerna förstås.

 
Det gäller att skilja på allemansrätten som ger dig rätt att färdas i naturen över annans mark under vissa premisser

Nja, det finns ingen skriven allemansrätt som ger dig nån rätt. Det är bara en grundprincip, och den handlar ju egentligen om möjligheten att kunna färdas.

Jag skulle nog vilja säga att om det finns ett rimligt sätt att färdas från punkt A till punkt B utan att gå via terrängen, så är det nog tänkt att man ska använda den iordningställda färdvägen.

Tänker man tillbaka på allemansrättens ursprung så handlade det ju om att människor skulle kunna förflytta sig mellan platser utan att explicit behöva markägarens tillstånd. Men om markägaren då anlägger en väg och säger att "Här får ni färdas" så är det ju lite grann underförstått att det då även gäller "så ni låter bli att slita på andra delar av marken".
 
Allemansrätten är ju fantastisk, och en viktig del av Sverige. Man får färdas som man vill i naturen, på alla stigar i skogen, utanför någons tomt eller hemfridszon. Så härligt att den finns, och så trist att en del korkbollar påstår att den inte gäller här och var, men det är inget man behöver bry sig om.

I naturreservat & nationalparker osv gäller speciella regler och restriktioner, som man bör kolla in och följa.
 
Det skulle teoretiskt förmodligen gå att få terrängkörningslagen gälla samtliga "fordon" om man såg över reglerna, då även cykel.

Hoppas dock att folk visar hänsyn och ansvar så det inte kommer att behövas.
Allemansrätten ska vi vara ruskigt rädda om då den redan är ifrågasatt.
 
Senast ändrad:
Allemansrätten är ju fantastisk, och en viktig del av Sverige. Man får färdas som man vill i naturen, på alla stigar i skogen, utanför någons tomt eller hemfridszon. Så härligt att den finns, och så trist att en del korkbollar påstår att den inte gäller här och var, men det är inget man behöver bry sig om.

I naturreservat & nationalparker osv gäller speciella regler och restriktioner, som man bör kolla in och följa.

Men problemet är ju var "naturen" man får färdas genom övergår till att vara något annat, t ex en anläggning för friluftliv. I ena änden av skalan har vi kanske en golfbana med välansat gräs och i andra ändan kanske vandringsled längs en kommunal grusväg. Om du cyklar MTB Med grova däck på en golfgreen och hänvisar till allemansrätten så får du nog räkna med synpunkter och kankse till och med åtal.

Jag tror som sagt pudelns kärna är gränsdragningen om när natur (där allemansrätten gäller) övergår till att vara anläggning (där allemansrätten inte gäller).

Somaja gtidigare sagt : Allemansrätten gäller inte i anlagda skidspår i naturen i min hemkommun pga kommunala ordningsstadgan. det behöver man bry sig om, tycke rjag. Det finner jag helt rimligt, man kan gå en meter bredvid så förstör man inte för skidåkarna.

/Patrik

PS Vill man med hänvisning till trafikregler förklara "tillträde förbjudet" så sätter man upp två skyltar: "fordonstrafik förbjuden" coh "gångtrafik förbjuden". Har sett denna kombination vid vägar in till militära skjutfält där det faktiskt ät tilträdesförbud och det är ju för att undvika olyckor. Sen är ju skjutfält ofta skyddsobjekt och därmed är tillträdet begränsat med det lagrumet. DS
 
Det jag tycker är olyckligt är nyanslösheten.
Man talar generellt om att cykla på exempelvis sörmlandsleden, men den leden är ju runt hundra mil lång!

Det finns helt klart sträckor på dessa hundra mil där det kan vara lämpligt att avstå från att cykla. (Delar av året eller rentav jämt) Det finns också sträckor där de inte är några som helst problem. Det finns sträckor som är uppskyltade som MTB-spår. Och rentav sträckor som går på en vanlig cykelbana, eller allmän väg.

Jag hade klart föredragit om man från sörmlandsledens sida istället för det kategoriska "cykla inte på leden" hade sagt "Om du cyklar, gör det på vandrarnas villkor, låt bli att cykla när det är blött i markerna och snälla undvik helt de här delsträckorna."
 
  • Gilla
Reactions: sih
Det jag tycker är olyckligt är nyanslösheten.
Man talar generellt om att cykla på exempelvis sörmlandsleden, men den leden är ju runt hundra mil lång!

Det finns helt klart sträckor på dessa hundra mil där det kan vara lämpligt att avstå från att cykla. (Delar av året eller rentav jämt) Det finns också sträckor där de inte är några som helst problem. Det finns sträckor som är uppskyltade som MTB-spår. Och rentav sträckor som går på en vanlig cykelbana, eller allmän väg.

Jag hade klart föredragit om man från sörmlandsledens sida istället för det kategoriska "cykla inte på leden" hade sagt "Om du cyklar, gör det på vandrarnas villkor, låt bli att cykla när det är blött i markerna och snälla undvik helt de här delsträckorna."

Fast det står redan så i allemansrätten, förutom undvika delsträckor förstås :)

"
Anpassa cyklingen efter naturen
Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.

Tänk särskilt på att:

  • undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
  • undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker
  • anpassa körsätt efter underlag
  • grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark
Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde. Var dock uppmärksam på att cykling i bland annat motionsspår kan vara förbjuden på grund av lokala ordningsföreskrifter som kommunen har beslutat om. Lokal information finns på respektive kommuns webbplats och ofta på informationsskyltar invid berörda motionsspår."
Källa: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/
 
Samtidigt tipsar exempelvis iform.se om detta.
Källa: https://iform.se/traning/cykling/mountainbike/mountainbike-sa-tacklar-du-skogens-underlag
Här om lervälling men det står även hur du ska köra på hala rötter och löv utan att halka.

"
Så tacklar du skogens underlag på mountainbike
Mountainbike är superbra träning - och minst lika kul, framför allt på hösten!"

samt
"
Lervälling
Flytta tillbaka tyngdpunkten på cykeln och lyft framhjulet lite, precis innan du träffar lervällingen. Med hjälp av lite teknik kan du tvinga framhjulet att nästan flyga över lerpölen, så den landar på andra sidan. Du undviker på så sätt att framhjulet sprutar upp lera på benen – och ännu viktigare, upp på kedjan och bakhjulet som inte fungerar bra med för mycket lera.
Bakhjulet träffar i sin tur lervällingen mycket hårt, men det gör inte så mycket eftersom leran bara sprutar upp bakom hjulet. I det stora hela är det en bra idé att avstå från att cykla genom lervälling där cykelkedjan hamnar i leran. Det sliter ordentligt på den."


Står ingenting om hur du ska cykla enligt allemansrätten....






 
Fast det står redan så i allemansrätten, förutom undvika delsträckor förstås :)

"
Anpassa cyklingen efter naturen
Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.

Tänk särskilt på att:

  • undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
  • undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker
  • anpassa körsätt efter underlag
  • grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark
Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde. Var dock uppmärksam på att cykling i bland annat motionsspår kan vara förbjuden på grund av lokala ordningsföreskrifter som kommunen har beslutat om. Lokal information finns på respektive kommuns webbplats och ofta på informationsskyltar invid berörda motionsspår."
Källa: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

Ja naturvårdsverkets text tycker jag är utmärkt. Det är råd och regler som jag gärna respekterar.
 

Liknande trådar